گروه اقتصادی: وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برای کنترل بازار اجاره‌بها و کاهش اجاره‌نشینی، طرح‌هایی را به‌عنوان برنامه‌های این وزارتخانه اعلام کرده است که طولانی شدن قراردادهای اجاره و تلاش برای افزایش تولید و عرضه مسکن اصلی‌ترین آن است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در بخش اجاره‌، فروش و فعالیت تجاری در حوزه مسکن باید در حوزه قانون مالیات تجدیدنظر شود.مدیرکل برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در یک برنامه تلویزیونی به تشریح برنامه‌های این وزارتخانه پرداخت. علی چگینی گفت: بخشی از مردم به اجبار اجاره‌نشین هستند و تحت فشار قرار دارند که دولت باید از آنها حمایت کند. یکی از طرح‌هایی که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده طولانی شدن مدت قرارداد اجاره است زیرا این طرح منافعی را برای مالک و مستأجر دارد.

وی با اشاره به اینکه شرط اول حل مشکل اجاره‌بها، تورم‌زدایی در کشور است، بیان کرد: باید در ابتدا تورم را به حد قابل‌قبولی کاهش دهیم زیرا زمانی که نرخ تورم کنترل شده باشد مالک نیز پیش‌بینی از آینده درآمدهای خود دارد.چگینی تصریح کرد: بخش دوم مشوق‌ها و مباحث حوزه مالی و پولی است؛ در حوزه مالی تدوین قوانین مالیاتی مدنظر است که بخشی از آن اتفاق افتاد و یک ماده معافیت مالیاتی در مالیات مستقیم هم مطرح شده که امیدواریم تدوین و نهایی شود. به‌دنبال این هستیم تا مشوق‌هایی را برای موجران درنظر بگیریم تا در دوره بلندمدت قرارداد اجاره را ببندند.

وی گفت: برای تشویق مالکان نرخ‌های ترجیحی را به‌عنوان مالیات بر اجاره تعیین کرده‌ایم. به‌عنوان مثال برای اجاره‌های 2ساله یک دوم یا یک چهارم یا اجاره‌های 4ساله یک‌هشتم مالیات تعیین شود. همچنین مشوق‌های دیگر را می‌توان برای آن فراهم کرد که مالکان از مابقی مزایای دولت در بخش مسکن بهره‌مند شود. برای گروه‌هایی که چند واحد دارند هم می‌توان مشوق‌های مالیاتی درنظرگرفت.

چگینی تصریح کرد: می‌توان شناسنامه الکترونیکی برای همه واحدها درنظر گرفت تا بتوان شفاف‌تر بازار را ساماندهی کرد. بنابراین برنامه‌های جامعی ارائه شده است که یکی از آنها ساماندهی بازار اجاره و توجه به اجاره‌بهاست و با جدیت در حال اجراست.
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز در این باره، اظهار داشت: مالکیت در همه ادیان محترم و در اسلام محترم‌تر است بنابراین دخالت در این کار مشکل‌ساز می‌شود. طرح تعزیراتی مسکن هم به همین دلیل اجرایی نشد بنابراین باید مسئله تشویقی را درنظر بگیریم که در صنعت اجاره اگر کسی فعالیت می‌کند علاوه بر آنکه خانه، معاف از مالیات اجاره باشد تسهیلات دیگری نیز فراهم شود.

کد خبر 233567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز