همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ایران با استقبال از ابتکار عمل دبیرخانه اسکاپ و کشورهای حامی دیگر در تدوین موافقتنامه بنادر خشک، از کشورهای دیگر نیز درخواست می‌نماید تا با امضای این موافقتنامه به عنوان سازوکار تسهیل کننده حمل و نقل ترکیبی و تکمیل‌کننده توسعه حمل ونقل پایدار و ارتقای آن در منطقه اسکاپ ایفای نقش نمایند.

اجلاس وزرای حمل و نقل اسکاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که دومین اجلاس وزرای حمل و نقل اسکاپ در بانکوک تایلند (8-4 نوامبر 2013) شرکت کرده‌ است، با حضور در این اجلاس اظهار داشت: در زمینه توسعه مراکز لجستیک حمل ونقل نیز گام‌های مهمی برداشته شده است که از آن جمله می توان به تأسیس بنادر خشک در ایستگاههای شهید مطهری، فرودگاه امام خمینی (ره)، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و ایستگاه سرخس اشاره کرد، به علاوه 5 منطقه دیگر نیز به عنوان ایستگاههای دارای پتانسیل بنادر خشک در جمهوری اسلامی ایران به عنوان ضمیمه موافقتنامه بنادر خشک اسکاپ درج شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ابتکار دبیرخانه اسکاپ در چارچوب بیانیه‌های قبلی خصوصاً بیانیه بوسان در سال 2006 به منظور تشکیل اجلاس وزرای حمل و نقل و ارتقای سطح سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در سطح وزرا بدون شک گامی موثر در تدارک هر چه مطلوب تر زمینه‌های همگرایی و هماهنگی و در نتیجه ارتقای سطح فعالیت‌های حمل و نقل در منطقه اسکاپ می باشد.

وی تاکید کرد: اطمینان دارم که شما هم بر این امر واقفید که این منطقه با برخورداری از بیش از نیمی از جمعیت جهان از ظرفیتها و پتانسیل‌های مطلوب در زمینه‌های حمل و نقل برخوردار است. توجه به این امر نیاز به انتقال و جابه جایی کالا در گردونه تجارت و بازرگانی بین المللی را تسهیل می نماید.

آخوندی بیان کرد: در این میان، شبکه راه‌آهن سراسری آسیا با بیش از 106 هزار کیلومتر، عبور جاده تاریخی و باستانی ابریشم از این منطقه، وجود بنادر کانتینری عظیم و با ظرفیت بالا در قلمرو کشورهای عضو، ناوگان کانتینری مدرن و نیز وجود سیستم‌های لجستیک توانمند، منطقه اسکاپ را عملاً به یکی از مراکز مهم حمل ونقل در دنیا تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: همین موضوع سبب شده است، کشورهای عضو اسکاپ نگاهی عمیق و راهبردی نسبت به مقوله حمل و نقل پایدار و تأثیر مستقیم آن بر رشد پایدار اقتصادی در منطقه داشته باشند. موفقیت در تحقق حمل و نقل پایدار ما را به اهداف والاتری که همان وظیفه تأمین رفاه و آگاهی مردم به حقوق شهروندی خویش است نزدیک می نماید.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود، همواره تلاش کرده است تا در تدوین برنامه‌های عملیاتی و نیز تخصصی و توزیع اعتبارات برای پروژه‌های زیربنایی، اولویت ها و اهداف مدنظر اعلامیه‌های بوسان (2006)، بانکوک (2009)، و آلماتی( 2011) را در اولویت قرار داده و مفاد و اهداف اعلامیه‌های مذکور را در برنامه‌های توسعه اقتصادی خود که برای مدت 5 سال تنظیم و تدوین می‌شود، مدنظر قرار دهد.

آخوندی تصریح کرد: در این راستا، ابتکار اعضای اسکاپ برای تشکیل دومین نشست وزرای حمل ونقل را اقدامی ارزشمند تلقی نموده و بر اجرایی‌کردن مصوبات، برنامه ها و اهداف آن تأکید می‌نماید.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای تأسیسات زیربنایی مناسب از جمله 14 بندر تجاری در شمال و جنوب کشور در سواحل دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیتی بیش از 185 میلیون تن تخلیه و بارگیری و هفت میلیونTEU کانتینر در سال، بیش از 200 هزار کیلومتر انواع راه و برخورداری بیش از 457 مجمع خدماتی رفاهی جاده‌ای، با برخورداری از بیش از 10 هزار و 500 کیلومتر خطوط راه‌آهن، 22000 واگن باری، بیش از 2000واگن مسافری و بیش از 700 لکوموتیو است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران با امضای 120 موافقتنامه دوجانبه و چندجانبه حمل ونقلی در همه شقوق حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی و پیوستن به بیش از 10 موافقتنامه چندجانبه منطقه‌ای که در این میان پیوستن به دو موافقتنامه کلیدی و حائز اهمیت اسکاپ در زمینه بزرگراه آسیایی و شبکه راه‌آهن سراسری آسیا از جمله آنهاست و با دارا بودن 25 مرزی بین‌المللی جاده‌ای و ریلی در قلمرو خود همگام با کشورهای همسایه و منطقه توانسته است اقدامات مؤثری را در زمینه حمل ونقل و خدمات وابسته به آن انجام دهد.

آخوندی که دومین اجلاس وزرای حمل و نقل اسکاپ در بانکوک تایلند سخنرانی می‌کرد، اضافه کرد: همچنین ناوگان جاده‌ای کشور با برخورداری از 378 هزار کامیون، سالیانه حدود 375 میلیون تن کالا را از طریق 4178 شرکت حمل ونقل داخلی و بین‌المللی در شبکه راه‌های کشور جابه‌جا می‌نماید.

وی افزود: در این راستا وفق برنامه‌ریزی و سیاستگذاریهای کلان کشور ساخت و ارتقای خطوط ریلی و تکیه و تمرکز بر حمل ونقل ریلی به عنوان حمل ونقل امن، کارآمد و قابل دسترس در دستور کار سیاستگذاری و برنامه‌ریزیهای کلان جمهوری اسلامی ایران است به گونه‌ای که تا سال 2025 پیش بینی شده طول خطوط ریلی کشور به 25 هزار کیلومتر برسد و سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر از میزان کنونی حدود 10 درصد به حدود 30 درصد در انتقال کالا و 18% در انتقال مسافر بالغ شود.

وزیر راه و شهرسا زی توضیح داد: درخصوص عملیات ترانزیت با برنامه‌ریزی بسیار مناسبی که در کشور صورت پذیرفته است، شاهد رشد چشمگیری در ترانزیت کالا متناسب با هدفگذاریهای برنامه ترانزیت هستیم و در صددیم سهم ترانزیت در کشور را به 50 میلیون تن در سال در برنامه‌ریزی 5 ساله افزایش دهیم.

وی خطاب به آقای رئیس، اعضای محترم هیأت‌ها، خانم‌ها و آقایان حاضر در اجلاس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرایی کردن فاز دوم برنامه عمل منطقه‌ای اسکاپ در حوزه حمل ونقل (2016-2012) و با استفاده از اعتبارات ملی مبادرت به ساخت و تکمیل پروژه‌های زیربنایی حمل ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی نموده که به طور خلاصه در بالا به آن اشاره شد و به طور نفصیلی در گزارش کارشناسان در بخش مقامات ارشد ارائه شده است.

آخوندی بیان کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد چنانچه بخواهیم به اهداف مندرج در برنامه‌های زمانبندی شده پنج ساله دست یابیم، ابتدا می‌بایستی متدولوژی آن برنامه را با دقت هرچه بیشتر و بر اساس رویکرد پروژه محور منطقه‌ای و پتانسیل‌های موجود بررسی و آسیب‌شناسی نماییم. از آنجاییکه این اجلاس در صدد یافتن بهترین راهکارها و ابداعات جدید برای حصول به توسعه حمل ونقل پایدار است، در ابتدا بایستی متدولوژی حصول به این اهداف نیز توسط دبیرخانه مورد مداقه قرار گیرد و از طرف دیگر نقش موسسات مالی و نهادهای مشاور بین المللی در این امر نیز برجسته شود.

وی افزود: در همین راستا مایلم اعلام نمایم جمهوری اسلامی ایران در راستای تکمیل نقاط گسست ریلی منطقه اسکاپ و تکمیل شبکه راه‌آهن سراسری در قلمرو خود اقدامات قابل توجهی انجام داده است که از جمله آنها ساخت راه‌آهن گرگان- اینچه برون به طول 82 کیلومتر تا نقطه‌ای در مرز ترکمنستان با هدف اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به کریدور ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان- روسیه با هدف تکمیل ترانزیت در مسیر خلیج فارس و دریای عمان به سمت کشورهای آسیای ‌میانه است.
همچنین راه‌اندازی قطار نمایشی در مسیر اسلام‌آباد - تهران - استانبول. برای عملیاتی کردن مسیر ریلی بین پاکستان - ایران و ترکیه . سازوکارهای حقوقی این پروژه توسط سازمان ECO در دست پیگیری است و راه‌اندازی این مسیر عملاً مسیر کریدور جنوبی اسکاپ را عملیاتی می نماید.

وی در ادامه با اشاره به تلاش، برای تکمیل پروژه ریلی قزوین - رشت - آستارا به طول 372 کیلومتر در مسیر کریدور شمال - جنوب، احداث مسیر ریلی خرمشهر - شلمچه در جنوب کشور و آمادگی برای اتصال به راه آهن عراق و تکمیل و بهره برداری از بخشی از راه آهن غرب کشور( اراک - کرمانشاه - خسروی) در راستای اتصال به عراق و تکمیل کریدور شرق - غرب یادآور شد: آغاز ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد در شرق کشور به منظور تکمیل کریدور محور شرق و اتصال ریلی خلیج فارس و دریای عمان به آسیای میانه، افغانستان و چین و دیگر پروژهایی که ذکر شد؛ ایران در چارچوب کریدروهای شمال - جنوب، تراسیکا، شرق - غرب، کریدورهای چندجانبه منطقه ای و همچنین شبکه راه آهن سراسری آسیا، از هر سو به کشورهای همجوار متصل و نقاط گسست را مرتفع کرده است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: برنامه پنجم توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور تقریباً مطابق با برنامه 2012 تا 2016 اسکاپ می باشد. تأسیس مراکز لجستیک، مکان یابی ترمینال ها، ایستگاههای سوخت و تأسیس مراکز گردشگری روستایی در روستاهای کشور هدفگذاری شده است.

همچنین در راستای کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی حمل ونقل، جمهوری اسلامی ایران اقدامات قابل توجهی انجام داده که تصویب مقررات اجرای معاینه فنی ناوگان جاده ای از آن جمله است. بر همین اساس تعداد مراکز معاینه فنی کشور برای خودروهای سبک و سنگین به ترتیب 300 و 103 مرکز می‌باشد. دوگانه سوز کردن خودروها،از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و استفاده هر چه بیشتر از حمل ونقل ریلی و ناوگان عمومی از اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن 164 گمرک در سراسر کشور طی سالیان اخیر گامهای اساسی و استراتژیک را در راستای تسهیل تجارت و حمل ونقل در سطح ملی و منطقه ای برداشته که اساسی‌ترین آنها تهیه و تدوین سند راهبردی گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق سند چشم انداز 20 ساله کشور ، اجرایی شدن قانون جدید گمرکی، تشکیل دروازه‌های مشترک میان گمرکات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، عراق، افغانستان، تجهیز گمرکات به دستگاههای X-Rayو کنترل نامحسوس حسابرسی پس از ترخیص، الحاق به کنوانسیونهای گمرکی و همکاری با سازمانهای بین المللی گمرکی، اجرای چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجاری WCO، ایجاد گمرکات اختصاصی، و نظایر آن می باشد.

آخوندی گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور فراهم نمودن بسترهای لازم برای ترویج الگوی مشارکت سرمایه گذاری با روش مشارکت خصوصی- عمومی و هدایت مشارکت در پروژه های زیربنایی اقتصادی و خصوصاً حمل و نقل به سمت استفاده از بخش خصوصی مبادرت به برگزاری اولین همایش ملی مشارکت عمومی- خصوصی در توسعه زیرساخت ( PPP ) در ماه نوامبر 2012 در تهران نمود. با توجه به دستاوردهای ثمربخش این اجلاس در آگاهی دادن به بخش خصوصی و ترغیب برای رفع موانع مشارکت این بخش در حوزه ارتقای حمل و نقل پایدار، پیشنهاد می نماید دومین نشست وزرای حمل و نقل اسکاپ در حوزه زیربناها برنامه ریزی شود.

وی بیان داشت: دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقادند که رشد، رونق و پایداری فضای اقتصادی بین المللی که حوزه حمل ونقل نیز تابعی از آن است در سایه حمایت های سیاسی، اجماع بین المللی و بهره‌مندی از بستر های مسالمت آمیز همکاری فیمابین البته با حفظ اصول و تأکید بر مشترکات میان ملتها امکان‌پذیر است.

در خاتمه امیدوارم نتایج این اجلاس برای شرکت کنندگان مثمر ثمر بوده و موجب افزایش همکاریهای منطقه ای و سطح رفاه کشورهای عضو شود.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنان خود بیان داشت: از جانب خود و هیأت همراه از استقبال گرم و شایسته و نیز برگزاری این اجلاس مهم منطقه‌ای تشکر و قدردانی نمایم. همچنین از همکاری صمیمانه دبیرخانه اسکاپ به ویژه سرکار خانم نوئلین‌ هایزر دبیر اجرایی محترم اسکاپ و کلیه دست اندرکاران به خاطر هماهنگی شایسته و برگزاری این اجلاس تشکر می‌کنم.

وی افزود: اطمینان دارم با تداوم این‌گونه همکاریها و تشریک‌مساعی منطقه‌ای می‌توانیم گام‌های مؤثر و رو به جلو را در جهت تقویت همکاریهای اقتصادی و به ویژه حمل و نقلی که موجب افزایش سطح رفاه اقتصادی و تأمین حقوق شهروندی در کشورهای عضو اسکاپ در راستای اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد خواهد شد، برداریم.

کد خبر 238085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار