گروه اجتماعی: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین نشست خبری خود در اولین روز کاری در وزارت علوم، با بیان اینکه برنامه ما حفظ و تداوم دستاوردهای علمی است که با همکاری‌های گروهی کسب شده است، گفت: در کشور ما برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی صورت گرفته و کمبودی از نظر برنامه نداریم، چرا که ما برنامه‌هایی ازجمله سند چشم‌انداز ۲۰ساله، سیاست‌های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور و برنامه چهارم و پنجم توسعه را داریم که باید دنبال شود.

وزارت علوم

دکتر جعفر توفیقی، با بیان اینکه آنچه ما نیاز داریم، اجرایی و عملیاتی کردن برنامه‌هاست، اظهارکرد: این امر به کمک دانشگاهیان محقق نخواهد شد و از سوی دیگر سندی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز تدوین شده که این موضوع نشان می‌دهد نخبگان، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان تلاش کردند کشور را به بهترین نقطه علمی برسانند.

پرهیز از مدیریت سیاسی

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دغدغه فکری من این است که در دانشگاه‌ها از مدیریت‌های سیاسی پرهیز کنیم، افزود: موفقیت همه این برنامه‌ها مستلزم مدیریت علمی و کارشناسی است. توفیقی، مدیریت سیاسی را آفت دانشگاه‌ها دانست و گفت: این نوع مدیریت دانشگاه‌ها را قطب‌بندی کرده و باعث تحلیل انرژی‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه زبان علم و کارشناسی‌ وحدت‌آفرین است، اظهارکرد: این نوع زبان یکپارچگی و همکاری و رفاه و همدلی ایجاد می‌کند، اما زبان سیاسی باعث ایجاد تفرقه می‌شود.

دانشگاه جای حزب نیست

وی با بیان اینکه کشور باید در دست مردم باشد، اظهار کرد: اعتقاد ندارم که کشور باید توسط حزب خاصی اداره شود، چرا که هیچ گروهی نمی‌تواند به تنهایی اهداف کشور را محقق سازد. وی افزود: من به دانشجویان نیز گفته‌ام که از فعالیت‌های سیاسی آنها حمایت می‌کنم، اما تا جایی که به علم و دانشگاه لطمه وارد نشود، چرا که دانشگاه جای حزب نیست و نباید در آن کار حرفه‌ای سیاسی شود.

اولویت‌های وزارت علوم

وی با اشاره به اولویت‌های خود در اداره وزارت علوم براساس برنامه‌های موجود، تصریح کرد: ماده 49قانون برنامه چهارم و ماده 20قانون برنامه پنجم توسعه که به هیأت امنایی اداره شدن دانشگاه‌ها اشاره دارد، از برجسته‌ترین نقاط برنامه‌های ماست. توفیقی افزود: به‌نظرم این قانون جزو برجسته‌ترین دستاوردهای نظام بوده که اوج اعتماد خود را به دانشگاه‌ها نشان داده است، خوشبختانه این موضوع قانون است و همه آن را تأیید کرده‌اند که اگر برای این قانون برنامه‌ریزی شود، سرعت پیشرفت دانشگاه‌ها و رضایت دانشگاهیان به‌مراتب بیشتر خواهد بود.

سرپرست وزارت علوم همچنین بر افزایش کیفیت آموزش عالی تأکید کرد و گفت: دستاوردهای علمی کشور بسیار چشمگیر است که ازجمله می‌توان به توسعه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد که نقطه قوت است، البته باید با تأمین منابع و امکانات، تقویت همکاری‌های چندجانبه، ایجاد شبکه بین دانشمندان و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، کیفیت آموزش عالی را افزایش دهیم تا دستاوردهایمان لطمه نخورد.

ادامه بازنگری علوم انسانی

وی همچنین بر بحث بازنگری علوم انسانی تأکید کرد و گفت: در این زمینه فعالیت‌هایی را شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آغاز کرده که باید ادامه پیدا کند و ببینیم که چگونه می‌توانیم آن را به بهترین نحو ارائه کنیم. توفیقی افزود: کشور ما فرهنگ ارزش‌مدار و دین‌داری دارد که علوم انسانی نیز یکی از زیرساخت‌های آن است که در این زمینه با همکاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی می‌توانیم سرآمد باشیم.

تجاری‌سازی‌ فناوری

سرپرست وزارت علوم همچنین به موضوع تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی فناوری اشاره و تصریح کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت تنها از طریق تکنولوژی و تجاری‌سازی آن امکان‌پذیر است و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته که ما باید با معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز همکاری کنیم تا بتوانیم چرخه تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی آن که در همه اسناد نیز ذکر شده است را محقق‌سازیم. توفیقی با تأکید بر تقویت همکاری بین وزارت علوم و دیگر نهادهای مرتبط با بحث آموزش و پژوهش، اظهارکرد: اجرای برنامه‌ها یک حرکت دسته‌جمعی را می‌طلبد و همه باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند تا با حداکثر استفاده از منابع محدود بتوانیم اهداف را تحقق ببخشیم.

اشتغال فارغ‌التحصیلان

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان هم به وزارت علوم و هم به وزارت اقتصاد و کار مربوط می‌شود، گفت: وظیفه وزارت علوم، تصویب برنامه‌های آموزشی و بازار کار و وظیفه وزارت اقتصاد ایجاد ظرفیت بیشتر برای اشتغال است. توفیقی تصریح کرد: حجم اقتصاد ما باید افزایش یابد و این ظرفیت را نیز دارد، بنابراین حل مشکل اشتغال یک مسئولیت دوطرفه است که باید همه دست در دست هم داده و این مسئله را حل کنند.

به‌گفته سرپرست وزارت علوم، بحث کارآفرینی باید توسعه یابد و آیین‌نامه‌ها، مقررات و برخی حمایت‌های دولت در این زمینه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. وی موضوعات مربوط به ایثارگران، جانبازان و آزادگان را از موضوعات مورد توجه وزارت علوم عنوان کرد و گفت: خدمات این افراد باید در رأس کارهای دانشگاه قرار بگیرد، تابه‌حال همه احساس مسئولیت کرده‌اند، اما تا جایی که امکان دارد باید این خدمات تقویت شود.

توسعه تحصیلات تکمیلی

وی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی یک نقطه قوت است، تصریح کرد: بخش مهمی از بسیاری از دستاوردهای پژوهشی کشور ما مرهون توسعه تحصیلات تکمیلی است، اما در عین حال ما نباید کیفیت را رها کنیم و باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که به کیفیت کمک کند که ازجمله این سیاست‌ها، تزریق منابع، تجهیز دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های علمی و همچنین توسعه ارتباط علمی دانشگاه‌ها با دنیاست.

توفیقی تأکید کرد که همچنین باید دقت بیشتری روی استانداردهای ورودی و خروجی در دانشگاه‌ها داشته باشیم که دانشجو با چه شاخص‌هایی وارد دانشگاه شده و چگونه از آن خارج می‌شود. توفیقی در پایان تأکید کرد: شعار ما آرامش در عین تلاش و فعالیت، بحث و تبادل نظر است.

کد خبر 227569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز