گروه بورس: مدیرعامل فرابورس ایران از آغاز معاملات صندوق‌های قابل‌معامله در ۶ مهر‌ماه امسال همزمان با سالگرد افتتاح فرابوس خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، با پایان یافتن پذیره‌نویسی نخستین صندوق قابل معامله به‌زودی امکان خریدو فروش واحدهای (یونیت) این صندوق‌ها در فرابورس فراهم می‌شود. صندوق‌های قابل معامله (ETF) نوعی از صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری هستند که امکان خرید و فروش واحد‌های آنها از طریق تابلوی بورس یا فرابورس وجود دارد. تفاوت اصلی این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های رایج، در همین نکته نهفته است چرا که واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولی قابلیت خرید و فروش از طریق تابلوی بورس را ندارد.

صندوق‌های قابل معامله در بورس، یکی از مهم‌ترین و منعطف‌ترین ابزارهای مالی هستند که در ۳۰سال اخیر در دنیا معرفی شده‌اند. سهام این صندوق‌ها همانند سهام عادی در بورس معامله می‌شوند و اجازه دارند در سبد متنوعی، اعم از سهام، اوراق قرضه و حتی مستغلات سرمایه‌گذاری کنند.

در همین رابطه، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که معاملات ثانویه این صندوق‌ها از چه زمانی در فرابورس آغاز می‌شود، گفت: معاملات صندوق‌های قابل معامله از روز 6مهر‌ماه همزمان با سالروز افتتاح فرابورس آغاز می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند واحد‌های این صندوق‌ها را از طریق فرابورس خریدو فروش کنند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که معاملات سهام عدالت از طریق فرابورس چه زمانی تعیین‌تکلیف می‌شود گفت: ما در انتظار نظر نهایی وزارت امور اقتصادی و دارایی، شورای‌عالی اصل44 و سازمان خصوصی‌سازی‌ برای انتخاب یک مدل واحد برای انجام معاملات سهام عدالت هستیم.

هامونی توضیح داد: در تلاشیم تا مدلی برای سهام عدالت درنظر گرفته شود که کمترین هزینه را داشته باشد و به بهینه‌ترین شکل زمینه انجام معاملات سهام عدالت برای مردم فراهم شود.مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این پرسش که آیا معاملات سهام عدالت در قالب صندوق سرمایه‌گذاری انجام می‌شود یا به همان شکل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باقی می‌ماند، گفت: بابررسی‌های به عمل آمده و گزارش‌هایی که درباره مزایا و معایب هر دو روش تهیه کردیم مدل انجام معاملات سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مدلی است که مزایای بیشتری دارد اما در هر صورت همه ارگان‌ها و نهاد‌های تصمیم‌گیر باید در این زمینه به یک جمع بندی برسند و مطابق با مصوبات شورای‌عالی اصل44 عمل شود.

کد خبر 231267
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز