زاهدان: کمبود آب آشامیدنی در مناطق روستایی سیستان و بلوچستان سال‌هاست که به‌خصوص در فصل تابستان به یکی از مشکلات لاینحل مردم این منطقه تبدیل شده است و به ظاهر پایانی ندارد.

سیستان و بلوچستان - کمبود آب

به گزارش مهر، حمل گالن‌های 20لیتری توسط چرخ‌های دستی و فرغون یا گذاشتن قابلمه‌های فلزی بزرگ روی سر بانوان و ایستادن در صف‌های طولانی در برابر تانکر‌های آبرسانی داستانی ‌تکراری و پایان ناپذیر در روستاهای سیستان و بلوچستان است. بسیاری از جوانان و زنان در روستاهای این استان آب آور خانواده محسوب می‌شوند و چه بخواهند یا نخواهند سال‌هاست که خانواده 4تا 8نفره خود را با دریافت تنها 15لیتر آب طی روز اداره کرده‌اند.

عطشی که با یک تانکر رفع نمی‌شود

بخش ساربوک ازجمله بخش‌های شهرستان نیکشهر است که به گفته مسئولان آن به‌دلیل کمبود آب تا‌کنون عطش ساکنانش رفع نشده است. بخشدار ساربوک با بیان اینکه در روستاهایی با جمعیت بالغ بر 500نفر هفته‌ای 2تانکر آب توزیع می‌شود اظهار داشت: توزیع این مقدار آب در طول هفته کفاف نیاز‌های مردم را نمی‌دهد و لذا بر شرایط بهداشتی منطقه تأثیر نامطلوبی بر جای گذاشته است. اسماعیل بلیده‌ای با اشاره به اینکه بیش از 15روستای بخش ساربوک با بی‌آبی کامل مواجه هستند، ادامه داد: تنها منبع تأمین آب 3روستای دزبن، حاجی آباد و چندوکان یک حلقه چاه است که با ادامه خشکسالی‌های اخیر سطح آب این چاه نیز به‌شدت رو به کاهش نهاده است و هم‌اکنون آب شرب مورد استفاده مردم این روستاها به‌صورت جیره بندی و نوبتی از تنها چاه حفر شده تأمین می‌شود. وی ادامه داد: تنها وسیله آبرسانی به روستاهای بی‌آب در این بخش یک دستگاه تانکر است که از طرف اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان نیکشهر اختصاص داده شده است و با توجه به جمعیت زیاد روستاها و پراکندگی آنها جوابگوی نیاز روستائیان نیست.

زندگی مردم به نهر‌های خشکیده گره خورده است

ولی محمد بلوچ عضو شورای اسلامی روستای چندوکان نیز با بیان اینکه زندگی مردم این روستا به نهر‌های خشکیده آب گره خورده است در این رابطه گفت: این روستا با وجود 5محله و بیش از یک هزارو600نفر جمعیت آبی برای مصرف ندارد. وی افزود: در حال حاضر در طول ‌ هفته فقط 2مرتبه آب از روستای همجوار حاجی آباد برای روستای چندوکان فرستاده می‌شود و هر محله تنها نیم ساعت زمان برای برداشت آب دارد و همین زمان کم هم به‌دلیل افت فشار بسیاری از خانواده‌ها را در برداشت آب ناکام می‌گذارد. وی ادامه داد: به‌رغم مجاورت روستای چندوکان با رودخانه «کاجو» اما مردم این روستا همچنان از تشنگی رنج می‌برند. وی با بیان اینکه کم آبی و قطعی‌های مکرر آب در این منطقه موجب مهاجرت بسیاری از روستائیان شده است، گفت: بسیاری از روستائیانی که از تمکن مالی برخوردار نیستند همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و از بی‌آبی در رنج و عذاب هستند.

سهمیه هر نفر 15لیتر آب

بخشدار تلنگ از توابع شهرستان قصرقند نیز با اشاره به کم آبی در این بخش گفت: میانگین توزیع آب به ازای هر نفر در بین 37روستای بخش تلنگ و با جمعیتی بالغ بر 9هزار نفر روزانه 15لیتر آب است که این میزان حتی جوابگوی نیاز‌های اولیه روستائیان نیست. شاهوزایی اضافه کرد: بخش تلنگ فقط با یک تانکر بخش عمومی و یک تانکر اجاره‌ای آبرسانی می‌شود.

روستائیان نیکشهر می‌سوزند و می‌سازند

رئیس شوراهای اسلامی سیستان ‌و بلوچستان با بیان اینکه بیش از 800روستا در شهرستان نیکشهر وجود دارد اظهار داشت: کمتر از 200روستا در این شهرستان دارای شبکه آب شرب لوله‌کشی هستند که با عمر بالای 20تا 30سال بوده و در حال حاضر این شبکه فرسوده و از کار افتاده‌ است. عبدالعزیز بلوچ‌زهی گفت: با توجه به گذشت 35سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی و حجم عظیم فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در بخش‌های مختلف اما متأسفانه در بحث آبرسانی روستایی ضعیف عمل شد است.

محرومیت 300هزار روستایی از آب آشامیدنی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیش از 4هزار روستا در سیستان و بلوچستان فاقد شبکه توزیع آب آشامیدنی و بهداشتی هستند گفت: به همین دلیل منبع تغذیه مردم را چشمه سار‌ها و قنوات تشکیل می‌دهد که طی سال‌های گذشته به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر این منابع نیز دچار افت برداشت شده‌اند. نصرالله چاری گفت: براساس برنامه 5ساله پنجم شاخص برخورداری روستاهای بالای 20خانوار باید به 92درصد برسد که براساس آمار سال 1385این شاخص در استان به 72درصد رسیده است. وی با بیان اینکه با توجه به رشد بی‌سابقه جمعیت و پدیده روستا‌زایی در استان به‌شدت روستاهای بالای 20خانوار رو به افزایش است ادامه داد: به همین دلیل به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته شاخص برخورداری سیستان و بلوچستان در سال 90به جای افزایش افت کرده و به رقم 62درصد رسیده است.

کد خبر 227790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز