همشهری آنلاین: رئیس کل اسبق بانک مرکزی و وزیر اسبق اقتصاد با تاکید بر اینکه زمان ۱۰۰ روز را برای مهار تورم و نزدیک کردن نرخ سود و تورم کافی نیست، گفت: زمانی که برای اولین بار بسته بانک مرکزی به جای شورای پول و اعتبار( منحل شده) به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه شد، ۴۵ دقیقه برای توضیح "ذخیره قانونی بانک‌ها" زمان صرف شد، باید وزرای حاضر در این جلسات به موضوع تسلط کامل داشته باشند.

طهماسب مظاهری

طهماسب مظاهری دیشب در برنامه تلوزیونی پایش در پاسخ به این سئوال که آیا بانک های کشور در اجرای عملیات بانکی بدون ربا موفق عمل کرده اند یا خیر؟ با بیان اینکه دولت و بانک ها در اجرای قانون بانکداری بدون ربا موفق نبوده اند، گفت: این قانون در زمان تصویب برای 5 سال تصویب شده بود ولی از آن زمان تاکنون این قانون اصلاح نشده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به تلاش هایی که در زمان وزارت خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اصلاح این قانون انجام داده بود، افزود: ادامه این برنامه در زمان دولت دهم متوقف شد و در برنامه اصلا نظام بانکی کشور و طرح تحول بانکی این موضوع به بیراهه کشیده شد.

اهم اظهارات طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی و وزیر اسبق اقتصاد در برنامه پویش به نقل از مهر بخوانید:

  • سیستم بانکی با وضعیت تأسف باری از دولت دهم تحویل داده شده است، یکی از دلایل اصلی افزایش نقدینگی در کشور را افزایش پایه پولی است. مطالبات معوق واقعی بیش از ارقامی است که اعلام می شود. یکی از دلایل کاهش حجم اسکناس و مسکوک در بانک ها افزایش مبادلات الکترونیکی است.
  • رابطه بانکها بر اساس قانون بانکداری بدون ربا را با سپرده گذار رابطه وکیل و موکل است. اگر بانک ها واقعا خود را وکیل سپرده گذار بدانند هر کسی هر دستوری خلاف مقررات بانکی به آنها بدهد نباید از حق موکل خود بگذرند و خلاف قانون کاری را انجام دهند.
  • تسهیلات تکلیفی و دستوری که مبنای قانونی ندارد زمینه اصلی افزایش معوقات بانکی است. زمانی که بنده در نظام بانکی فعالیت می کردم، از اینگونه موارد زیاد بود که بنده بخاطر اینکه دستور رشد و چاپ پول در جامعه را دادند از بانک بیرون آمدم.
  • مدیران سیستم بانکی یا باید اصول را حفظ کنند یا میز. بسیاری از دستورات دولت شاید خلاف باشد ولی بسیاری از مدیران مطرح می کنند که چون روسای دولت اعلام می کنند باید آن انجام شود. من چاپخانه اسکناس را 3 قفله کردم نه خزانه را و اگر قبول می کردند که چاپ اسکناس ایجاد ثروت نیست حتما امروز رشد اقتصادی بهتری داشتیم.
  • بانک ها در قانون بانکداری بدون ربا با سپرده گذار رابطه وکیل و موکل را دارند. اگر بانک ها واقعا خود را وکیل سپرده گذار بدانند هر کسی هر دستوری خلاف مقررات بانکی به آنها بدهد نباید از حق موکل خود بگذرند و خلاف قانون کاری را انجام دهند.
  • (در دفاع از افزایش حجم انتشار اسکناس در زمان ریاست خود در بانک مرکزی) دلیل رشد اسکناس در جامعه در زمان ریاست من بر بانک مرکزی به دلیل اجرای برنامه حذف چک پول ها و جایگزین شدن ایران چک بود. من سعی کردم در آن زمان حرف درست را انجام دهم و حرف نادرست را گوش ندهم.
  • گشایش گره های بانکی را مستلزم واقعی شدن نرخ سود در سیستم بانکی است و نرخ سود بانکی و تورم باید متناسب باشند. اواخر دولت اصلاحات تورم حدود 11 درصد و نرخ سود بانکی 24 درصد بود ولی ما اصرار کردیم که نرخ را کاهش دهند اما این حالت در دولت احمدی نژاد برعکس بود.
  • رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت یازدهم معتقدند که رسیدن به نرخ سود واقعی نیازمند کاهش تورم است، زمان برای افزایش نرخ سود بانکی مناسب نیست و باید از راه کاهش تورم نرخ سود و نرخ تورم به یکدیگر نزدیک شوند.
  • زمان 100 روز را برای مهار تورم و نزدیک کردن نرخ سود و تورم کم است. زمانی که در بانک مرکزی فعالیت می کردم، بسته سیاستی نظارتی را برای تصویب به دولت ارائه کردیم، این زمان مصادف با انحلال شورای پول و اعتبار بود و ما باید بسته را به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه می کردیم.
  • موضوع را در کمیسیون مطرح کردیم، در بررسی ها به این رسیدیم که ذخیره قانونی بانک ها چقدر باشد و بر این اساس 25 دقیقه پاشایی فام معاون اقتصادی و 20 دقیقه بنده در این زمینه توضیح دادیم، باید وزرای حاضر در این جلسات به موضوع تسلط کامل داشته باشند.
  • احیای مجدد شورای پول و اعتبار بر اساس دستور مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی از خاطرات خوب بنده است و سازمان برنامه و بودجه نیز باید احیا شود.
کد خبر 230373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز