گروه اجتماعی: رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با بیان اینکه زمان تعویض کارت پایان‌خدمت و معافیت به اتمام رسیده است، گفت:

پایان خدمت

با این حال افرادی که نتوانستند نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام کنند، می‌توانند با حضور در مراکز پلیس + 10نسبت به تعویض این کارت‌ها اقدام کنند. سردار حمید صدرالسادات در حاشیه نخستین کنگره شعر سرباز که ایسنا و مهر خبر آن را منتشر کردند، با بیان اینکه تعویض و هوشمندکردن کارت‌ها در 2بخش کارت‌های معافیت و تعویض کارت‌های پایان‌خدمت انجام شد، گفت: پروسه تعویض کارت‌ها تا پایان امسال ادامه دارد و افرادی که هنوز نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام نکرده‌اند، خدمات به این افراد با کارت‌های قدیمی ارائه نمی‌شود اما به محض تعویض این کارت‌ها، خدمات به این افراد ارائه می‌شود.

پیش از این و در بهار امسال نیز سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح گفته بود: با افرادی که نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام نکرده‌اند، همانند مشمولان غایب برخورد می‌شود. درحالی‌که تعویض کارت‌های پایان‌خدمت و معافیت تا ابتدای تیرماه مهلت داشت و اکنون بار دیگر این مهلت تمدید شده است، دیروز صدرالسادات رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا یک‌بار دیگر روند تعویض این کارت‌ها را توضیح داد.

بر این اساس تمامی متقاضیان تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت داخل کشور همچنان باید به دفاتر پلیس+10مراجعه کنند و مشمولان خارج کشور نیز باید به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامتشان رجوع کنند. رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با بیان اینکه به محض ثبت درخواست متقاضیان تعویض، نام این افراد در سیستم جامع ثبت و خدمات کلی به این افراد ارائه می‌شود، گفت: این افراد تا پایان سال فرصت دارند تا نسبت به تعویض کارت‌های قدیمی خود اقدام کنند. صدرالسادات با بیان اینکه آمار دقیقی از افرادی که نسبت به تعویض کارت‌های قدیمی خود اقدام کرده‌اند ندارم، گفت: به هر حال خدمات به افراد با کارت‌های قدیمی معافیت و پایان‌خدمت ارائه نمی‌شود ولی به محض ثبت‌نام این افراد در سامانه تعویض، خدمات به این افراد ارائه می‌شود.

آخرین وضعیت معافیت‌ها

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره انهدام باند جعل کارت‌های پایان خدمت و معافیت به ایسنا گفت: در 3ماهه نخست امسال 7باند توسط پلیس شناسایی و متلاشی شد. او در مورد مصوبات و دستورالعمل‌های جدید، گفت: مصوبات و دستورالعمل‌ها همانند گذشته است و معافیت 3برادری تا پایان سال 90بود و بعد از آن این معافیت تمام شد. صدرالسادات در مورد معافیت دوبرادری نیز گفت: ستاد کل هنوز نظر موافقی در مورد این معافیت اعلام نکرده است. او در ادامه درباره بازبینی کمبود سربازان گفت: میزان اعزام افراد به سربازی به‌دلیل کاهش موالید و همچنین گرایش افراد به تحصیلات عالیه به حداکثر 3سال بعد از زمان اعزام، شیفت پیدا کرده است که ستاد کل در حال برنامه‌ریزی برای حل این مسئله است.

افزایش حقوق سربازان

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در مورد افزایش حقوق سربازان نیز گفت: افزایش حقوق سربازان در قانون تعریف شده است، اما به‌دلیل کمبود اعتبارات دولتی، عملیاتی نشده است. صدرالسادات با بیان اینکه براساس قانون یک درصدی از حقوق رسمی کارکنان نیروهای مسلح به سربازان داده می‌شد، گفت: با این اوصاف بعید می‌دانم که امکانات مالی و کمبود اعتبارات دولت اجازه اجرایی شدن این افزایش حقوق را بدهد. کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح هم در این‌باره از افزایش حقوق سربازان متاهل خبر داد و افزود: قانونگذار 40تا 90درصد افزایش حقوق را برای سربازان به شرط تأمین بودجه درنظر گرفته است. امسال 81هزار تومان به حقوق سربازان متاهل اضافه کردیم و حق فرزند نیز به آنها پرداخت می‌شود.

همه امریه‌ها حذف نشده است

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفت: طرح بازنگری بر امریه‌های سازمان‌ها آغاز شده است اما امریه سرباز معلم، جهاد سازندگی و هیأت علمی دانشگاه‌ها حذف نمی‌شود.کمالی درباره خبر حذف امریه‌های سربازی هم گفت: 70هزار سرباز سالانه به 136دستگاه و وزارتخانه اختصاص داده می‌شود که از آنها برای حفاظت فیزیکی یا اقدامات تخصصی استفاده می‌شود. در حال حاضر با توجه به کاهش میزان موالید و گرایش مشمولان به ادامه تحصیل، قصد داریم درخصوص میزبان امریه‌ها بازنگری کنیم. اگر حضور سربازان در برخی دستگاه‌ها اثرگذاری خوبی نداشته باشد اختصاص سرباز به‌عنوان امریه به آن دستگاه را متوقف می‌کنیم. در حال حاضر 40دستگاه در این‌باره بررسی شده‌اند. او ادامه داد: البته امریه هیأت علمی، سرباز معلم و جهاد سازندگی حذف نمی‌شود.

غیبت یک چهارم مشمولان

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره طرح‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد سربازی اظهار داشت: این مرکز کار تحقیقاتی نکرده است بلکه الگوهای سربازی در سراسر دنیا را جمع‌آوری کرده است. در دنیا 2نوع سربازی اجباری و انتخابی داریم که براساس آمارها در 48درصد کشورها سربازی اجباری است و وظیفه ملی محسوب می‌شود و در 52درصد کشورها نیز سربازی حرفه‌ای یا انتخابی است. او ادامه داد: این مرکز تحقیق نکرده است چرا که آسیب‌ها در این طرح احصاء نشده ‌ و صرفا اطلاعات اینترنتی را جمع‌آوری کرده‌اند.

کمالی با بیان اینکه 25درصد مشمولان به موقع برای سربازی مراجعه نمی‌کنند و در سال‌های بعد با غیبت به خدمت وظیفه اعزام می‌شوند، تأکید کرد: 7تا 8درصد مشمولان نیز برای انجام خدمت وظیفه مراجعه نمی‌کنند. براساس قانون متولدان پس از سال 55سرباز محسوب شده و باید به خدمت اعزام شوند.

کد خبر 232399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز