مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

گروه دانش: هر ساله چندین مسابقه ساخت سازه‌های ماکارونی در ایران برگزار می‌شود.

در همین راستا سومین دوره مسابقات سراسری دانشجویی پلهای ماکارونی هم روز پنج شنبه با رقابت160 تیم از 25 دانشگاه کشور به همت انجمن علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیر کبیر در این دانشگاه برگزار شد.

این مسابقات در دو رده سنگین و سبک برگزار شد که در رده سنگین دانشگاه صنعتی امیر کبیر (سروش شاه آبادی) رتبه اول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی (حامد شیخ لو) رتبه دوم و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (میثم کریمی نیا) رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

در رده سازه‌های سبک نیز به ترتیب دانشگاه صنعتی امیرکبیر(شبنم درجانی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان (سلمان رستمی) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز (علیرضا نعمتی) رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

محمد نجاری، دبیر انجمن علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیر کبیر، آشنایی دانشجویان عمران با طراحی سازه‌ها در ابعاد خیلی کوچک با مصالح خیلی ترد و شکننده مانند ماکارونی را از اهداف برگزاری این مسابقات عنوان کرد و در توضیح دو رده سبک و سنگین پلهای ماکارونی این مسابقات خاطر نشان کرد: در رده سبک پلهای ساخته شده باید توانایی تحمل وزن دو کیلوگرم در مدت 5 دقیقه را داشته و در نهایت پلی برنده است که کمترین وزن را داشته باشد و در رده سنگین پلی برنده نهایی است که حداکثر 700 گرم وزن و بیشترین بار را تحمل کند.

وی جوایز برندگان رتبه های اول تا سوم را به ترتیب 400 هزار تومان، 300 هزار تومان و دویست هزار تومان عنوان کرد و گفت: نتایج نهایی این مسابقات به صورت رده بندی دانشگاهی و رده بندی از نظر رکورد ثبت شده اعلام و داوری مسابقات بر عهده دانشجویان و تیمی از اساتید دانشگاه بود.

گفتنی است یکی از راههای بررسی و پیش‌بینی رفتار سازه ها شبیه سازی آنهاست و
شبیه سازی به دو روش رایانه ای وآزمایشگاهی انجام می‌شود.

روش شبیه‌سازی آزمایشگاهی در مهندسی سازه‌ها به صورت مدل‌سازی سازه‌ها با مقیاس کوچکتر و تحت بارگذاری کنترل شده و در نهایت بررسی رفتار سازه صورت می‌گیرد و یکی از راه‌های بهینه‌سازی همراه با کسب مقاومت مناسب و بررسی مکانیزم شکست حالات گسیختگی در سازه به حساب می‌آید.

خرپاهای فولادی به کار رفته در پل‌ها که در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شوند، از لحاظ شرایط تکیه‌گاهی و بارگذاری دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است.

ویژگی عمده خرپا تحمل نیروها به صورت کششی و فشاری و نه خمشی مورد بررسی قرار
می گیرد.

با وجود ضعف عمده ماکارونی به علت ترد بودن در تحمل خمش با نوع ساخت سازه و با کوتاه کردن اعضا فشاری، ماکارونی می تواند نمونه بسیار خوب و جایگزینی برای فولاد و یا انواع آلیاژهای دیگر در مدل‌سازی خرپاها باشد.

در مسابقات سازه‌های ماکارونی می‌توان راههای عملی مکانیزم شکست سازه را با واقعیت تطبیق داد و به رفع معایب طراحی پرداخت. مدل‌سازی به وسیله ماکارونی فواید بسیاری از جمله هزینه بسیار پایین ساخت مدل و بررسی و مشاهده علل شکست در زمان کم است.

کد خبر 22860

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز