همشهری آنلاین: روزنامه‌ی «نشاط» به مدیرمسوولی «لطیف صفری» و سردبیری «ماشاءالله شمس‌الواعظین» در شهریورماه اعلام کرد، طبق استعلامی که از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته شده، انتشار آن بدون مانع است و تا آبان‌ماه انتشار خود را از سر می‌گیرد. آبان‌ماه شد اما از روزنامه‌ی «نشاط» خبری نشد.

newspapers

به گزارش ایسنا،«حکومت مردمی، از رسانه‌ی آزاد نمی‌هراسد.» هشتم تیرماه امسال حسن روحانی - رییس‌جمهور - در همایش «افق رسانه ملی» این جمله را در حالی گفت که سخنرانی‌اش به‌طور مستقیم از صداوسیما پخش می‌شد.علی جنتی - وزیر ارشاد - نیز پس کسب رأی اعتماد از مجلس، بر لزوم آزادی و دفاع از مطبوعات تأکید کرد و بعد هم حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی وزیر - دفاع از حقوق رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را جزو سرفصل‌های برنامه‌ی خود قرار داد. اکنون چند ماهی از روی کار آمدن دولت با همین وعده‌ها گذشته است و حالا این پرسش را به تناسب مدت زمان گذشته از عمر دولت جدید می‌توان داشت که چقدر به شعارها و وعده‌هایش عمل کرده است؟

در همین مدت به‌نسبت کم، روزنامه‌ی «نشاط» به مدیرمسئولی «لطیف صفری» و سردبیری «ماشاءالله شمس‌الواعظین» در شهریورماه اعلام کرد، طبق استعلامی که از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته شده، انتشار آن بدون مانع است و تا آبان‌ماه انتشار خود را از سر می‌گیرد. آبان‌ماه شد اما از روزنامه‌ی «نشاط» خبری نشد. در پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد که برای این روزنامه، مشکل قضایی به‌وجود آمده و تا رفع آن نمی‌تواند منتشر شود.

پس از روزنامه‌ی «نشاط»، نوبت به روزنامه‌ی «هم‌میهن» رسید. «هم‌میهن» که 12 تیرماه 1386 توقیف شد، 27 مهرماه 1387 رفع توقیف شد. محمد قوچانی - سردبیر این روزنامه - مهرماه امسال اعلام کرد که این روزنامه در آبان‌ماه انتشار خود را از سر می‌گیرد. «هم‌میهن» با مدیرمسؤولی غلامحسین کرباسچی در چهارم آبان‌ماه پیش‌شماره‌ی 32 صفحه‌یی خود را منتشر کرد و قرار شد انتشار مستمر آن از 18 آبان‌ماه آغاز شود.

اما روز 13 آبان، در حالی که چند روز تا انتشار این روزنامه باقی مانده بود، خبری مبنی بر جلوگیری از انتشار این روزنامه توسط هیأت نظارت بر مطبوعات منتشر شد. دبیرخانه‌ی هیأت نظارت بر مطبوعات نیز در همان روز این خبر را فاقد صحت دانست. البته توقعی به غیر از این هم نمی‌رفت، چراکه طبق اعلام، روزنامه‌ی «هم‌میهن» نیز پیش از انتشار، استعلام لازم را از اداره کل مطبوعات داخلی انجام داده بود.

سردبیر روزنامه هم‌میهن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که نامه‌ای از سوی معاون قضایی خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شده است، اظهار کرد: «در این نامه آمده، به‌دلیل آن‌که روزنامه‌ی «هم‌میهن» اعمال ماده‌ی 18 شده است، موقتا از انتشار این روزنامه جلوگیری می‌شود. ماده‌ی 18 به این معنا است که رییس قوه‌ی قضاییه به حکم «خلاف بَین شرع» اعتراض کند. در صورتی که روزنامه‌ی «هم‌میهن» قرار منع تعقیب دارد و در همان مراحل بدوی و قبل از رفتن پرونده به دادسرا تبرئه شده است».

پس از این اتفاق‌ها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی وضعیت این دو روزنامه، گفت: مشکلی که برای دو روزنامه در قوه‌ی قضاییه به‌وجود آمده است، باید پیگیری شود تا بتوانیم مشکلات‌شان را تا جایی که امکان دارد رفع کنیم. قوه‌ی قضاییه براساس قوانین خودش عمل می‌کند. ما به‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه‌ی حمایت از مطبوعات و آزادی مطبوعات را برعهده داریم. حتی در هیأت نظارت که در اقلیت قرار داریم، برای حمایت از مطبوعات تلاش می‌کنیم. من واقعا اطلاع ندارم که چرا چنین برخوردی شده است، با وجود این‌که هر دو روزنامه، مجوز لازم را برای فعالیت دارند.

کد خبر 238292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز