همشهری آنلاین: فرهنگ غلط نام گذاری برای بیماران ذهنی، تیرهای برق شکسته تهدیدی برای پردیسی‌ها، ۲۰۰ دانش آموز روستای محمد آباد در انتظار بازگشایی کلاس درس هستند، از دید خبرگزاری مهر مهم‌ترین گزارش‌های استانها در این هفته بوده است.

شکار بی روییه

بزرگراه تبریز- آذرشهر هر روز قربانی می‌گیرد/ پیشرفت لاک پشتی پروژه 6 بانده کردن جاده

جاده تبریز - آذرشهر یکی از مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان به آذربایجان شرقی و کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بوده و یکی از پر تردد‌ترین راهها در استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.
این بزرگراه که ورودی غربی کلانشهر تبریز نیز به شمار می رود، به دلیل اتصال شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر به مرکز استان دارای اهمیت اقتصادی فراوانی است و شاید برای همین است که به این جاده، محور ترانزینی اول استان گفته می شود.

با توجه به افزایش حمل و نقل وسایل نقلیه سبک و سنگین در این محور و آسفالت نامناسب و غیراستاندارد این مسیر، روزانه شاهد تصادفات سنگینی در این محور هستیم که تلفات جانی و مالی فروانی به همراه دارد.

برای تعریض و 6 بانده کردن جاده اقداماتی صورت گرفته اما مدتی است این طرح‌‌ رها شده و کارهای عملیاتی آن پیشرفت مناسبی نداشته است.

افزایش حوادث رانندگی در طول سال باعث شد تا صدای اعتراض مسئولان نیز به گوش برسد، به طوری که بارها خواستار اصلاح این مسیر پرتردد و خطرناک شده اند.

"سنجاب" پایتخت نشین و "عقاب" خارج نشین شد/ انفجار سزار و پلنگی که از دست رفت


شش ماه نخست امسال روایت 186 روزی است که ماهی ها نخوابیدند، پرندگان قاچاقی از آب رد شدند، پای سنجاب ها به بازار تهران رسید و پلنگ ایرانی هم یک گام دیگر به فهرست منقرض شده ها نزدیک تر شد، این روایت روزشمار همه دردهای زاگرس است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان از تشکیل 20 مورد پرونده تخلف برای شکارغیرمجاز پرندگان در این استان خبر داده و می گوید: همچنین با دستگیری متخلفین 39 لاشه پرنده در استان کشف و ضبط شده که این پرندگان به طور عمده شامل کبوتر، عقاب، کبک و مرغابی بوده اند.

بازگیر از شکار غیرمجاز پستانداران در استان هم می گوید و یادآور می شود که در شش ماه نخست سالجاری 24 مورد پرونده در این زمینه تشکیل شده که از متخلفان این پرونده ها 28 لاشه به دست آمده است.

وی ادامه می دهد: در میان تعداد پستاندارانی که در این مدت شکار شده و لاشه آنها کشف شده شش راس گراز، 28 راس کل کوهی، پنج راس خرگوش، یک قلاده پلنگ، یک راس قوچ و ...بوده است.

همه دردهای آنها که "دیوانه" خوانده می شوند/ فرهنگ غلط نام گذاری برای بیماران ذهنی

بیماران ذهنی در کنار رنج بیماری خود از تحقیر و تمسخر شهروندان بی پناه درمانده شده اند که در این میان درک موقعیت آنها می‌تواند به کاهش اضطراب ها و نگرانی خانواده های آنها کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سال ها پیش گوشه و کنار شهر قزوین، جولانگاه کسانی بود که مردم با گفتن عنوان "دیوانه" بر افراد، آنها را تافته ای جدا بافته از سایر شهروندان می دانستند، تعداد این افراد به حدی در سطح شهر زیاد بود که هر محلۀ شهر قزوین برای خود چندین "دیوانه" معروف داشت و دیوانگان محلات می توانستند وسیله خوبی برای سرگرمی، ایجاد فرح و از همه مهم تر ابراز وجود جوانان شهر باشند.

همچنین شایعات بسیاری پیرامون آنها وجود داشت، عده ای معتقد بودند که دیوانه محله شان سر دکترش را بریده، عده ای دیگر می گفتند این عقب ماندگان ذهنی نیروی بسیاری دارند و به همین دلیل هر لحظه ممکن است یکی را سر به نیست کنند، در این بین علی رغم همه این افسانه سرایی ها هیچ کس از خود نمی پرسید که واقعاً روا داشتن انواع و اقسام تعرضات به آنها صحیح است؟ آیا آنها نیز مانند ما انسان نیستند؟

تیرهای برق شکسته، تهدیدی برای پردیسی ها/ تخریب عمدی شبکه های برق رسانی!

فرماندار پردیس در حالی از تهدید جانی مردم این شهرستان از جانب تیرهای شکسته برق سخن به میان می آورد که مسئول اداره برق این شهرستان تخریب عمدی این شبکه های برق رسانی را مشکلی فرهنگی در بومهن می داند.

از اهالی شهر بومهن درباره مشکلات محله خود در خصوص تیرهای برق شکسته به خبرنگار مهر گفت: در برخی معابر شهری بومهن تیر برقی برای برق رسانی تعبیه شده بود که به هر دلیلی شرایط امروز آن مناسب نیست.

وی ادامه داد: فرزندان من و سایر همسایگان در کنار این تیر برق بازی می کنند و خطر سقوط و خدای نکرده آسیب، این کودکان را تهدید می کند.

بانویی خانه دار نیز از وجود برخی تیرهای برق نیمه شکسته در بومهن ابراز نگرانی کرد و افزود: مسئولان اداره برق شهرستان پردیس زحمات بسیاری برای تأمین برق منطقه متحمل می شوند.

نامهربانی با دانش آموزان روستای "محمد آباد"/ 200 دانش آموز در انتظار بازگشایی کلاس درس هستند

با گذشت ۲۰ روز از آغاز سال تحصیلی جدید و ماه مهر و مهربانی هنوز حدود 200 دانش آموز روستای "محمد آباد" در خراسان جنوبی در انتظار تصمیم مسئولان برای بازگشایی مدرسه خود هستند.

ماه مهر که می آید، پاییز آغاز می شود و برگ های درختان که شروع به ریزش می کنند، شکوفه های لبخند کودکان، یکی یکی گل می دهند.

درست 20 روز پیش بوی ماه مهر آمد و زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس به صدا در آمد اما در روستای "محمد آباد" شهرستان درمیان انگار ماه مهر دیگر ماه مدرسه نیست و دانش آموزان این روستا هنوز در انتظار بریدن زنجیر کلاسهای درس و مدرسه اند.

دانش آموزان روستای محمد آباد منتظرند شاید امسال زنجیر ها بریده شوند و آنها نیز مانند دیگر کودکان این مرز و بوم برای کسب علم و دانش راهی مدرسه شوند.

افزایش بی رویه شکار حیوانات وحشی در شرق کرمان/ آهوی جبیر در تیررس شکارچیان غیرمجاز

عدم نظارت کافی و افزایش شکار بی رویه حیوانات وحشی به خصوص آهوی جبیر و تیهو در شهرستان ریگان حیات وحش شرق استان کرمان را با خطر جدی مواجه کرده است این درحالیست که تدوام خشکسالی و کاهش منابع آبی نیز موجب مهاجرت گسترده حیوانات وحشی و به خطر افتادن حیات برخی گونه های در معرض انقراض همچون سوسمار دم تیغی شده است.

شهرستان ریگان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در زمینه‌های مختلف دارد یکی از شهرستان‌های بکر و منحصر به فرد در شرق استان کرمان می باشد.

این شهرستان به دلیل تنوع آب و هوایی که زیستگاه حیوانات نادر و کمیاب است اما بی توجهی به زیستگاهای جانوری حیوانات موجود در زیستگاههای این شهرستان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

خشکسالی در استانی که "در معرض بحران" شناخته نشده بود/ کرمان تشنه است


کرمان 17 سال خشکسالی بی‌وقفه را تجربه کرده و پیامدهای متعدد ناشی از کم آبی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی استان را تحت تاثیر مستقیم قرار داده است، خسارتهای خشکسالی در کرمان به حدی گزارش داده شده که در صورت چندین سال بارش باران اما چالش‌های ناشی از بی‌آبی در این استان خشکیده سال‌ها با این استان خواهند ماند.

اگر نگاهی به لیست استان‌های کم باران و در معرض خشکسالی بیندازیم در کمال تعجب می بینیم که استان از لیست استان‌های در معرض بحران کم آبی خارج شده است به نظر می‌رسد دلیل اصلی این رخداد افزایش بارندگی طی سال گذشته در استان کرمان بوده است این درحالی است که این افزایش بارندگی در مقایسه با سال ماقبل صورت گرفته است و هنوز استان کرمان به متوسط بارندگی استاندارد خود نیز نزدیک هم نشده است.

آب پاکیِ "کشاورزی سنتی" روی دست منابع لرستان/ آب از سر سفره های زیرزمینی گذشت

کشاورزی سنتی و استمرار هدررفت آب در بخش کشاورزی لرستان چالشی بوده که منابع آب زیرزمینی و سطحی لرستان را درگیر کرده است، موضوعی که اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.

این وضعیت در حالی رخ می‌دهد که در کشور ایران علاوه بر مصرف بالای آب در بخش شرب، شاهد بحران مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی هستیم، موضوعی که به چالشی جدی برای منابع آب کشورمان تبدیل شده است.

این در حالیست که کشور ما به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک آب و هوایی جهان یکی از کشورهای کم آب و نیمه خشک دنیا محسوب می‌شود و بخش کشاورزی در ایران به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده منابع آبی، بیش از 90 درصد منابع آبی استحصال شده را به خود اختصاص می‌دهد.

این وضعیت اسفبار در حالیست که کشورمان در طول یک دهه اخیر با خشکسالی‌های متعددی دست در گریبان بوده است به طوریکه به طور مثال در استانی مانند لرستان به عنوان دومین منطقه پرباران کشور مطابق آخرین آمار متوسط بارندگی در سال آبی 91 - 90 از 479 میلی متر به 356 میلی متر رسیده است.

وضعیت آنجا تاسف بار تر می شود که بدانیم از میزان آب مصرفی در لرستان 92 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود که با توجه به وضعیت کشاورزی سنتی در این استان از این میزان بیش از 70 درصد هدر می رود.

20 سال زندگی مشترک در بستر صداقت/ وقتی ساده زیستی سکاندار زندگی است


صابر و رقیه زوج موفقی هستند که برغم نابینایی کامل صابر و در زمانه ای که گره زندگی مشترک به بهانه‌های کوچک گشوده می شود، 20 سال در بستر صداقت و اعتماد؛ عشق را معنا کرده اند.

نه زیبایی ظاهر، نه جیب پر از پول و نه جهاز پر زرق و برق معیار آغاز پیوند دیرینه این زوج نیست.طوریکه وقتی از روزهای گذشته حرف می زنند تنها عشق توشه راه بوده و ایمان و توکل به خدا.

گرمی صحبتهای رقیه وقتی از همسر نابینای خود حرف می زند به همان اندازه شیرین است که صابر رضایت خود را از همسری که هیچ گاه ندیده ابراز می‌کند.

عشق جای دوری نرفته است.تا زمانی که فقط و فقط یک عاشق در این دنیا نغمه عشق را کوک کند، زیباترین هدیه الهی بر روی زمینی که بی مهری در آن بی داد می کند باقی و زنده است.

صابر معتقد است همه جا توکل به خدا چاره کار مشکلات است و می گوید بقا و داوم زندگی مشترک جز با صبر و گذشت غیر ممکن است.

روی چمن پلاستیک کشیدند تا ماموران AFC نبینند/ پلاستیک‌ها به زمین چسبید!

در حالی که قرار بود زمین چمن ورزشگاه حافظیه برای برگزاری سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر آماده شود، نه تنها اتفاق مثبتی پیرامون این زمین رخ نداد بلکه در تازه‌ترین اتفاق مسئولان زمین بدون هماهنگی‌های لازم روی زمین چمن پلاستیک کشیدند تا زمانی که ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید می‌آیند وضعیت نامناسب زمین را مشاهده نکنند!

چندی پیش بود که استاندار فارس دستور بازسازی ورزشگاه مسن حافظیه بخصوص زمین چمن آن را داد. زمین چمنی که باید اصلاح می‌شد و ورزشگاهی که رو به کهنگی و فرسودگی می‌رفت و نیازمند نوسازی بود. در نهایت این اتفاق افتاد و در لیگ امسال زمین چمن ورزشگاه برای بازی‌های لیگ برتر کشور آماده شد اما کمتر از چهار هفته که از لیگ گذشت، ناگهان زمین چمن رو به تحلیل رفت تا جایی که حتی در برخی از نقاط به خاک رسید.

کد خبر 235333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز