گروه شهری: تهران، کارگاه عمرانی بزرگی که تا همین چند‌ماه پیش ده‌ها پروژه فعال عمرانی داشت، حالا باید به فکر طرح‌های توسعه آتی شهر در زمینه زیرساخت‌های عمرانی باشد.

صدر بزرگراه

وعده مدیریت شهری برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام به‌نحوی محقق شده که معدود پروژه‌های باقیمانده پایتخت، پیشرفتی 70تا 95درصدی دارند. نگاهی به آخرین تحولات عمرانی این پروژه‌ها نشان می‌دهد که موعد بهره مندی از مواهب ترافیکی و حمل‌ونقلی آنها چندان دور نیست و احتمالا تا پایان نیمه نخست سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه احداث تونل امیرکبیر

آخرین خبرها از این پروژه از آن حکایت دارد که متعاقب اتمام عملیات سازه‌ای، مسیر 1710متری تونل امیرکبیر به‌طور کامل زیر روکش آسفالت رفته است. البته چند هفته‌ای است که اقدامات لازم برای تأمین و نصب تاسیسات مورد نیاز تونل به موازات تکمیل عملیات روسازی آغاز شده که پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نیز داشته است. بر این اساس نیمی از اقدامات مربوط به سینی‌گذاری و نصب لوله‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی به اتمام رسیده است و پیش‌بینی می‌شود جت فن‌های تهویه هوای تونل در نیمه نخست شهریور‌ماه سال‌جاری وارد کارگاه پروژه شوند.

پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر

با پایان یافتن کار جرثقیل‌های غول‌پیکر و نصب تمامی قطعات پیش‌ساخته بتنی، عملیات تکمیلی پل اصلی بزرگراه طبقاتی صدر با سرعت مناسبی ادامه دارد. این مرحله شامل نصب قرنیزها، پیاده‌رو‌سازی‌ و نصب نیوجرسی‌های بتنی حدفاصل مسیرهای رفت و برگشت و کناره‌های پل است. به موازات اجرای این بخش از پروژه، تلاش برای ایزولاسیون پل اصلی ادامه دارد و به‌طور روزانه 2کیلومتر از طول پل اصلی برای اجرای روکش آسفالت آماده می‌شود.

به تمام این اقدامات باید تلاش برای بهسازی تراز صفر بزرگراه صدر را نیز اضافه کرد. کف‌سازی‌ رفیوژ میانی بزرگراه، اصلاح شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و ایجاد روشنایی، بخشی از این اقدامات است. درباره آخرین وضعیت این پروژه باید اعلام کرد که متعاقب اتمام قالب‌بندی بخش باقیمانده از پل ارتباطی شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج که روی عرض 85متری آزادراه انجام شد، نیمی از عملیات بتن‌ریزی این بخش نیز با موفقیت به اتمام رسیده است.

گفتنی است بتن‌ریزی عرشه در پل شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج، پس از گیرش نهایی بتن و اجرای مرحله اول عملیات کشش کابل‌ها، در هفته نخست شهریور‌ماه سال‌جاری به اتمام می‌رسد. تکمیل پل شمال به شرق، آخرین جبهه کاری پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج است.

پروژه احداث مجتمع شهر آفتاب

تمامی بناهای پیش‌بینی شده در فاز نخست مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب شامل سالن ملل، سالن‌های سه‌قلوی نمایشگاهی و ساختمان‌های اداری وارد فاز نصب تاسیسات، نازک کاری و تکمیل نما شده و اندک اقدامات باقیمانده سازه‌ای، به موازات پیش می‌رود. عملیات نصب سازه فولادی سقف در سالن‌های شرقی و غربی از سالن‌های سه‌قلوی نمایشگاهی به اتمام رسیده و عملیات مربوط به تکمیل سازه سقف در سالن میانی بیش از 30درصد پیشرفت داشته است. در سایر بخش‌ها، عملیات احداث جاده‌های پیرامونی به اتمام رسیده و کار تکمیل معابر داخلی رو به اتمام است.

پروژه احداث تقاطع‌های کاروانسراسنگی

در هفته‌های اخیر عملیات نصب قطعات پیش‌ساخته بتنی در پل جهتی جاده قدیم تهران- کرج به جاده مخصوص تهران- کرج(به سمت کرج) در پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح کاروانسراسنگی یک به اتمام رسید و عملیات تکمیلی شامل نصب قرنیزها و آماده‌سازی‌ عرشه به‌منظور اجرای عملیات ایزولاسیون در این سازه ترافیکی آغاز شد.

پیشرفت 75درصدی عملیات نصب قطعات پیش‌ساخته بتنی در پل جهتی بزرگراه شهید حکیم به جاده مخصوص تهران- کرج و رو‌به‌اتمام‌بودن این عملیات در پل ادامه بزرگراه شهید حکیم به بزرگراه فتح، جزئیات دیگری از پیشرفت عملیات اجرایی در تقاطع غیرهمسطح کاروانسراسنگی یک است. از پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح کاروانسراسنگی2نیز خبر می‌رسد که پل‌های صندوقه‌ای در محل تقاطع آزادراه تهران- کرج با ادامه بزرگراه شهید حکیم تا پایان مردادماه سال‌جاری آماده اجرای روکش آسفالت خواهد شد. پل‌های ‌اصلی روی آزادراه تهران- کرج و همچنین پل‌جهتی غرب به شمال این تقاطع، هم‌اکنون در مرحله اجرای اقدامات تکمیلی از قبیل عملیات تزریق بتن و نصب قرنیزهاست.

کد خبر 227748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز