یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

درست پس از انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران و خوشحالی رسانه‌ها و برخی مقامات آمریکایی از این انتخابات بود که ۱۱۸عضو کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای بی‌سابقه از اوباما خواسته‌اند که در پی انتخاب حسن روحانی از فرصت‌ها برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک با ایران استفاده کند.

 این نامه که توسط 2 نفر از نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه تهیه شده، اقدامی کم‌سابقه در حمایت از ایران درون کنگره آمریکا به شمار می‌آید. در بخش دیگری از این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: با توجه به خطراتی که متوجه آمریکا، رژیم اسرائیل و جامعه بین‌المللی است، عدم‌استفاده از فرصت روحانی اشتباه محسوب می‌شود. این نامه که به همت دیوید پرایس، نماینده کارولینای شمالی و چارلز دنت، نماینده پنسیلوانیا تدوین شده بود، بزرگ‌ترین نامه در حمایت از راهکار دیپلماسی در مواجهه با ایران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به شمار می‌آمد. این نامه درست یک هفته پس از نامه قبلی نمایندگان به اوباما بود که از وی خواسته بودند تا بر تشدید تحریم‌ها بیفزاید. اما در کمتر از یک‌ماه پس از نگارش نامه اول 118نماینده، نامه دومی نیز منتشر شد که امضای 131عضو مجلس نمایندگان آمریکا را که اکثریت آن جمهوریخواهان بودند در خود داشت که از اوباما خواسته بودند تا برای اطمینان از دست‌یافتن به توافق هسته‌ای با ایران، تلاش‌های خود را بیش از پیش تقویت کند. این نمایندگان در این نامه اعلام کردند، واشنگتن باید آماده کاهش تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه علیه ایران باشد آن هم در ازای مصالحه‌ای مشخص و قابل اثبات در میز مذاکره. نامه مزبور همچنین به‌طور ضمنی درباره وضع تحریم‌های جدید در این برهه حساس هشدار داد.

اما نکته قابل توجه این بود که همین نمایندگان که دم از ارتباط دیپلماتیک و سازنده با ایران می‌زدند در کمتر از 10روز مانده به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران هدیه‌ای عجیب فرستاند برای این مراسم و نزدیک به 400نماینده با تشدید تحریم‌ها و محدودکردن صادرات نفت ایران موافقت کردند. در همین رابطه اما روزنامه انگلیسی گاردین سرمقاله یکی از شمارگان خود را به روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایران اختصاص داد و نوشت اکنون که حسن روحانی با شعار تدبیر و امید سوگند یاد کرده، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم باید برای توقف طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره تلاش کند. به نوشته گاردین، برداشتن تحریم‌ها به چیزی بیش از شواهدی مبنی بر حرکت ایران در جهت پاسخگویی به سؤالات در مورد برنامه هسته‌ای، نیاز دارد. لازمه این امر عزم و مایه گذاشتن از اعتبار سیاسی است. با این رفتارهای دوگانه به خوبی «دست چدنی آمریکا، زیر دستکش مخملی» که رهبر معظم انقلاب 4سال پیش به آن اشاره کردند خود را نشان می‌دهد. مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود اشاره کرده‌اند که مسئولان ما نباید شیفته گفته‌های مقامات آمریکایی شوند چرا که شاهدیم از سویی کنگره آمریکا خواستار تشدید تحریم‌ها می‌شود و نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اعلام می‌کند که پس از انتخابات ایران، کنگره آمریکا پیام واضحی به این کشور ارسال کرد که براساس آن فشار بین‌المللی بر ایران تا زمانی که دست از توسعه توانایی نظامی هسته‌ای برندارد، ادامه پیدا می‌کند؛ و از سوی دیگر ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام می‌کند که طرحی که در مجلس نمایندگان تصویب شد از حمایت دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برخوردار نیست.

نمونه‌هایی از این دست از سوی مقامات آمریکایی بسیار دیده شده است که می‌توان برای نمونه به اقدام ضدبشری در تحریم دارو اشاره کرد که ازسویی آمریکا و در کنار آن کانادا اقدام به افزایش تحریم‌های دارویی کردند و کار تا جایی پیش رفت که از سوی سازمان پزشکی ایران نامه‌ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نوشته شد و ایران خوستار کاهش تحریم‌ها شد.باید پرسید که واقعا این رفتارهای ضد‌و نقیض آمریکا نشان‌دهنده چیست؟ اگرچه به‌نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها طی یک تقسیم کار تصمیم گرفته‌اند از طرفی اوباما و دولت خواهان مذاکره با ایران باشند و از سوی دیگر کنگره و مجلس سنا بر طبل تشدید تحریم‌ها بکوبد تا بتواند درصورت موفقیت در کشاندن ایران پای میز مذاکره دست بالاتر را داشته باشد. رهبر معظم انقلاب نیز در جمع مسئولان نظام این مسئله را تأکید کردند و گفتند: آمریکایی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم. خب، سال‌هاست که می‌گویند می‌خواهیم مذاکره کنیم؛ این یک فرصتی نیست که برای ما به‌وجود آوردند.

کد خبر 227447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز