یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

ناهید پیشور: گرمای گیشه تابستان با اکران فیلم‌هایی به دست می‌آید که کمپانی‌های فیلمسازی روی استقبال مخاطب از آنها حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، به همین دلیل در اکران تابستان بیشتر فیلم‌های اکشن و علمی- تخیلی به نمایش درمی‌آید؛ فیلم‌هایی که مخاطبانشان را غالبا در میان نوجوانان جست‌وجو می‌کنند که اصلی‌ترین تماشاگران اکران تابستان هستند.

دانشگاه هیولا

با این همه اکران تابستان2013 شگفتی‌هایی هم داشت. تابستانی که تعداد زیادی از فیلم‌های پرهزینه در گیشه ناامیدکننده ظاهر شدند.

پیشخدمت

پدیده گیشه تابستان، فیلمی متوسط است که قصه‌اش را خوب و بی‌لکنت روایت می‌کند. پیشخدمتی که در خدمت 8 رئیس‌جمهور آمریکا بوده، بستری برای ورود فیلم به عالم سیاست فراهم می‌کند که لی‌دنیلز کارگردان اثر که نامش نیز به عنوان‌بندی پیشخدمت الصاق شده، علاقه زیادی برای تمرکز بر آن نشان نمی‌دهد. پیشخدمت گرچه در سکانس‌هایی شبیه فیلم‌هایی می‌شود که لحن انتقادی نسبت به رفتارهای نژادپرستانه دارد ولی آنچه به فیلم جذابیت داده ترسیم جزئیات زندگی سیسیل گینز است نه شعارها و آرمان‌های انسان‌دوستانه و سیاسی اثر. بازی فارست وتیاکر در نقش پیشخدمت سهم موثری در جذابیت فیلم داشته و اوپرا ونیفری در نقش همسر پیشخدمت می‌تواند گزینه‌ای بی‌گفت‌وگو برای نامزدی اسکار باشد.

پردیس

«پردیس» به کارگردانی نیل‌بلو مکمپ یک اکشن متعلق به ژانر علمی- تخیلی است که در آن فیلمساز کوشیده تا میان سینمای اندیشه و گیشه پیوند برقرار کند. فیلم با بازی مت دیمون و جودی فاستر در نقش‌های اصلی داستانی را روایت می‌کند که در سال2154 می‌گذرد؛ روزگاری که شرایط نامطلوب زیست‌محیطی کره زمین را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کرده و حالا ایستگاهی فضایی به نام پردیس‌ پذیرای ساکنان کره‌زمین شده است؛ جایی که در آن پیشرفت‌های تکنولوژیک حرف اول و آخر را می‌زند ولی فقدان عدالت اجتماعی نیز در این ایستگاه فضایی بیداد می‌کند.

نیل‌بلومکمپ، کارگردان فیلم پردیس به خوبی موفق می‌شود میان خرده روایت‌های مختلفی که به آنها پرداخته انسجام ایجاد کند و کنار قراردادن سکانس‌هایی مهیج که برای ساخت فیلمی پرهزینه در ژانر علمی- تخیلی توجیه اقتصادی ایجاد می‌کند، به مضامین اجتماعی و حتی مسائل هستی‌شناسانه نیز بپردازد.

دانشگاه هیولا

«دانشگاه هیولا» به عنوان دنباله انیمیشن محبوب و مطرح «کمپانی هیولا»، فیلمی است که بیشتر از مخاطب کودک و نوجوان به تماشاگر بزرگسال نظر دارد. پیکسار به عنوان کمپانی پیشتاز ساخت انیمیشن‌های موفق تاثیرگذار، این بار هم برگ برنده‌ای را رو کرده است. البته دانشگاه هیولا در مقایسه با قسمت اول این انیمیشن ظرافت و جذابیت کمتری دارد. مایک و سالیوان 2 کاراکتر جذاب کمپانی هیولا در دنباله این فیلم به جای رفتن به آینده به گذشته بازگشته‌اند. بیشتر شوخی‌های فیلم هم به فضای درس و دانشگاه بازمی‌گردد. این هم می‌تواند نشانه‌ای از قریحه و هوش سازندگان فیلم باشد که دنباله کمپانی هیولا را مبدل به دیباچه‌ای کرده‌اند که برای مخاطبان پیگیر این انیمیشن محبوب نکات زیادی برای مکاشفه دارد.

کد خبر 231939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز