گروه اقتصادی: اظهارات مقامات ارشد دولت و نمایندگان مجلس در روزهای اخیر نشان می‌دهد که یارانه نقدی اقشار پردرآمد زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده حذف می‌شود.

هدفمندی یارانه ها

براساس گفته‌های دیروز معاون اول رئیس‌جمهور، دولت در پرداخت یارانه نقدی مهرماه دچار مشکل است و به همین دلیل واریز یارانه نقدی‌ماه جاری با چند روز تأخیر انجام می‌شود. با این شرایط کسری بودجه، بعید نیست که‌ماه آینده پردرآمدها از قطار هدفمندی یارانه‌ها پیاده شوند.

در این راستا اما مهم‌ترین مشکل و چالش شناسایی اقشار پردرآمد است؛ مسئله‌ای که 4سال پیش دولت دهم در قالب طرح خوشه‌بندی اجرا کرد ولی شکست خورد. دولت و مجلس اما در تلاشی هماهنگ کار شناسایی پردرآمدها را برای حذف زودتر از پیش‌بینی آغاز کرده‌اند. دیروز اسحاق جهانگیری ضمن اعلام اینکه دولت به‌شدت در تأمین منابع یارانه نقدی دچار مشکل است از تشکیل 4کمیته تخصصی برای شناسایی پردرآمدها خبر داد. وی در مراسم روز جهانی استاندارد بابیان اینکه دولت به‌دنبال آن است که یارانه‌ها را برای آن دسته از افرادی که نیازمند به آن هستند، پرداخت کند، افزود: در نظر داریم تا در شناسایی این دهک‌ها دقت و تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کنیم.

تلاش برای پرداخت یارانه نقدی مهرماه

معاون اول رئیس‌جمهور دیروز با بیان اینکه وضعیت منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها نگران‌کننده است و ناچاریم به وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و سایر منابع فشار بیاوریم، افزود: با این شرایط سعی می‌کنیم یارانه نقدی مهرماه را بپردازیم. جهانگیری با بیان اینکه در بودجه امسال طبق اعلام مسئولان دولت قبل 70هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد، خطاب به مسئولان دولت قبل، گفت: از دوستانی که این کارنامه را درست کرده‌اند انتظار داریم ما را وارد حاشیه‌ها نکنند و بگذارند با عقل و تدبیر وارد مسائل کشور شویم. وی با بیان اینکه تورم یکساله منتهی به شهریور امسال 42درصد بوده است، گفت: مردم با رگ و پوست خود شرایط دشوار کشور را احساس کردند و به این نتیجه رسیدند که باید تغییری در آن ایجاد شود که نتیجه آن انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

سرنوشت یارانه‌ها

سخنان اسحاق جهانگیری بیانگر این است که دولت احتمالا در نظام پرداخت یارانه آبان‌ماه تغییراتی را صورت دهد و مهم‌ترین تغییر نیز حذف 3دهک پردرآمد جامعه است. البته با توجه به اظهارات دیروز ممکن است قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین، برق و گاز نیز مطابق تکلیف قانون بودجه سال‌جاری افزایش یابد.

پیش از این دولت یازدهم اعلام کرده بود که نظام کنونی پرداخت یارانه تا پایان سال ادامه می‌یابد و همچنین قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال افزایش نمی‌یابد اما ظاهرا عمق مشکلات اقتصادی و کسری شدید بودجه باعث شده که دولت در سیاست‌های اعلامی قبلی خود تجدید نظر کند و زودتر از موعد اصلاحات اقتصادی خود را به مرحله اجرا گذارد. در این راستا مجلس هم قول همکاری داده و حتی پیش‌بینی می‌شود که در این زمینه جلوتر از دولت حرکت کند.

کد خبر 235070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز