خرم‌آباد- آتوسا رحمتی: نهم و دهم آبان ماه امسال، خرم‌آباد، سرزمین مفرغ و بلوط و ترانه با شور پهلوانی و جوانمردی درهم آمیخت.

کشتی

 طی 2روز گذشته نخستین دوره مسابقات کشتی پهلوانی سنگین وزن جهان در خرم آباد لرستان با حضور پهلوانانی از 25کشور جهان برگزار شد که با اتفاقات جالبی نیز همراه بود. لرستانی که تا پیش از این از کاروان توسعه دولت‌های نهم و دهم رختی برنبسته بود، در روزهای آبانی امسال محل حضور جمع زیادی از چهره‌های ورزشی برجسته ایران و جهان بود تا شاید بار دیگر نگاه دولتمردان و سرمایه‌گذاران اقتصادی ایران و البته جهانیان را به داشته‌ها و ظرفیت‌هایش جلب کند.

روند مطلوب مسابقات در خرم‌آباد

رئیس ستاد برگزاری مسابقات جام‌جهانی کشتی پهلوانی در حاشیه مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی، ضمن تقدیر از استقبال خوب مردم خرم‌آباد از این مسابقات گفت: برگزاری این مسابقات روند مطلوبی را طی کرد و خوشبختانه لرستان با خاطره خوب پهلوانی در ذهن همه مهمانان ثبت شد. علی دولتشاهی افزود: در این مسابقات ‌به نفرات اول تا سوم هر وزن به‌ترتیب 15هزار دلار، 10هزار دلار و 7500دلار جایزه اهدا شد.

فرصتی برای معرفی فرهنگ غنی

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم اینگونه مسابقات تداوم داشته باشد، گفت: برگزاری این مسابقات توانست فرصتی برای معرفی فرهنگ و تمدن غنی لرستان به جهان باشد و خوشبختانه در این رقابت‌ها چهره فرهنگی و توانمندی از لرستان به نمایش گذاشته شد. حامی مالی این مسابقات اظهار کرد: این نخستین میزبانی مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای جهان بود که در لرستان برگزار شد.

حضور درخشان کشتی‌گیران

وی ادامه داد: به‌واقع این دوره، نخستین دوره‌ای بود که این مسابقات در این سطح مطلوب و با شرکت تعداد چشمگیری از کشتی‌گیران کشورهای مختلف دنیا برگزار شد. وی با بیان اینکه مسابقات کشتی در سطح خوبی برگزار شدند، افزود: کشتی گیران ایرانی هم به خوبی کشتی گرفتند و موفق به ضربه فنی حریفان خود شدند. دولتشاهی اضافه کرد: استقبال مردم لرستان نشان می‌دهد که این استان ظرفیت و شایستگی برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی را دارد.

هزینه یک‌ونیم میلیارد تومانی

دولتشاهی گفت: از سوی دیگر برگزاری مسابقات جهانی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در لرستان امیدهای تازه‌ای را در زمینه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی در استان به‌وجود آورده است. وی با بیان اینکه سالهاست در خانواده ورزش حضور دارم و دوست داشتم مسابقاتی در‌شان جهان پهلوان تختی در ایران برگزار شود، افزود: شاید سایر مسابقاتی که تاکنون با نام تختی برگزار شده ، چنین سطحی نداشته‌ بودند و این سری از مسابقات نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان هزینه در برداشت.

تقدیر از چهره‌های شاخص

سرپرست فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران نیز تقدیر از چهره‌های شاخص ورزشی و هنری در مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی را از دیگر برنامه‌های جنبی انجام شده در این مسابقات اعلام کرد. محمدرضا طالقانی بیان کرد: در این مسابقات از منصور برزگر، علی دایی، بهداد سلیمی، محمد بنا، محمد نصیری، علیرضا حیدری، طالب نعمت‌پور، داریوش ارجمند، عبدالله عزیزی، علی دولتشاهی و حسین هدایتی تقدیر به عمل آمد. وی ضمن تقدیر از تلاش همه دست‌اندرکاران برگزاری این رقابت‌ها، اظهار داشت: به‌طور یقین موفقیت و میزبانی مطلوب لرستان، موجب درخشش بیشتر ایران در زمینه کسب میزبانی رقابت‌های جهانی دیگر رشته‌های ورزشی نیز خواهد شد.

لرستان مهد کشتی پهلوانی

استاندار لرستان نیز در حاشیه برگزاری این مسابقات گفت: استان لرستان از دیرباز مهد ورزش کشتی پهلوانی بوده و امیدواریم میزبان شایسته‌ای برای این مسابقات بوده باشیم. هوشنگ بازوند با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که میزبان خوبی برای این مسابقات باشیم، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های لرستان نیز ورزش و کمک به توسعه و پیشرفت ورزش در استان است. بازوند با بیان اینکه هزینه کردن در ورزش یک نوع سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: هزینه کردن در ورزش مثل یک پروژه زیربنایی برای استان لرستان نقش زیربنایی دارد. وی با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی در لرستان کمتر از یک سرمایه‌گذاری بزرگ نیست، گفت: برگزاری اینگونه مسابقات جهانی می‌تواند بسیاری از موانع سر راه ورود سرمایه‌گذار به استان را بردارد.

برگزاری آیین‌های پهلوانی ویژه

لازم به یادآوری است 23 مرشد مطرح از سراسر کشور نیز به رقابت‌های جهانی کشتی پهلوانی در خرم‌آباد دعوت شده بودند و آیین‌های فرهنگی ویژه پهلوان و منش پهلوانی نیز با شکوه و جذابیت خاص در سالن شهید چاغروند مجموعه تختی خرم‌آباد اجرا شد.

 

کد خبر 237187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز