پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین – محمد رسولی: موتور جستجوی اسک (Ask.com) با وجود از دست دادن سهم عمده بازار جستجوگرهای اینترنتی و سلطه گوگل بر این بخش، قصد دارد کاربران بیشتری را جذب کند.

 سایت Ask که بیش از یک دهه قدمت دارد، طی سال‌های اخیر و با رشد روز افزون کاربران گوگل و سایر رقبا و تبلیغات بسیار این شرکتها، عملا از دور خارج شده است اما برای حفظ حیات خود و راضی نگه داشتن اندک کاربران خود، تغییرات وسیع و جالبی را در سایت خود اعمال کرده است.

مهندسین این شرکت با تغییر در نتایج جستجو، توانسته‌اند نظر بسیاری از علاقه‌مندان و کارشناسان را به خود جلب نمایند. در طی یک دهه گذشته، نتایج جستجو به صورت خطوط لینک‌های اینترنتی و زیر هم به نمایش گذاشته می‌شد (اکنون نیز اکثر موتورهای جستجو به همین شکل نتایج خود را نمایش می‌دهند.) ولی در طراحی جدید، نتایج سایت Ask در سه ستون کنار هم به نمایش گذارده می‌شوند.

ستون اول در واقع همان صفحه اصلی سایت است که در ابعاد کوچک به نمایش گذارده می‌شود تا کاربر بتواند تغییرات را در جستجوی آخر خود اعمال کند یا جستجوی جدیدی را آغاز کند. در ستون دوم، نتایج جستجو نمایش داده می‌شود (به شکل لینک‌های مختلف) و ستون سوم، که بیشتر خلاقیت و نو‌آوری در این بخش متمرکز شده، دارای اطلاعات جالبی برای کاربران است.

در این ستون و با توجه به موضوع جستجو، اطلاعاتی نظیر معنی لغوی کلمه، عکس، ویدیو، موزیک و ... مرتبط به صورت لینک نمایش داده می‌شود که در صورت علاقه‌مندی کاربران، می‌توانند با کلیک بر روی آن، به نتیجه دلخواه برسند. به طور کل این سرویس جدید که به نام Ask 3D  معرفی شده، این قابلیت را دارد که نتایج مولتی‌مدیا را به کاربران ارائه ‌دهد. ضمن اینکه در تمامی این نتایج سعی شده از بهترین و معتبرترین منابع استفاده گردد.ضمن اینکه نتایج ستون سوم با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر تغییر خواهد کرد و با توجه به اخبار منطقه، مسایل سیاسی، فرهنگی، هنری و اقتصادی رایج در منطقه خواهد بود.
لازم به ذکر است که در حال حاضر گوگل، 50 درصد، یاهو 26.8 درصد، مایکروسافت 10.3 درصد و Ask تنها 5.1 درصد از کاربران موتورهای جستجوی اینترنتی را  به خود اختصاص می‌دهند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 23637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز