مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دوشنبه گفتند که یک کشف جدید ممکن است به طور ریشه‌ای نظریه‌های مربوط به تشکیل کهکشان‌ها و ستاره‌ها را تغییر دهد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز گروهی از  اخترفیزیکدانان فرانسوی و آمریکایی متوجه شده‌اند که میزان شکل سنگینی از هیدروژن که درست لحظاتی پس از مهبانگ (انفجار بزرگ) بوجود آمده  بیشتر از مقادیر مورد انتظار در کهکشان راه شیری است.

 این شکل هیدروژن که دوتریوم دارد، ظاهرا در دانه‌های غبار کیهانی پنهان شده و از شکل گازی به آسانی قابل کشف به شکل جامدی تغییر می‌کند که به سختی قابل شناسایی است.

 این پژوهشگران که نتایج کار خود را در شماره 20 آگوست Astrological Journal به چاپ رسانده‌اند می‌گویند که با استفاده از ماهواره  "کاوشگر طیف‌نمایی ماوراءبنفش دور " یا FUSE سازمان فضایی امریکا توانسته‌اند این هیدروژن پنهان را کشف کنند.

 – شکلی از هیدروژن که در هسته‌اش علاوه بر یک پروتون یک نوترون نیز دارد- در طیف اشعه ماوراءبنفش یک اثر مشخص به جای می‌گذارد که FUSE می‌تواند آن را ببیند.

 جفری لینسکی  از دانشگاه کلرادو، سرپرست این تحقیق گفت که دانشمندان گمان می‌کردند دست کم یک سوم دوتریوم اولیه موجود در کهکشان راه شیری  در طول زمان با وارد شدن به جرم ستارگان از بین رفته‌است.اما FUSE نشان داد که  دوتریوم در مقادیری تنها 15 درصد کمتر از مقدار اولیه ‌آن وجود دارد و به طور یکسان هم توزیع نشده‌است.

لینسکی می‌گوید:"در جاهایی که غلظت‌های بالای غبار بین‌ستاره‌ای وجود دارد،غلظت‌های کمتر دوتریوم را با FUSE می‌بینیم و در جاهایی که میزان کمتری غبار وجود دارد میزان‌های بالاتر گاز دوتریوم اندازه‌گیری می‌شود."بنابراین به گفته لیندسی اشکالی در نظریه قبلی وجود دارد.

 او گفت:" این یافته‌ها به معنای آن است که یا مقادیر بسیار کمتری ماده به هلیوم و عناصر سنگین‌تر در ستاره‌ها  بدل شده یا اینکه گاز اولیه بسیار بیشتری از مقداری که قبلا تصور می‌شد در طول عمر کهکشان بر آن باریده است. "

 " در هر حال مدل‌های ما از تحول شیمیایی کهکشان راه شیری باید کاملا مورد تجدید نظر قرار گیرد تا این یافته‌های جدید را توضیح دهد."

کد خبر 2314

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز