گروه اقتصادی - رضا کربلایی: تنها چند روز پس از اظهارنظر سخنگوی دولت یازدهم مبنی بر رشد منفی ۵.۴درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته، هم وزیر اقتصاد و هم رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأیید کردند که اقتصاد ایران در سالی که گذشت ۵.۴درصد نسبت به سال۹۱ کوچک‌تر شده است.

نمودار

به گزارش همشهری، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت منبع انتشار خبر منفی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران را مرکز آمار ایران اعلام کرده بود. دیروز علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد هم اظهار کرد: تورم شدید، رشد اقتصادی منفی در حد 5/5درصد، بیکاری و خیل گسترده جوانان بیکار و جویای کار، مطالبات گسترده‌ای که برای مردم از دولت یازدهم ایجاد شده و نیز رأی اعتماد بی‌سابقه نمایندگان مجلس باعث سنگینی مسئولیت ما شده و باید تلاش کنیم از این شرایط عبور کنیم.

پیش از این نه بانک مرکزی و نه مرکز آمار ایران منفی شدن نرخ رشد اقتصادی کشوردر سال‌های گذشته را گزارش نداده بودند، اما برخی خبرهای رسمی حکایت از آن دارد که عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در گزارشی به دولت از منفی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته خبر داده است. هنوز مرکز یادشده گزارش خود را درخصوص رشد اقتصادی کشور رسانه‌ای نکرده است. البته پیش از این، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته منفی یا نزدیک به صفر بوده است.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارشی به نمایندگان در خانه ملت با بیان اینکه سند چشم‌انداز انتظار داشته است که رشد اقتصادی کشور سالانه به 8 درصد برسد، گفت: مسیر پیموده‌شده در کشور زیر خط انتظار است.در این دوره بالاترین نرخ رشد در سال1381، 8.75درصد و پایین‌ترین رشد روایتی در سال1391 نیز منفی 5.4درصد بوده است. او با اشاره به تغییر نظر مرکز آمار ایران در برآورد نرخ رشد اقتصادی ایران همزمان با تغییر دولت افزود: آیا این فاجعه نیست که ما به‌عنوان مسئولان کشور براساس این آمارها و اطلاعات که با رویکردهای سیاسی تغییر می‌کند تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: ما باید یک سازمان آمار با یک هیأت امنا و زیر نظر قوای سه‌گانه تشکیل دهیم که اساسا اراده مسئولین یک قوه نتواند بر جامعه آماری سیطره پیدا کند چراکه اگر آمارها و داده‌های ما غلط باشد تمام تصمیم‌هایمان اشتباه می‌شود.

 

کد خبر 230000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز