همشهری آنلاین: دومین شماره دوهفته نامه اخبار فلسفه با عناوینی متنوع از اخبار تا گزارش رخدادهای فلسفی ایران و جهان از سوی خانه فلسفه منتشر شد.

به گزارش همشهری‌‌آنلاین دومین شماره دو هفته نامه «اخبار فلسفه» که بیشترین صفحات آن  به همایش حکمت فردوسی اختصاص یافته است  به نقل ازدکتر مهدی محبتی می‌خوانیم: فردوسی بسیاری ازدانسته ها و حکمت هایش را بیان نکرده است. حکمت او را  باید از روی گفته های مستقیم او از ابتدا، انتها و میان داستان هایش یافت.

بخش های دیگر شماره جدید دو هفته نامه«اخبار فلسفه» شامل مقاله ای از «نتسو یاکاهاشی»است که در آن به تحلیل لیبرا ل دموکراسی ژاپن پرداخته است.

همچنین در این شماره سخنرانی «چارلز تیلور»، فیلسوف  و محقق کانادایی با عنوان«علیه فردیت افراطی»که در مراسم جایزه تمپلتون بیان شده بود، ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

در بخش دیگری از «اوستین هرینگتون»، استاد فلسفه علوم اجتماعی لیدز مقاله ای با عنوان "چرخش الهیاتی هابرماس" به چاپ رسیده است. هرینگتون در این مقاله با طرح این پرسش که" آیا هابرماس در مطالعات اخیرش توجه مضاعفی به نقش باورهای دینی در مناسبات اجتماعی نشان داده است؟" می نویسد: پس از پایان هزاره دوم یورگن هابرماس در فعالیت های نظری اش، توجه ویژه ای به مسائل دینی و الهیاتی نشان داده است و این مقاله در پی سنجش میزان اهمیتی است که او برای بررسی نسبت عقلانیت مدرن و کنش در عرصه عمومی با باورهای دینی و مذهبی قائل می شود.

در شماره دوم این نشریه همچنین کتاب «معنای زندگی» آخرین اثر«تری ایگلتون»، نویسنده و متفکر انگلیسی و استاد نظریه های فرهنگی دانشگاه منچستر معرفی شده است.

«باور به p باور به q»نیز عنوان مقاله ای منطقی- تحلیلی از دیوید چالمرز، یکی از برجسته ترین فلاسفه ذهن است. او در این مقاله نقدی جدی بر آزمون رمزی و پارادوکس "مور" وارد می کند.

«اخبار فلسفه»  توسط خانه فلسفه تهران از مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر می شود.

«اخبار فلسفه» در 32 صفحه و هر دوهفته یکبار انتشار می یابد. تهیه این نشریه فلسفی   از طریق اشتراک و یامراجعه به مراکز فرهنگی و کتاب فروشی ها امکان پذیر است.

کد خبر 23156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز