چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین قصد دارد دسترسی به فیس‌بوک،‌توئیتر و دیگر وب‌سایت‌هایی که نسبت به آنها حساسیت داشته و آنها را فیلتر کرده‌است را در مناطق تجارت آزاد در شانگهای آزاد کند.

براساس گزارش رویترز،‌ روزنامه هنگ‌کنگ با اشاره به منابع ناشناس دولتی چین اعلام کردند مقامات از قراردهای شرکت‌های تله‌کام خارجی برای فراهم آوردن خدمات اینترنتی در منطقه آزاد تجاری (FTZ) استقبال خواهد کرد.

چین دسترسی کاربران اینترنتی را به وب‌سایت‌های حساس و سیاسی محدود کرده است. دسترسی به فیس‌بوک و توئیتر در اواسط سال 2009 و در پی شورش مرگباری که در غرب استان ژینجیانگ چین رخ داد فیلتر شد زیرا به گفته مقامات چین،‌این شورش توسط این دو شبکه اجتماعی برانگیخته شد. همچنین وب‌سایت نیویورک‌تایمز نیز از سال گذشته و پس از انتشار گزارشی درباره ثروت‌اندوزی خانواده ون-جیابائو فیلتر شد.

منطقه آزاد تجاری جدید چین بستری برای آزمودن قابلیت تبدیل واحد پول چین و آزادسازی‌های بیشتر میزان سود و همچنین تحول در سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی و مالیات خواهد بود.این منطقه به صورت رسمی در 29 سپتامبر افتتاح خواهد شد.

به گفته منبع ناشناس دولتی ایده برداشتن فیلتر وب‌سایت‌ها در این منطقه با هدف ایجاد احساس راحتی در سرمایه‌گذاران و دیگر افراد خارجی مطرح شده‌است. به گفته این مقام دولتی اگر خارجی‌ها نتوانند در این منطقه به فیس‌بوک دسترسی داشته‌باشند و یا نیویورک‌تایمز را بخوانند، به این فکر خواهند افتاد که این منطقه آزاد با بقیه مناطق چین چه تفاوتی دارد؟

به سه شرکت بزرگ تله‌کام چین، یعنی شرکت‌های چاینا موبایل،‌ چاینا یونیکام و چاینا تله‌کام درباره تصمیم برای ایجاد رقابت خارجی در منطقه آزاد تجاری اطلاع داده شده‌است.

کد خبر 232524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز