همشهری آنلاین: وزیر کشور با بیان این که هیچ عجله‌ای برای جابجایی استانداران ندارم گفت: تندروها، جایگاهی در وزارت کشور ندارند.

ایسنا نوشت: رحمانی فضلی در جمع مردم استان اصفهان گفت: همه ما مدیون شهیدان به خصوص شهیدان این استان هستیم و دل‌های پاک آنها باعث شده است که آنها اینچنین ریشه بدوانند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها آخرین پیچی است که دشمنان در مقابل ما قرار داده‌اند افزود: اگر در مقابل هر کشوری چنین تحریمی را قرار دهند، آن کشور به راحتی زانو می‌زند اما در کشور ما مردم با اقتدار هستند چراکه به دشمن نشان دادند که با این هجمه و حمله، هنوز با شکوه در انتخابات، روز قدس و 22 بهمن پشت انقلاب ایستاده‌اند.

وزیر کشور علت این ایستادگی مردم را برکت خون شهدا، تقدیر رهبری و روحیه جهادی دانست و با اشاره به حوادث و درگیری‌های منطقه گفت: در حالی که برخی کشورها اعلام کردند الگوی خوب ما ترکیه است، دیدیم که ترکیه هم به درگیری دچار شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: توان نظامی و استراتژیک این کشورها بسیار قوی است اما آنها از یک نکته بسیار مهم یعنی اعتقادات و پشتوانه مردمی، محروم هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه من در شورای امنیت ملی حضور داشتم و از همه زیر و روی اطلاعات کشور مطلع هستم و می‌دانم که ملت ما ملتی مستحکم است، گفت : دشمن جرات حمله به ایران را ندارد.

رحمانی فضلی ادامه داد: هر اقدامی که دشمن انجام دهد، مخصوصا اگر نظامی باشد، می‌داند که نه از نظر نظامی و نه از نظر جغرافیایی، جنگ در اختیار آنها نخواهد بود. البته باید بدانیم که آنها مطلع هستند در جنگ‌های 22 و 33 روزه لبنان و غزه، اتفاقی که افتاد، پیروزی کشور ما بود.

وی با بیان اینکه دشمنان امروز فکر می‌کنند می‌توانند تنش را به سوریه منتقل کنند، ادامه داد: آنها همانطور که در عراق و افغانستان نتوانستند به خوبی اهدافشان را پیاده کنند، در حالی که دارای قدرت نظامی و لجستیکی بودند، در سوریه هم کاری از پیش نخواهند برد.

وزیر کشور به موقعیت و شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: اگر ما دستورات رهبری را آویزه گوش خود کنیم، به راحتی می‌توانیم منابع کشور را در راه درست خود مصرف کنیم.

وی به سخنان رهبری در روز گذشته اشاره کرد و گفت: ایشان مباحث اعتقادی و ارزش‌های انقلابی را سرلوحه کار دولت دانستند و گفتند شما باید به مردم خدمت کنید و من به عنوان وزیر کشور نیز فکر می‌کنم خدمت به مردمی که در سخت‌ترین شرایط پشت انقلاب ایستاده‌اند، ارزشمند خواهد بود و باید برای چنین ملتی فداکاری کرد.

رحمانی فضلی به مساله عدالت که مورد تاکید رهبری بود اشاره کرد و گفت: در این دولت باید هرکس بر مبنای کار خودش عدالت را رعایت کند و اگر بنده به عنوان وزیر کشور نتوانتم در خانه کوچک خود عدالت را برقرار کنم، چگونه در وزارتخانه و کشور می‌توانم چنین کاری را انجام دهم.

وزیر کشور گفت: اگر ما بخواهیم عدالت را برقرار کنیم، باید قانون را به عنوان یک میزان در کنار آن قرار دهیم، یعنی اگر ما بتوانیم در این دولت براساس قانون پیش برویم، توانسته‌ایم عدالت را به صورت نسبی برقرار کنیم.

رحمانی فضلی خردورزی و تفکر اندیشمندانه در مورد مسائل کشور را خواست رهبری عنوان کرد و افزود: ما در دیوان محاسبات شش سال منابع درآمدی و هزینه‌های کشور را حساب کردیم و متوجه شدیم که بیشترین وابستگی‌مان به نفت است. روزانه تا دو میلیون و 100 هزار بشکه صادرات داشته‌ایم، اما صادرات ما نزدیک به یک میلیون کاهش یافته است. در حالی که فقط خرج هزینه‌های جاری دولت حدود 150 هزار میلیارد تومان است. با یک حساب سرانگشتی، می‌توانیم بفهمیم که چیز دیگری برای ما نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب، امام راحل و سپس مقام معظم رهبری از برنامه اول تا برنامه پنجم توسعه تاکید داشتند که باید، بودجه نفت برای آیندگان سرمایه‌گذاری شود و تکیه خود را از بودجه‌های نفتی برداریم، اما متاسفانه این مهم محقق نشد.

وزیر کشور گفت: تا زمانی که تحریم‌ها شدید نشده بود کارهای اساسی را در کشور انجام ندادیم، اما زمانی که تحریم‌های فرآورده‌های نفتی را آغاز کردند با تجهیز منابع ظرف یک سال، توانستیم فرآورده‌های نفتی رادر داخل کشور تولید کنیم. آیا حتما باید فشار برسر ما باشد؟

رحمانی فضلی ادامه داد: من به جد می‌گویم ما نمی‌توانیم با این پول نفت به دنبال بودجه‌های عمرانی برویم. ما باید به عقل خود رجوع کنیم و با مجاهدت 75 میلیون نفر و با وجود امکانات و منابع زیادی که در کشور وجود دارد، کشور را به جایگاهی برسانیم که شایسته مردم ایران است.

وزیر کشور با بیان اینکه امروز 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم داریم، تاکید کرد: جالب است که کل بودجه یک سال کشور 210 هزار میلیارد تومان است. یعنی نقدینگی دست مردم سه برابر بودجه کل کشور بوده و این در حالی است که متاسفانه در سال‌های اخیر ما با ضعف بهره‌وری، تولید و رشد اقتصادی مواجه بوده‌ایم.

وزیر کشور محور اصلی وزارت کشور را محور اقتصادی و توسعه عنوان کرد و گفت: درست است که مساله اصلی وزارت کشور مساله امنیت و سیاست است اما من اعتقاد دارم اگر بتوانیم شرایط اقتصادی مردم را درست تامین کنیم، امنیت ملی کشور نیز به دست همین مردم تامین خواهد شد.

وزیر کشور گفت: من هیچ عجله‌ای بر جابه‌جایی استانداران در کشور ندارم و مطمئنم اولین دستوری که به استانداران منتصب من خواهد رسید، ایجاد هسته‌های اقتصادی و توسعه‌ای است.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: من از کسانی که کار، تولید، و افزایش سرمایه را رونق بخشند، شخصا حمایت می‌کنم و از روسای اتاق بازرگانی نیز درخواست می‌کنم تا شبکه‌های عظیم اقتصادی را ایجاد کنند.

وی گفت: من به نمایندگان استان‌ها گفته‌ام که هرچقدر استاندار می‌خواهید معرفی کنید اما استاندارانتان باید دارای اعتدال باشند یعنی افراد تندروی هیچ حزب و گروهی جایگاهی در وزارت کشور ندارند.

وی به جریان استانداران منتصب خود اشاره کرد و گفت: نگاه اقتصادی، سابقه مفید، قبول داشتن برنامه‌های دولت، پاکدست بودن، داشتن قدرت تعامل مهم‌ترین خصوصیات استانداران منصوب من هستند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از حالا به همه استانداران اعلام می‌کنم که باید شخصا پیگیر فعالیت‌های خود باشند.

کد خبر 229062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز