همشهری آنلاین: برای شرکت در مراسم پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر در محل نیروگاه علی‌اکبر صالحی به مقصد بوشهر حرکت کرد.

این مراسم بعد از ظهر امروز(دوشنبه) با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ، رئیس شرکت پیمانکار روسی نیروگاه، وزیر نیرو و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.

نیروگاه بوشهر در هفته‌های گذشته توانسته است با قدرت بیش از 900 مگاوات به طور مستمر به شبکه سراسری برق متصل باشد و پس از طی این مرحله و فقدان هرگونه اشکال فنی نیروگاه آماده‌ی تحلیل موقت به پیمانکار ایرانی شده است.

به گزارش ایسنا، ایران همواره اعلام کرده است راه‌اندازی و بهره‌برداری ایمن نیروگاه در اولویتش قرار دارد. تحویل موقت نیروگاه به پیمانکار ایرانی به مدت سه سال انجام می‌شود و در این مدت تمام امور و فعالیت نیروگاه تحت مدیریت پیمانکار ایرانی قرار دارد و پیمانکار روس بر بخش‌های آموزشی و نظارت حضور دارد.پس از آن نیز فعالیت نیروگاه به طور کامل در اختیار پیمانکار ایرانی قرار می‌گیرد.سوخت نیروگاه بوشهر به مدت 10 سال توسط روسیه تامین خواهد شد.

گفتنی است در بیش از 3 دهه گذشته اکبر اعتماد، رضا امراللهی و رضا آقازاده، رئیسان پیشین سازمان انرژی اتمی تلاش داشتند تا نیروگاه اتمی بوشهر را به سرانجام برسانند اما مشکلات پیش رو چنین امکانی را فراهم نکرد . به نظر می‌آید علی اکبر صالحی، که برای بار دوم ریاست سازمان انرژی اتمی را به عهده گرفته است کلید نیروگاه بوشهر را خواهد چرخاند.

37 سال است از شروع ساخت نیروگاه بوشهر می‌گذرد، این نیروگاه در زمان رژیم پهلوی توسط یک شرکت آلمانی در 1974(1352) شروع به ساخت کرد و روند ساخت آن ادامه داشت تا این که با انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی این روند با اختلال و توقف مواجه شد. پس از آن ایران با روسیه برای تکمیل نیروگاه توافق کرد و شرکت روس اتم از 1995 کار ساخت این نیروگاه را با تکنولوژی روسی و تبدیل تکنولوژی غربی به شرقی ادامه داد. تکمیل نیروگاه بوشهر قرار بود در سال 2001 به اتمام برسد اما این روند تا 2011 به دلایل فنی و مالی و سیاسی تاخیر افتاد.اولین محموله‌ی سوخت نیروگاه بوشهر به وزن 82 کیلوگرم در آذر و دی ماه 1386 و طی 8 مرحله وارد ایران شد. همچنین محموله‌ی دیگری برای تامین سوخت نیروگاه در سال دوم نیز به ایران وارد شده است.

بر اساس این گزارش ، در شهریور 1390 سوخت گذاری نیروگاه انجام و عملیات آماده سازی برای بهره‌برداری مقدماتی آغاز شد و در نهایت در شهریور 1390 برای اولین بار نیروگاه به شبکه‌ی سراسری برق کشور متصل شد. از آن زمان تاکنون نیروگاه در مراحل تست و آزمایش قرار دارد. شایان ذکر است پس از بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه به خاطر مسائل فنی و نیز برخی خرابکاری‌ها (ویروس اکستاکس نت) از مدار خارج شده است و برای یک بار سوخت نیروگاه به طور کامل از قلب راکتور خارج و پس از شستشوی قلب مجددا بارگذاری شد .خوشبختانه ایران توانست با کنترل و مدیریت خرابکاری‌های خارجی نیروگاه را به سلامت به مقصد برساند.

از شهریور 1390 با بحرانی شدن قلب راکتور بوشهر در عمل نیروگاه فعال شده است و ایران اولین نیروگاه اتمی خود را در اختیار گرفت که اولین نیروگاه اتمی نیز در خاورمیانه و منطقه محسوب می‌شود.

مقامات ایران و روسیه همواره اعلام کردندآماده‌ی همکاری‌های بعدی برای ساخت نیروگاههای اتمی در ایران هستند. مقامات ایران اعلام کردند که نیروگاه بوشهر امکان مجهز شدن به 4 راکتور با قدرت هزار مگاوات را دارد.

کد خبر 232137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز