شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: جانشین رئیس پلیس کشور با انتقاد از واکنش تولیدکنندگان خودروهای بی‌کیفیت داخلی در قبال حادثه بزرگراه تهران - قم که بیش از ۴۰کشته بر جای گذاشت، تأکید کرد: برخی آقایان کار را به جایی رساندند که گفتیم نکند ما باید به جای ۴۰ مسافر جان‌باخته اتوبوس از آنها عذرخواهی کنیم.

پلیس

سردار احمدرضا رادان در اختتامیه دومین جشنواره سراسری رسانه، ایمنی و فرهنگ ترافیک که مهر خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه یک حادثه تهدید محور‌باید تبدیل به حادثه‌ای فرصت محورشود، گفت: 40نفر در تصادف 2 اتوبوس در آتش سوختند و چند روز طول کشید تا اجسادشان شناسایی شود وقتی هم در این‌باره اطلاع‌رسانی کردیم برخی آقایان گفتند چرا اطلاع‌رسانی شده است و کار را به جایی رساندند که گفتیم باید به جای 40مسافر جان‌باخته از سازنده خودرو و دیگر دستگاه‌ها به‌خاطر اینکه خاطرشان مکدر شد عذرخواهی کنیم.

وقتی در جایی اشکال دیده می‌شود چرا جرأت نمی‌کنیم اشتباهمان را بپذیریم. سازندگان خارجی وقتی اشکالی در خودرویشان به‌وجود می‌آید ضمن عذرخواهی آن ضعف را برطرف می‌کنند. رادان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: متأسفانه خودمان نیز تا چند سال قبل پذیرفته بودیم که هر سال باید به تلفات رانندگی اضافه شود. می‌گفتیم به‌دلیل اینکه به سفرها و خودروها اضافه شده است تلفات نیز باید افزایش یابد. این در حالی بود که در سال85 تلفات رانندگی به 28هزار نفر رسید.

او ادامه داد: اگر در آن زمان جهاد آغاز نمی‌شد امروز با توجه به افزایش جمعیت و میزان سفرها باید سالانه 48هزار نفر در جاده‌ها کشته و 200هزار نفر نیز مجروح می‌شدند. خوشبختانه با متوقف کردن روند افزایش تلفات امروز میزان تلفات رانندگی به کمتر از 19هزار نفر رسیده است.جانشین رئیس پلیس کشور با اعلام اینکه در نیمه نخست امسال نیز میزان تلفات هزار نفر کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که در جنگ 8ساله تلفات و شهدا معادل کشته‌های تصادفات رانندگی بود. درست است که توانسته‌ایم میزان تلفات را از 28هزار نفر به 19هزار نفر کاهش دهیم اما همین میزان نیز برای ما بسیار بد است و باید فکر دیگری در این‌باره انجام شود.

رادان با اعلام اینکه قوانین نیز اصلاح شده و قانون جدید بازدارندگی لازم را دارد، افزود: در گذشته قوانین بازدارندگی لازم را نداشت اما امروز خوشبختانه قانون جدید بازدارندگی خوبی دارد و پلیس باید با یک درصد متخلف که باعث می‌شوند سالانه 19هزار نفر در تصادفات کشته شوند برخورد کند. نباید با داشتن این وضعیت خوشحال باشیم و باید بدانیم اگر مسئولی کاری از دستش بر می‌آید و آن را انجام نمی‌دهد فردای قیامت باید پاسخگو باشد.

جانشین رئیس پلیس کشور با بیان اینکه می‌توان عدد کشته‌ها را به عددی که جزو تعاریف بین‌المللی است رساند، گفت: چرا نباید به ایمنی توجه شود، تا چه زمانی باید ارابه‌های مرگ را تولید و به‌دست مردم بدهیم. مگر قیمت جان انسان چقدر است که ما با شوخی نسبت به آن رفتار می‌کنیم.

در این مراسم، همچنین رئیس پلیس راهور ناجا از کاهش 8800نفری کشته‌های تصادفات رانندگی طی 6 سال گذشته خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی با اشاره به فرهنگ غنی کشورمان گفت: شمار کشته‌شدگان تصادفات به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه در دنیا 7.5نفر، در آسیا بالای 10نفر، در ایران7.3نفر و اروپا2.7نفر است. او با اشاره به 27هزارو800 نفر کشته بر اثر تصادفات رانندگی در سال1385 گفت: هم‌اکنون این آمار به زیر 19هزار نفر رسیده است.

مومنی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ رانندگی گفت: امکان ندارد بتوانیم کاری در جامعه انجام دهیم بدون درنظر گرفتن نقش رسانه‌ها در انجام این کار. کاهش این میزان سوانح مربوط به نقش فرهنگ آموزش همگانی در کشور است که این مهم به همت اصحاب رسانه و فرهنگ میسر شده است.

کد خبر 233839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز