مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان اسپانیایی موفق به تولید اولین پلیمر خود‌ترمیم شونده در جهان شده‌اند که می‌تواند بدون دخالت هیچ ماده دیگری خود را ترمیم کند.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این ماده جدید که به خاطر شباهت در خودترمیمی به روبات T-1000 در فیلم ترمیناتور 2 به پلیمر ترمیناتور شهرت پیدا کرده می‌تواند در زمینه افزایش طول‌عمر مواد پلاستیکی که در تولید محصولات روزانه، خودروها و خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند دستاورد بزرگی به شمار آید.

به گفته محققان این حقیقت که مواد مورد استفاده در ساخت این پلیمر به شکلی گسترده در سیستم تولیدی کارخانه‌ها مورد استفاده قرار دارند، می‌تواند این پلیمر را برای کاربرد‌های صنعتی به ماده‌ای جذاب با قابلیت جایگزینی سریع و کاربردی تبدیل کند.

این پلیمر خودترمیم شونده می‌تواند پس از اینکه با چاقو بریده شد به صورت متوالی خود را ترمیم کرده و دوباره از نو بسازد. دانشمندان برای برش دادن این پلیمر از تیغ استفاده کرده و پلیمر را به دو نیم تقسیم کردند و پس از آن دو تکه بریده شده را به یکدیگر فشرده و پلیمر را به همان‌شکل به مدت دو ساعت در جای خود رها کردند.

پلیمر

پس از گذشت دوساعت، دانشمندان مشاهده کردند پلیمر دوباره مانند پیش از زمان برش، به یکدیگر متصل بوده و به خوبی ترمیم شده‌است،‌حتی وارد آوردن نیروی کششی نیز نتوانست دو قطعه ترمیم شده را از یکدیگر جدا سازد.

 

کد خبر 231325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز