دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: کسری ماهانه ۱۰۰۰میلیارد تومانی ناشی از اجرای غیرهدفمند قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت گذشته، باعث شده تا دولت یازدهم در ۲‌ماه نخست فعالیت با خوردن کفگیر به ته دیگ دخل و خرج یارانه‌ها مواجه شود.

از آنجایی که استقراض از بانک مرکزی یا دست بردن در منابع شرکت‌های وابسته به دولت به هر روش ممکن برای تأمین یارانه نقدی مساوی با افزایش تورم است، دولت به‌دنبال راه دیگری برای حل مشکل پرداخت یارانه‌هاست. دولت در این مسیر توانسته است موافقت مجلس را برای همکاری به‌دست آورد و ممکن است تا قبل از پایان سال اتفاقاتی درخصوص تداوم اجرای قانون رخ دهد. با جعفر قادری، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و یکی از نمایندگانی که از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه اتفاقی قرار است در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رخ دهد؟

هنوز در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص تغییر در اجرای قانون تصمیم‌ نهایی گرفته نشده و تنها گزینه‌های مختلف برای سامان دادن به دخل و خرج این قانون مطرح می‌شود. آنچه روشن است با کسری منابع برای پرداخت یارانه نقدی مواجه هستیم و دولت باید یا مثل گذشته تخلف کند و از منابع بانک مرکزی و شرکت‌های دولتی کسری را پوشش دهد یا اینکه به‌نحوی بین منابع و مصارف خود توازن برقرار کند.

  • توازن در منابع و مصارف اجرای قانون چگونه باید ایجاد شود؟

دولت اگر نخواهد چون دولت قبل تخلف کند، یا باید براساس قانون بودجه امسال اقدام به اصلاح قیمت انرژی کند یا از تعداد یارانه‌بگیران نقدی 3دهک را حذف کند.

  • نظر مجلس برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی چیست؟

اگر دولت بخواهد به‌صورت یکسان قیمت تمامی حامل‌های انرژی را 38درصد افزایش دهد حتما آثار تورمی بر اقتصاد خواهد داشت، اما اگر اصلاح قیمت به‌صورت گزینشی درخصوص برخی حامل‌های انرژی نظیر اصلاح قیمت بنزین صورت گیرد، آثار تورمی کمتری خواهد داشت؛ مشروط به اینکه سیاست‌های تلفیقی در کنار این اصلاح قیمت‌ها اجرا شود، به‌طور مثال با افزایش قیمت بنزین، سی‌ان‌جی برای مصارف حمل‌ونقل عمومی جایگزین شود.

  • بحث‌های مطرح شده مبنی بر پالایش تعداد یارانه بگیران نقدی به کجا انجامیده است؟ آیا قرار است حذف 22میلیون نفر از امسال اجرایی شود؟

کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حذف یارانه نقدی 22میلیون نفر را مصوب کرده و بستگی دارد که کمیسیون به این نظر رأی مثبت خواهد داد و در اصلاحیه بودجه امسال مصوب خواهد کرد یا نه و در نهایت این مصوبه در صحن علنی با چه تصمیمی مواجه خواهد شد؟ باید منتظر ماند تا تکلیف اصلاحیه بودجه پیشنهادی دولت در مجلس مشخص شود. البته مسئولان دولتی هم نظراتی در این مورد داشته‌اند که نشان می‌دهد گزینه حذف 22میلیون نفر بهتر برای جبران کسری بودجه دولت جواب خواهد داد. البته این نظر هم مطرح است که دولت به جای یارانه نقدی از این پس سهام شرکت‌های تولیدی دولتی را واگذار کند که هم اثر تورمی و مصرفی نخواهد داشت و هم باعث تقویت بورس و تولید ملی و ایجاد اشتغال خواهد شد.

  • آیا مجلس می‌خواهد روش‌های شناسایی 3دهک پردرآمد را مشخص کند؟

نه، مجلس در اجرای قانون دخالت نمی‌کند و این وظیفه دولت خواهد بود.

  • به‌طور مشخص دولت چه نظری را به مجلس ارائه داده است؟ آیا حذف یارانه بگیران پردرآمد در اصلاحیه بودجه امسال نظر دولت هم هست؟

دولتی‌ها اعلام کرده‌اند که 4کارگروه را برای شناسایی افراد پردرآمد یارانه بگیر تشکیل داده و هنوز نظر رسمی و روشنی به مجلس نداده‌اند و ما منتظر دریافت نظر دولت هستیم تا هرچه زودتر تکلیف کسری بودجه دولت روشن شود.

کد خبر 235072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز