تابستان امسال یکی از داغ‌ترین فصل‌های نقل و انتقالات در سال‌های اخیر بود. نه‌تنها گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال در این تابستان رقم خورد که یکباره در روز آخر، روند انتقال‌های بزرگ در ساعات پایانی چنان شتاب گرفت که فوتبال‌دوستان تا سال‌ها فراموش نخواهند کرد.

فوتبال - بازیکنان

مسعود اوزیل از رئال‌مادرید به آرسنال و مروان فلاینی از اورتون به منچستریونایتد بزرگ‌ترین انتقال‌های روز آخر بودند ولی زیر سایه انتقال 100میلیون یورویی گرت بیل از تاتنهام به رئال مادرید قرار گرفتند. اما این تمام متن و حاشیه پنجره نقل و انتقالات تابستانی نبود؛ بازیکنان بزرگ و کوچک زیادی در این تابستان منتقل شدند و رکوردهای زیادی هم در فوتبال انگلیس و دیگر کشورهای صاحب‌فوتبال قاره اروپا شکسته شد. گزارش ساج چادوری فوتبال‌نویس انگلیسی را در این‌باره بخوانید.

در این تابستان رکوردهای زیادی در ابعاد مختلفی شکسته شد. باشگاه‌های انگلیسی در این تابستان 630میلیون پوند برای خرید بازیکن هزینه کردند که یک رکورد تازه در فوتبال انگلیس به شمار می‌رود و تاتنهام هم 85میلیون پوند از رئال مادرید برای فروش گرت بیل گرفت که این رقم یک رکورد در دنیای فوتبال به شمار می‌رود.

630میلیونی که باشگاه‌های انگلیسی خرج بازیکنان تازه کرده‌اند، 29درصد بیشتر از مبلغی است که در سال 2012خرج کرده‌اند و 130میلیون پوند بیشتر از رکورد قبلی است که در سال 2008ثبت شده بود.
شاید لیگ برتر بیشتر از هر لیگ فوتبال دیگری خرج کرده باشد اما تازه‌ به‌دوران ‌رسیده‌ها در فرانسه و ثروتمندان قدیمی در ایتالیا هم در این تابستان خبرساز بودند. ما در اینجا با آماری نگاهی عمیق‌تر به لیگ‌های برتر اروپا خواهیم انداخت.

چه کسانی بیشتر از همه خرج کردند؟

4تیم بزرگ انگلیس که این فصل در لیگ قهرمانان بازی می‌کنند - آرسنال، منچسترسیتی، چلسی، منچستریونایتد- روی هم 230میلیون پوند در بازار خرج کردند که 37درصد کل خریدهای تیم‌های انگلیسی را شامل می‌شود.آرسنال در ابتدای فصل نقل و انتقالات اعلام کرد که قصد دارد خریدهای بزرگی انجام بدهد و سرانجام همین کار را هم کرد؛ آنها در روز آخر نقل و انتقالات مسعود اوزیل را به قیمت 42/4میلیون پوند از رئال مادرید خریدند که بزرگ‌ترین خرید یک تیم لیگ برتر در این تابستان به شمار می‌رود. منچستریونایتد هم کارش را خیلی دیر و در روز آخر نقل و انتقالات شروع کرد و مروان فلاینی را تنها چند ساعت مانده به پایان زمان قانونی نقل و انتقالات با قیمت 27/5میلیون پوند خرید. قیمت او تنها چند میلیون پوند کمتر از 30/75 میلیون پوندی است که آنها در سال 2008برای خرید دیمیتار برباتوف از تاتنهام پرداخت کردند و هنوز هم رکورد بالاترین قرارداد باشگاه به شمار می‌رود.چلسی در روز آخر خریدهای بزرگی نداشت اما آنها قبل از آن ویلیان هافبک برزیلی آنژی ماخاچ‌کالا را با قیمت 30میلیون پوند خریده بودند و 18میلیون پوند هم برای خرید آندره‌آ شورله هافبک آلمانی پرداخت کرده بودند.

باشگاه لندنی هنوز هم پرخرج‌ترین باشگاه انگلیسی در 10سال گذشته است. آنها در تابستان‌های 10سال گذشته 623میلیون پوند برای بازیکنان تازه داده‌اند و در پنجره‌های نقل و انتقالات زمستانی 10سال گذشته 135میلیون پوند خرج کرده‌اند؛ یعنی روی هم رفته 758میلیون پوند. در 10سال 2003تا 2013منچسترسیتی (700میلیون‌پوند) دوم، لیورپول (482میلیون‌پوند) سوم و تاتنهام (477میلیون پوند) هم چهارم است. در واقع، تاتنهام و منچسترسیتی بیشترین پول را در این تابستان خرج کرده‌اند. آنها روی هم رفته 200میلیون پوند داده‌اند اگرچه مبلغ زیادی از پول تاتنهام با 85میلیون پوندی که از رئال مادرید گرفته به خزانه این تیم بازگشته است.

هزینه باشگاه‌های لیگ برتر در نقل‌و انتقالات تابستانی

داستان این تابستان مربوط به رکوردشکنی است: یک رکورد جدید در بازار نقل و انتقالات تابستانی برای لیگ برتر و همینطور رکوردی جدید برای گران‌ترین بازیکن دنیا. درحالی‌که فروش گرت بیل 85میلیون پوند به لیگ برتر آورده است، پولی که از لیگ برتر خارج شده (و به لیگ‌های دیگر رفته) هم یک رکورد است؛ 400میلیون پوند. با بالا رفتن جوایز و حق مشارکت باشگاه‌ها در لیگ برتر، هزینه‌های آنها درون زمین هم بالا رفته است تا آنها همچنان شانس حضور در لیگ برتر و استفاده از منابع مالی آن را داشته باشند.

مقایسه تابستان امسال با سال گذشته

خیلی راحت می‌توانیم بگوییم که این تابستان، پرخرج‌ترین بوده است. تنها در روز آخر، خریدهای باشگاه‌ها 30میلیون بیشتر از رقم 140میلیون پوند روز مشابه در سال قبل از آن بود. علاوه بر رکورد 630میلیون پوندی که باشگاه‌ها برای خرید بازیکن هزینه کردند و یک رکورد بود پولی هم که از باشگاه‌ها از لیگ برتر به لیگ‌های دیگر فرستادند هم با 400میلیون پوند یک رکورد بود.

هنوز هم آمار جالب دیگری مانده است. از زمانی که سیستم نقل و انتقالات در فوتبال راه افتاده است، پولی که باشگاه‌ها برای خرید بازیکن خرج کرده‌اند به 5/3میلیاردپوند رسیده که 80درصد آن در تابستان بوده است. این یعنی چندتایی گرت بیل با هم.

این نخستین سال است که باشگاه‌ها از افزایش حق پخش تلویزیونی جدید می‌توانند استفاده کنند. فقط در سال14- 2013 باشگاه‌ها می‌توانند از 600میلیون پوند بیشتری که نصیبشان می‌شود استفاده کنند. نخستین اثر مستقیم این پول بیشتر، خریدهای بزرگ‌تر باشگاه‌ها در فصل نقل و انتقالات است. همین افزایش حق پخش تلویزیونی است که پول بیشتری را هم نصیب باشگاه‌های خارج از انگلیس کرده است.

فوتبالیست‌ها از کجاها می‌آیند؟

خب به راحتی می‌توان گفت از اروپا. در واقع پولی که خرج بازیکنان خارج از لیگ برتر شده افزایش چشمگیری داشته است. پول خالصی که به باشگاه‌های خارج از انگلیس داده شده ، 490میلیون پوند بوده است که حدود 60درصد بیشتر از چیزی است که در تابستان گذشته از لیگ برتر نصیب باشگاه‌های خارجی شد. این میزان 78درصد تمام پولی است که باشگاه‌های انگلیسی برای خرید بازیکن خرج کرده‌اند و در مقایسه با 61درصدی که تابستان گذشته خرج کرده‌اند، رشد زیادی داشته است. اما در مقایسه با لیگ‌های خارج از انگلیس، لیگ‌های فوتبال خود انگلیس درآمد کمتری در این تابستان داشته‌اند. امسال 140میلیون پوند نصیب لیگ‌های انگلیسی شد درحالی‌که در 2012این میزان 190میلیون پوند و در یک سال قبل از آن هم 280میلیون پوند بود.

اوضاع در بقیه لیگ‌های اروپایی

بعد از لیگ برتر انگلیس، پرخرج‌ترین لیگ‌ها به‌ترتیب لالیگای اسپانیا و سری A ایتالیا بودند که هر دو 335میلیون پوند هزینه خرید بازیکن جدید داشته‌اند. بعد از آنها لیگ فرانسه با 315میلیون پوند قرار دارد و بوندس لیگای آلمان با 230میلیون پوند در رده بعدی است. لالیگا (95میلیون پوند) و سریA (10میلیون پوند) هر دو از نقل و انتقالات بازیکنان در این تابستان سود کردند درحالی‌که لیگ یک فرانسه (130میلیون پوند) و بوندس‌لیگا (50میلیون پوند) هر دو بیشتر از چیزی که برای فروش بازیکن دریافت کردند، خرج کرده‌اند.

فوتبال فرانسه: پاری‌سن‌ژرمن تابستان خوبی داشت. آنها زلاتان ابراهیموویچ و تیاگو سیلوا را نگه‌داشتند و با خرید ادینسون کاوانی، مارکینیوس و لوکاس دینیه تیم خود را تقویت کردند. با این حال موناکو بر این تابستان حکمفرما بود و با پرداختن حدود 104میلیون‌پوند بازیکنانی مانند رادامل فالکائو و ژوائو موتینیو را خرید. مارسی هم با خرید فلوریان تائووین از لیل در 2 ساعت پایانی روز آخر نقل و انتقالات به مبلغ 12/7میلیون پوند، می‌تواند از حضور در رقابت قهرمانی این فصل لیگ فرانسه مطمئن باشد.

فوتبال ایتالیا: این تابستان اشتیاق و شور زیادی را در تمام سری A به‌پا کرد. اتفاق‌های پر سر و صدای زیادی در این فصل افتاد؛ ناپولی ادینسون کاوانی را با 64میلیون یورو فروخت و پول فروش او را خرج خرید گونزالو هیگواین کرد. یوونتوس بالاخره بازیکنان سطح بالایی را که مدت‌ها دنبالش بودند خرید و کارلوس توز را از منچسترسیتی به تورین آورد و البته فرناندو یورنته را هم خرید. فیورنتینا با استوان ژووتیچ خداحافظی کرد اما ماریو گومز عضو قهرمان سه‌جانبه فصل پیش اروپا یعنی بایرن مونیخ را به تیمش اضافه کرد. رم کاپیتان آینده هلند کوین استروت‌مان را خرید و اریک لاملا را با آدم لیاچیچ یکی از خوش‌آتیه‌ترین بازیکنان سری A که گفته می‌شود بهترین بازیکن این لیگ خواهد شد جایگزین کرد.و البته طرفداران میلان هم یک روز که از خواب بیدار شدند متوجه شدند که کاکا به سن‌سیرو برمی‌گردد. بی‌دلیل نیست که فروش بلیت‌های میلان در حال حاضر نسبت به زمان مشابه سال گذشته 30هزار عدد افزایش داشته است.

اندی وست؛ کارشناس فوتبال اسپانیا: نقل و انتقالات تابستانی لالیگا به خوبی وضعیت اقتصادی لیگ را نشان می‌دهد؛ بارسلونا و رئال مادرید تیم‌های خود را تقویت می‌کردند درحالی‌که تیم‌های دیگر مجبور بودند که بازیکن بفروشند.

۶کشوری که بیشترین پول را از لیگ برتر انگلیس گرفته‌اند( ۲۰۱۰تا ۲۰۱۳)

تنها فعالیت نقل و انتقالاتی بارسلونا وقتی بود که آنها نیمار بچه‌جادویی سانتوس را خریدند اما رئال مادرید بعدا تغییرات بیشتری در تیمش ایجاد کرد؛ با خرید ستاره جوان اسپانیا ایسکو و همینطور آسیه‌ر ایارامندی و دنی کارواخال و بعد از همه آنها گرت بیل. در همین حال آنها مسعود اوزیل، گونزالو هیگواین و خوزه کایخون را هم آزاد کردند.

در جاهای دیگر می‌توان گفت که همه تیم‌ها دست‌کم یکی از بهترین بازیکنان خود را از دست دادند. آتلتیکو مادرید (رادامل فالکائو)، رئال سوسیه‌داد (یارامندی)، والنسیا (روبرتو سولدادو)، سویا (خسوس ناواس، آلوارو نگردو، گری مدل، جیوفری کوندوگبیا) و مالاگا (تقریبا همه بازیکنان) تیم‌هایی هستند که ستاره‌هایشان را به‌خاطر فشار اقتصادی از دست داده‌اند.

روز آخر نقل و انتقالات هیچ وقت در قاره مثل انگلیس نبوده است و این بار هم همینطور بود.آلمانی‌ها همیشه به‌خاطر منضبط‌بودن معروف هستند اما اعلام خبر انتقال ماریو گوتسه به بایرن مونیخ از بورسیا دورتموند در‌ماه آوریل دیگر واقعا خیلی زود زنگ‌ها را به صدا درآورد. این انتقال به دورتموند اجازه داد تا با خریدهای بزرگی مثل هنریک مخیتاریان و پیر امریک اوبامیانگ واکنش خوبی از خود نشان بدهد. هدف تیم‌های زیادی هم این بود که از فروش‌های غیرقابل‌اجتناب بهترین بازیکنان خود بیشترین سود را ببرند.

کد خبر 230687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز