یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مفتون امینی می‌گوید، شاعری قبل از شهریار شعر «علی ای همای رحمت» را در مضمون دیگری سروده؛ اما این به این معنا نیست که شهریار سرقت ادبی کرده است.

مفتون امینی

جواد محقق هم می‌گوید، با توجه به تقاضای استادان تبریزی فعلا درباره این ماجرا حرف نمی‌زند، اما هیاهوها که بخوابد، توضیح می‌دهد.

مفتون امینی - شاعر و از دوستان محمدحسین شهریار - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صحبت جواد محقق که در مراسم بزرگداشت شهریار گفته بود، شعر مطرح «علی ‌ای همای رحمت» پیش‌تر در دیوان شاعر دیگری آمده است، عنوان کرد: من خودم این شعر را دیده‌ام که فکر می‌کنم در دیوان ذاکر تبریزی یا جویای تبریزی آمده است و حالا درست یادم نیست. من این دیوان را در کتابخانه شفق تبریز دیدم، اما بعد هرچه دنبالش گشتم، نبود.

او افزود: شعر ذاکر تبریزی یا جویای تبریزی هم دقیقا بر همین وزن است و همین مضمون را دارد، اما شعر شهریار بهتر است.

مفتون امینی که به دو زبان فارسی و ترکی شعر می‌گوید، در ادامه تأکید کرد: این سرقت ادبی نیست، اتفاق عجیبی هم نیست و شاعران دیگر هم این تجربه را دارند. اما این موضوع به این معنی است که شعر «علی ای همای رحمت» کاملا از شهریار نیست. یعنی اگر شعر شاعر قبلی نبود، امروز شعر «علی ای همای رحمت» شهریار هم نبود و از این نظر، شاعر پیش از او نسبت به شهریار فضل تقدم دارد. اما من معتقدم شهریار بسیار بهتر به این موضوع پرداخته و شعر او شعر بهتری است.

جواد محقق - شاعر - هم در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح آن‌چه درباره شعر «علی ای همای رحمت» شهریار گفته است، عنوان کرد: ماجرا مفصل است. اما چون دوستان و استادان تبریز از من خواسته‌اند، فعلا حرفی نمی‌زنم تا آن‌ها خودشان تحقیق کنند و هیاهوها و گردوخاک‌ها بخوابد؛ اگرچه خودشان با این طرف و آن طرف حرف زده‌اند و حرف من را تکذیب کرده‌اند.

کد خبر 232030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز