همشهری آنلاین: در سالگرد شصتمین سال کودتای ۲۸ مرداد،‌ نمایشگاه «به نام گل سرخ» در گالری «آران» افتتاح شد.

عکاسی

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه که روز جمعه 25 مرداد ماه افتتاح شد‌، آثاری از پتگر‌، زنده یاد بهمن جلالی‌، احمد عالی‌، رعنا جوادی‌، محمد مهدی طباطبایی‌، فرساد لباف، بهرنگ صمدزادگان‌، باربد گلشیری و محمد اسکندری به همراه نمایش فیلم مستند «یادی از یک رهبر ملی» اثر حسین ترابی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

صمدزادگان درباره این نمایشگاه و اثر ارائه شده‌اش گفت: برای شصتمین سال کودتای 28 مرداد نمایشگاهی برپا شد معطوف به تصویر دکتر مصدق که به شکلی بزرگداشت ایشان نیز بود.

وی افزود: در این نمایشگاه یک اثر ارائه کردم با نام شکست تاریخی، این شکست به معنای شکست در مقابل برد نیست،‌ در حقیقت به معنای شکاف است.

کار من یک قاب است که با دست صورت مصدق را روی آن به صورت رئالیسم طراحی و حکاکی کردم‌، به این شکل که جایی که صورت وی را کشیدم به صورت طبیعی پر از ترک است،‌ مانند شیشه‌هایی که خرد می‌شوند ولی نمی‌ریزند.

این نقاش ادامه داد: این شکست یا شکاف به معنی دو پاره شدن است، ماجرای ما از حقیقت، تاریخی است و این شناختی که از حقیقت تاریخی داریم.

وی درباره واقعه 28 مرداد اظهار کرد: همیشه یکی از این شکاف‌ها در شناخت تاریخی من از گذشته، کودتای 28 مرداد بود که برای من ناشناخته مانده بود.

به نظر من این نقش و بدهی تاریخی‌ای است که آمریکا به کشور ما دارد، می‌خواستم زندگی آن دوران مردم را بررسی کنم و بدانم چگونه آمریکا توانست مردم را این گونه بازی دهد و مردم چه نقشی را در این کودتا بای کردند.

پس از آن نقطه مثبت ملی شدن صنعت نفت بود که حوزه‌ای استعماری بود.

صمدزادگان گفت: به دعوت گالری آران من این اثر را ارائه دادم و از آنجا که گالری آران در نمایشگاه‌های گروهی‌، نیمی از شرکت کنندگان را با موضوع خاص مهمان دعوت می‌کنند و نیمی دیگر را از کسانی انتخاب می‌کنند که با گالری آران مدت‌ها همکاری کردند،‌ من نیز به عنوان یکی از اعضای گالری آران در این نمایشگاه شرکت کردم.

گالری آران در خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، شماره 12 قرار دارد.

کد خبر 227444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز