همشهری آنلاین: سازمان ملل در گزارشی که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر (UNHCHR) منتشر کرد گستردگی اقدام به شکنجه را در لیبی به شدت محکوم کرد.

لیبی

خبرگزاری اتریش از ژنو و طرابلس گزارش داد، در گزارشی که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر منتشرکرد، از لیبی خواسته شده زندان‌هایی را که از قیام 2011 در دست نیروهای مسلح است، زیر نظر دولت قرار دهد.

راوینا شامداسانی (Ravina Shamdasani)، سخنگوی UNHCHR در ژنو گفت یکی از موارد معمول این است که بلافاصله پس از بازداشت و در همان روزهای اول بازجویی شکنجه صورت می‌گیرد تا اعتراف و اطلاعات کسب شود.

نگارندگان گزارش در مدت زمانی دو ساله، به بازرسی از 30 زندان در لیبی پرداخته‌اند. به گفته شامداسانی، "اکثریت عمده" 8000 زندانی مربوط به دوره درگیری 2011، از حضور در دادگاه عادلانه منع شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از اواخر 2011، در میان بازداشت شدگان 27 نفر جان باختند که ظاهرا دلیل آن شکنجه بوده است.

پس از دو سال از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی هنوز این کشور به آرامش نرسیده است. به طور مداوم حملاتی به نیروهای امنیتی و مقامات قضایی که بسیاری از آنها در دوره قذافی هم در این سمت‌ها مشغول فعالیت بودند، صورت می‌گیرد.

علاوه بر این جنگجویانی میان گروه‌های شبه نظامی رقیب وجود دارد که پس از پایان قیام هم حاضر به کنار گذاشتن سلاح خود نیستند.

کد خبر 233405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز