شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزارت دفاع آمریکا در جدیدترین گزارش سالانه خود درباره توان نظامی چین با تکرار هشدارهای گذشته اعلام کرد

چین در صدد مدرنیزه کردن ارتش خود به گونه‌ای است که به این کشور توان انجام حملات غیرمنتظره با پتانسیل حملات بسیار دورتر از مرزهایش را می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در گزارش سالانه خود به کنگره اعلام کرد، چین در حال به دست آوردن موشک‌ها، زیردریایی‌ها و هواپیماهای بهتری است و باید بطور کامل هدف خود از این ارتقای نظامی که باعث شده برخی این کشور را یک تهدید بدانند، تشریح کند.

این گزارش با لحنی سنجیده، نگاهی دقیق و جزء به جزء به نوسازی ارتش چین داشته و نقاط ابهام آمیز در استراتژی چین از جمله سیاست محال بودن شروع یک جنگ هسته‌ای از سوی پکن را ترسیم کرده است. پنتاگون در گزارش خود به این نتیجه رسیده که پکن احتمالا در حال دستیابی به گزینه‌های جدید از طریق مدرن سازی نیروی خود است.

سفارت چین نسبت به گزارش پنتاگون واکنش  نشان نداده است. این در حالی است که چین قبلا بلافاصله و با عصبانیت نسبت به گزارش‌های پیشین پنتاگون واکنش نشان داده و تاکید کرده بود که ارتقای نظامی چندین میلیارد دلاری‌اش فقط جنبه‌ دفاعی دارد.

پنتاگون با بیان اینکه تمرکز کوتاه مدت چین بر تایوان (جایی که موشک‌های بالستیک کوتاه برد خود را به سمت آن نشانه رفته) پابرجاست، افزود: به لحاظ گسترده‌تر ارتش‌ آزادی بخش خلق چین به دنبال استراتژی‌ای است که به نظرمی‌رسد برای این طراحی شده که به این کشور این توان را بدهد که در سواحل دور دست به جنگ بپردازد و مانع پیشروی آمریکا شود.

وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده است، موشک‌های هسته‌ای دور برد DF.31 که از برد کافی برای رسیدن به خاک آلاسکا برخوردار بوده ولی موشک اصلی چین برای هدف قرار دادن آمریکا نیستند، احتمالا در آینده‌ نزدیک بطور کامل عملیاتی خواهند شد.

پنتاگون تاکید کرد، توان نظامی در حال گسترش چین یک عامل اساسی در برهم زدن تعادل نظامی در شرق آسیا است. پنتاگون هم‌چنین رقم واقعی بودجه دفاعی چین را دو یا سه برابر آنچه که علنا از سوی این کشور اعلام می‌شود، عنوان کرده است.

کد خبر 22967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز