شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوانگ جو معاون رئیس جمهوری چین در سن 68 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، هوانگ که یکی از مقامات ار شد حزب کمونیست چین بود، در کمیته مرکزی حزب مسئولیت سیاستگذاری در زمینه‌های اقتصادی و مالی را عهده دار بود.

او از ماه مارس سال 2006 زمانی که اعلام شد به بیماری سرطان مبتلا است، در هیچ مراسم رسمی حضور نیافته بود.

بی بی سی اما درباره هوانگ جو نوشته است: در چین وی را سیاستمدار و مبارزی وفادار به حزب کمونیست توصیف کرده‌اند. او از نزدیکان جیانگ زمین رئیس‌‌جمهور سابق چین محسوب می‌شد و از اعضای گروه موسوم به شانگهای بود.

اعضای این گروه در واقع افرادی با نگرش اقتصادی بودند که از شانگهای پایتخت اقتصادی چین به پکن پاتخت سیاسی کشور رفته بودند تا جیانگ زمین را در عرصه‌های اقتصادی یاری دهند.

پس از کناره گیری جیانگ زمین و روی کار آمدن هوجینتائو (رییس جمهوری کنونی چین) هوانگ مقام خود را حفظ کرد و به بلندگوی طرفداران جیانگ زمین در دولت جدید تبدیل شد.

از همین رو پاره‌های تحلیل گران سیاسی معتقدند مرگ هوانگ جو این فرصت را به هوجینتائو خواهد داد تا وی در هفدهمین کنگره حزب کمونیست چین قدرت خود را با یکدست کردن  مقامات حزبی  تحکیم بخشد.

اشاره آنکه وی می‌تواند آخرین طرفداران رییس جمهوری سابق را نیز از حلقه قدرت خارج کند. کنگره حزب کمونیست چین هر 5 سال یک بار برگزار می‌شود و تغییرات در زمینه سیاسی و جابه جایی مقامات در اجلاس این کنگره انجام می‌گیرد.

کد خبر 23475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز