گروه اقتصادی: بازار خودرو که پس از طی کردن یک دوره تورمی، از تابستان امسال وارد رکود شده بود، از چند روز پیش با اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مسئولان دولتی و خودروسازان مواجه شده است؛ به‌گونه‌ای که متقاضیان در این بازار با سرگردانی مواجه شده‌اند.

هرچند که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عدم‌کاهش قیمت خودرو تا پایان سال، سعی کرد خیال متقاضیان و فروشندگان خودرو را آسوده کند تا بازار از رکود خارج شود اما با وجود این رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از آرامش بازار خودرو خبر داده است. از سوی دیگر نعمت‌زاده از استفاده خودروسازان از ارز آزاد به جای مبادله‌ای خبر داده و این موضوع شایعه افزایش قیمت برخی خودروها را بر سر زبان‌ها انداخته است اما رئیس شورای رقابت و خودروسازان رسما اعلام کرده‌اند که به‌دنبال ثبات قیمت‌ها تا پایان سال هستند.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت با بیان اینکه خودروسازان اجازه افزایش قیمت ندارند، به تسنیم گفت: شورای رقابت درباره دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو با ارز آزاد تصمیم‌گیری می‌کند.در همین رابطه معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است که خودروهای پر تیراژ افزایش قیمت چندانی نخواهد داشت، اما در عین حال امکان کاهش قیمت خودرو نیز وجود ندارد. محسن صالحی نیا با بیان اینکه انتظار کاهش قیمت خودرو نسبت به قیمت فعلی کارخانجات شدنی نیست، این توضیح را داد که موضوع افزایش قیمت خودرو در اظهارنظر هیچ‌یک از مسئولان به جز وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود نداشته است.

مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از عدم‌افزایش قیمت ۹۰درصد محصولات این شرکت تا پایان سال خبر داد و گفت: اگر نرخ ارز تغییر محسوسی نداشته باشد سال آینده با ثبات قیمت خودرو برای همه محصولات مواجه خواهیم بود.هاشم یکه‌زارع به فارس گفت: به هر حال ارزی که به‌خودروسازها داده می‌شود ارز آزاد است لذا کاهش قیمت خودرو در این شرایط متصور نیست. در شرکت ایران‌خودرو 80تا 90درصد به‌صورت داخلی تولید می‌شود لذا در این موارد احتمال افزایش قیمت خودرو وجود ندارد. وی ادامه داد: ممکن است فقط یک محصول آن‌هم به‌دلیل ارزآوری بالا افزایش قیمت داشته باشد. ممکن است تندر 90حداکثر 5درصد افزایش قیمت داشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: با توجه به ارزبری کم خودروهای پرتیراژ سایپا، افزایش قیمت قابل توجهی در این خودروها نخواهیم داشت.سعید مدنی درباره سرنوشت محاسبه قیمت خودروها با ارز آزاد به ایسنا گفت: با توجه به ارزبری پایین خودروهای پرتیراژ سعی می‌کنیم با افزایش تولید و بهره‌وری، بخشی از زیان‌های تولید را جبران کنیم.

کد خبر 236898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز