پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

در همشهری آنلاین: در آخرین حکم دادگاه "الماس‌های خونین"، چارلز تیلور، رییس جمهور سابق لیبریا به ۵۰ سال حبس محکوم شد.

Charles Taylor (links) vor dem UNO-Sondertribunal in Den Haag.

خبرگزاری اتریش از لاهه گزارش داد، شعبه تجدیدنظرخواهی دادگاه ویژه سیرالئون روز پنجشنبه در لایدشندام واقع در حومه لاهه اعلام کرد تقصیر وی در ارتکاب بدترین جنایات جنگی بدون تردید اثبات شده است و به این ترتیب حکم ماه مه 2012 را تایید کرد.

تیلور 65 ساله به خاطر ایفای نقش در جنگ داخلی در سیرالئون متهم شده بود، جنگی که در آن 120 هزار نفر کشته شدند.

جورج کینگ، سرقاضی دادگاه اعلام کرد: "شعبه تجدیدنظرخواهی مجازات 50 سال حبس را تایید کرده و دستور می‌دهد این حکم بلافاصله اجرا شود."

وی افزود: "شعبه تجدیدنظرخواهی بر این باور است که حکم شعبه کیفردهی در پرتو مجموع جنایات (تیلور) به حق بوده است."
تیلور نخستین رییس دولت سابق است که پس از دادگاه‌های نورنبرگ که علیه رژیم نازی برگزار شد، مجرم شناخته می‌شود. با این حکم، دادگاه هفت ساله علیه فردی که زمانی جنگ سالار محسوب می‌شد، خاتمه یافت.

تیلور که با کت و شلوار مشکی و کراوات زرد طلایی در سالن دادگاه نشسته بود، هیچ احساساتی از خود نشان نداد. او احتمالا باقی عمر خود را در زندان سپری خواهد کرد و به احتمال زیاد این زندان در انگلیس خواهد بود. در فری تاون، پایتخت سیرالئون، موجی از شادی و تسکین آلام قربانیان دیده می‌شود. تلویزیون به صورت زنده جلسه دادگاه را پخش می‌کرد.

قاضی جرم وی را در تحریک و معاونت در قتل، شکنجه و تجاوز به هزاران نفر تایید کرد. تیلور در سال های 1998 تا 2001 در ازای "الماس‌های خونین"، برای جنبش شورشیان RUF سلاح و سایر اقلام مورد نیاز تامین کرد. "جبهه متحد انقلابی" جبهه‌ای از ترور را در سیرالئون، کشور همسایه این کشور واقع در غرب آفریقا به راه انداخته بود.

تیلور سال 1997 به عنوان رییس جمهور لیبریا انتخاب شد و در سال 2003 به دست شورشیان از سمت خود برکنار شد. وی به نیجریه تبعید شده بود. نیجریه سال 2006 پس از صدور حکم بازداشت بین المللی، وی را به دادگاه لاهه مسترد کرد.

کد خبر 232643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز