سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: در رشته مدیریت کسب‌وکار، مفهومی وجود دارد به اسم اقیانوس‌های قرمز و اقیانوس‌های آبی. اقیانوس قرمز حوزه‌هایی است که در آن شرکت‌های بزرگ و کوچک تجاری دنیا در حال رقابت هستند.

رقابت در این زمینه‌ها به حدی است که آب این دریاها از خون رقبا قرمز شده‌است. معمولا شرکت‌هایی به سختی فاتح جنگ در اقیانوس‌های قرمز می شوند که از نظر منابع مالی و انسانی به اندازه کافی پشتوانه داشته باشند.

در غیر این صورت معمولا این اقیانوس‌های قرمز فاتح ندارند و جنگ و خون‌ریزی همچنان در آن‌ها سال‌ها ادامه دارد، اما اقیانوس‌های آبی جاهایی هستند که ایده‌پردازان بزرگ آن‌ها را پیدا می‌کنند و کسب‌وکارشان را به آن سمت هدایت می‌کنند.

رسیدن و استقرار در یک اقیانوس آبی به قدرت ابتکار عمل در هر تجاوز دیگر به این دریا و تبدیل آن به دریاهای قرمز است.

مفهوم اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی در کسب‌وکارهای دنیای فناوری اطلاعات از همه پررنگ‌تر است. دنیای PC و کامپیوترهای معمولی و لپ‌تاپ‌ها یک اقیانوس قرمز است.

اپل، آی‌بی‌ام، دل، سونی، توشیبا، اچ‌پی و ... شرکت‌هایی هستند که در این دریا در حال جنگ هستند و این دریا از خون آن‌ها قرمز شده‌است. اما  وقتی چند سال پیش ایده‌پرداز بزرگ، استیو جابز، مدیرعامل اپل ایده آی‌پاد را مطرح کرد، وارد یک اقیانوس آبی شد.

جایی که از هررقیبی خالی بود. اما وقتی مایکروسافت mp3پلیرش به نام زون را معرفی کرد، خواست وارد این دریا بشود. دریایی که رقبایی مثل سونی، کوون، کریتیو و ... در آن تاب مقاومت در برابر ابتکار عمل اپل را نداشتند.

پس عملا زون هم محکوم به دنباله روی از آی‌پاد است. پس مایکروسافت یک دریای آبی برای خودش می‌خواست.

مایکروسافت سورفیس (Surface) دریای آبی است که واحد تحقیق و توسعه و واحد (NPD) مایکروسافت پیدا کرده است. ایده این کامپیوتر بسیار جالب‌توجه است. سخت‌افزار درون جعبه‌ای شبیه یک میز قرار گرفته و سطح میز از یک ال‌سی‌دی لمسی ساخته شده‌است.

با انگشتان‌تان می‌توانید سطح را که در حقیقت دسک‌تاپ ویندوز است، دستکاری کنید، پنجره‌ها را بازکنید و ببندید، و هرکار دیگری که با ماوس و کی‌بورد روی مانیتور انجام می‌دادید را با دست و قلم مخصوص روی سطح میز انجام دهید.

شنا در دریای آبی همیشه محکوم به پیروزی نیست. بزودی دریای آبی را بقیه رقبا هم پیدا می‌کنند و به سوی آن می‌آیند. اما ابتکار عمل همیشه در دست اولین است، مثل اپل در تجربه آی‌پاد.

گاهی وقت‌ها هم شرکت‌هایی که این بازار را پیدا کرده‌اند، آن را برای بقیه رها می‌کنند و خود به دنبال دریاهای آبی دیگر می‌روند مثل زیراکس یا 3M. مایکروسافت نشان داده که یک تمامیت‌خواه است که نمی‌خواهد حوزه فعالیتش را برای رقبا خالی کند.

اما با این حال هرچقدر که این شرکت در نرم افزار خوب عمل کرده، در توسعه سخت‌افزار نتوانسته چندان موفق عمل کند و تجربه‌های قبلی اش با شکست مواجه شده اند.

حالا باید دید که این حوزه زیبا و بدیعی که پیدا کرده می تواند دوام بیاورد یا این شرکت هم به سرنوشت آی‌بی‌ام در بازار PC تبدیل می شود و آن را برای بقیه رقبا خالی می‌کند؟

کد خبر 23642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز