مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی یک شرکت داخلی به فناوری تولید بنزین سوپر اکتیو دست یافت.

  
 تا مدتها پس از استخراج نفت به سبب ناآشنایی به ویژگیها و کار بنزین و عدم نیاز معمولا فرآورده های بنزینی که از تقطیر نفت خام به دست می آمدند دور ریخته می شدند.

در سال های پایانی قرن نوزدهم بود که با ساخته شدن اتومبیل، ماده ای بنزینی از تقطیر زغال سنگ به دست می آمد، به کار گرفته شد. کم کم صنعت اتومبیل سازی و ساختمان موتور اتومبیلها پیشرفت کرد و همراه با این پیشرفت ها به سوخت های مناسب تری نیاز افتاد. سرانجام سوخت امروزی اتومبیلها که دارای ترکیبات پیچیده و گوناگون است تهیه شد.

بنزین موتور آمیزه ای است از هیدروکربن های گوناگون که با نسبت هایی متفاوت ترکیب شده اند. مواد دیگر نیز در بنزین هستند که مواد افزودنی خوانده می شوند.


بنزین های اتومبیل
یکی از مهمترین ویژگی های بنزین اتومبیل خوش سوزی (کم بودن صدا و ضربه) آن است که این ویژگی با فاکتورهایی به نام اکتان مشخص می شود و آن در حقیقت تفاوت میان بنزینهای موتور اتومبیل را نشان می دهد.

نامگذاری بنزین های معمولی، سوپر و... براین پایه است. گونه های مختلف بنزین تفاوت های دیگر چون تفاوت در ترکیب شیمیایی، در مورد افزودنی، در فراریت و... نیز با هم دارند.

با توجه به افزایش روزافزون مصرف بنزین در کشور و حجم عظیم واردات بنزین که نشان دهنده عدم هماهنگی بین تولید و مصرف که باعث خروج فراوان ارز از کشور و تخصیص یارانه بسیار زیاد به بنزین می شود، طرح تولید بنزین سوپراکتیو، در مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب اجرا شد.

به گزارش همشهری در این طرح از اتانول در کنار سایر هیدروکربن های بنزینی استفاده می شود. اتانول در کشور به مقدار فراوان تولید می شود و به نظر می رسد که نیازی به واردات آن نیست.

 ضمن اینکه اتانول را می توان به طور صنعتی هم تولید کرد. اتانول حلالی است که از سوختن آن نه دی اکسیدکربن تولید می شود و نه گازهای سمی، پس سوختی است با آلایندگی بسیار پایین و پاک، اما برای استفاده از بنزین سوپراکتیو در کشور نیاز به تغییر پمپ های بنزین است.

سیدحمید برهمند، محقق این طرح در مورد مزایای بنزین جدید سوپراکتیو به کم شدن گازهای آلاینده مثل دی اکسیدکربن و مونواکسیدکربن تا ۷۵ درصد اشاره کرد.

ضمن اینکه می توان بدون نیاز به سرمایه گذاری سنگین تولید را به مقدار زیادی افزایش داد و قیمت تمام شده آن ۷۰ درصد کمتر است.

این طرح به خاطر اهمیت زیست محیطی، صرفه اقتصادی و افزایش تولید پالایشگاهی دنیا با اضافه کردن مخازن و ترکیب کننده های جزئی قابل اجراست.

کد خبر 2329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز