دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی- محمد عدلی: میدان فردوسی دوشنبه ۲۵ شهریور شرایط ویژه‌ای داشت. مدت‌ها بود که تابلوی صرافی‌ها در طول روز اینچنین تغییر اعداد را تجربه نکرده بودند.

فروشندگان سکه و ارز بارها مجبور شدند تا به تابلوی نرخ‌های دلار و سکه، دست ببرند و این بار اعداد کوچک را جایگزین اعداد بزرگ کنند. صرافان تا همین چند‌ماه پیش رویکردی عکس را به‌کار می‌گرفتند. بازار طلا و ارز که تا روزهای انتهایی بهار 92، سراسر التهاب بود و نرخ‌ها دائما در مدار صعودی قرار داشت، مدتی است که مسیر معکوس را در پیش گرفته است.

البته طی 10روز گذشته با بروز التهابات سیاسی در منطقه این روند نزولی متوقف و قیمت دلار و سکه با افزایش نسبی همراه شده بود. دوشنبه 25 شهریوراما این خط مقاومت هم در بازار شکسته شد تا پس از یک سال قیمت سکه تمام بهار آزادی به پایین‌تر از یک میلیون تومان برسد.

بهای هر گرم طلای 18عیار نیز بعد از یک سال به کمتر از 100هزار تومان بازگشت. بر این اساس سکه تمام‌بهار آزادی با کاهش 43هزار تومانی به 968هزار تومان رسید و هر گرم طلای 18عیار هم با نزول 2هزار تومانی 98هزار تومان شد. آخرین بار، دوم مهرماه سال 91قیمت سکه تمام بهار آزادی کمتر از یک میلیون تومان بود و از آن روز به بعد نیز قیمت هر گرم طلای 18عیار هیچگاه به کمتر از 100هزار تومان نرسیده بود.

سقوط قیمت انواع سکه و طلا بیش از آنکه ریشه بین‌المللی داشته باشد به دلایل داخلی مرتبط است.

بهای دلار هم در واکنش به موضع‌گیری رسمی سخنگوی دولت در برابر ارز با 50تومان کاهش به 3هزار و 120تومان رسید.

نوبخت رسما اعلام کرد که دولت به‌دنبال تک نرخی کردن ارز و بازگرداندن ارزهای خانگی به شبکه بانکی است.

دوشنبه 25 شهریور بازگشایی بازارهای جهانی نیز با کاهش 12دلاری قیمت طلا همراه بود. هر اونس طلا با نرخ یکهزار و 315دلار معامله شد تا همگرایی طلای جهانی با دلار داخلی موجب ریزش قیمت انواع سکه در بازار شود.

کد خبر 231279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز