جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بالاترین مقام اجرایی لیبی روز پنجشنبه به‌دست گروه‌های مسلح ربوده شد و هرچند در کمتر از ۲۴ ساعت بعد آزاد شد اما یک روز پس از آن، انفجاری مقابل کنسولگری سوئد در بنغازی رخ داد تا همچنان لیبی آشفته و بحران زده بماند و توانایی حاکمیت جدید در اداره کشور و بازگشت امنیت به کشور محل پرسش باشد.

لیبی

روز پنجشنبه افرادی مسلح و ناشناس با ورود به هتلی در طرابلس، با ارائه حکم جلب نخست‌وزیر به دستور دادستان کل، وی را به مرکز مبارزه با تروریسم منتقل کردند. پس از آن دادستان کل صدور چنین حکمی را تکذیب کرد. در پی آن، رسانه‌های خبری اعلام کردند که مجموعه‌ای موسوم به «اتاق عملیات انقلابیون لیبی» زیدان را ربوده است اما سخنگوی این مجموعه چنین مسئله‌ای را تکذیب کرد. اتاق عملیات انقلابیون لیبی متشکل از گروه‌های شبه‌نظامی و مسلح که انقلابیون سابق هستند، برای تضمین امنیت پایتخت مورد حمایت دولت است.

در مقابل، دفتر مبارزه با تروریسم با اعلام بازداشت زیدان اعلام کرد که وی در سلامت کامل به سر می‌برد. در کمتر از 24 ساعت و پس از رایزنی‌های فشرده علی زیدان آزاد شد و در نخستین نطق خود پس از آزادی، با اشاره به اینکه دولتش به‌دنبال متشنج کردن اوضاع در کشور نیست، گروهی سیاسی را به‌دست داشتن در ربودنش متهم کرد.

نخست‌وزیر لیبی بدون ذکر نام این گروه سیاسی اعلام کرد که تمام هم و غم این مجموعه سرنگون‌کردن دولت است و از تمامی ابزارهای دمکراتیک و غیردمکراتیک برای تحقق هدف خود بهره‌برداری می‌کند. وی افزود که در کنگره ملی نام این مجموعه را خواهد برد. وی اما ارتباط این مجموعه سیاسی با گروه انصارالشریعه از گروه‌های وابسته به القاعده را رد کرد.

زیدان در سخنان خود همچنین به دیپلمات‌های خارجی مستقر در کشورش اطمینان خاطر داد که تهدیدی متوجه آنان نیست. هنوز علت اصلی ربودن زیدان مشخص نیست اما برخی گروه‌ها که دولت از آنها برای برقراری امنیت در طرابلس یاری می‌جوید می‌گویند که این اقدام در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکاست که گفته بود دولت لیبی از بازداشت ابوانس اللیبی اطلاع داشته است. کماندوهای آمریکایی هفته گذشته با ورود به خاک لیبی ابوانس اللیبی از رهبران القاعده در آفریقا را دستگیر کرده و با خود بردند. او اکنون تحت بازجویی است.

زیدان هم پس از آزادی اعلام کرد که ربایندگان با او درباره ابوانس اللیبی صحبت کرده‌اند تا بدین‌ترتیب ورود علنی آمریکا به عرصه امنیتی لیبی به ناامنی در این کشور دامن زند. اما ربوده شدن بالاترین مقام اجرایی کشور آن هم در قلب پایتخت یک‌بار دیگر نشان داد که اوضاع امنیتی در لیبی تا چه اندازه شکننده است و حاکمیت جدید 2سال پس از سرنگونی رژیم قذافی همچنان نتوانسته اوضاع آشفته کشور را آرام سازد.

این رویداد، نخستین رخداد در لیبی نیست. اندکی پیش از ربوده شدن نخست‌وزیر، سفارت روسیه در طرابلس هدف حمله قرار گرفت و اعضای آن مجبور به ترک کشور شدند. دیروز هم انفجار خودرویی بمبگذاری شده مقابل کنسولگری سوئد در شهر بنغازی در شرق لیبی، نگرانی‌ها درباره تکرار سناریوی قتل سفیر آمریکا در این شهر را دامن زد. 11سپتامبر2012 گروه انصارالشریعه با حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، سفیر این کشور را کشتند. این رخدادها همچنین درحالی صورت می‌گیرد که دولت لیبی هم بسیار شکننده و ضعیف است و اختلافات و استعفاهای متوالی مانع از کارآمدی آن شده‌است.

علاوه بر استعفای عوض البرعصی معاون نخست‌وزیر در‌ماه ژوئن گذشته، وزیر کشور هم در‌ماه می‌از سمت خود کناره گرفته بود. حزب اخوانی عدالت و بازسازی از احزاب شریک در دولت هم پیش از این تهدید کرده بود که از دولت خارج خواهد شد. لیبی همچنان ناامن است و گروگانگیری و آدم ربایی، جولان دادن گروه‌های مسلح در تمام کشور از مناطق بیابانی تا بنادر نفتی و حمله این گروه‌ها به سفارتخانه‌ها، ‌کنسولگری‌ها و به‌دست گرفتن کنترل وزارتخانه‌ها، مطالبات برای استقلال طلبی و خودمختاری و در نتیجه قوت‌گرفتن زمزمه‌های تقسیم کشور و‌ چنددستگی در ترکیب سیاسی همه و همه از لیبی کشوری ساخته است که سخن راندن درباره بازگشت امنیت به آن دست‌کم تا چند سال آینده، آرزوی خامی بیش نباشد.

کد خبر 234598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز