حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: ۱ - پیامبر و پیمان حلف‌الفضول: قبل از آنکه پیغمبر مبعوث شود، در جاهلیت با چند نفر دیگر هم‌قسم شدندکه هرکس به مکه می‌آید در امان باشد. یعنی برای امنیت افراد، حتی اگر افراد کافر باشند، باید اقدام کرد. مرده در اسلام امنیت دارد. کسی حق ندارد نبش قبر کند. مرده باید در امان باشد.


2 - مجازات شایعه‌پراکنی در اسلام: راجع به کسانی که در جامعه استرس به‌وجود می‌آورند، یک شایعه‌ای درست می‌کنند که دل مردم را خالی کنند. اسم اینها را قرآن در سوره احزاب آیه 60«مُرْجِفُون» گفته است. یعنی آنهایی که در جامعه لرزش ایجاد می‌کنند، امنیت را برهم می‌زنند. قرآن می‌گوید: پیغمبر اینها را از شهر بیرون کن، اینها مورد لعنت هستند. هر کجا اینها را دیدید، بگیرید و بکشید. اگر کسی اسلحه کشید، ولی نزد، اسلام می‌گوید: این مفسد فی الارض است. همین که امنیت را برهم زده و کسی را ترسانده مفسد فی‌الارض است و باید او را کشت. نزد ولی امنیت را در خطر انداخت.

3 - حفظ امنیت برای کافران حق‌طلب: قرآن می‌گوید: «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ»؛ اگر احدی از مشرکین مهلت خواست، مهلتش بدهید. تا «حَتَّی یَسْمَعَ کَلامَ‌الله»؛ (توبه/6) تا کلام خدا را بشنود. او را به مأمنش برسان. نگویید: این مشرک است، کافر است، حقه‌باز است. حدیث داریم: « المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه»؛ (بحارالانوار/ج1/ص113) مسلمان این[ کسی] است که مردم از دست و زبان او در امان باشند. اصلاً آن کسی که نیش می‌زند، مسلمان نیست.

4 - دفاع از مظلومان برای حفظ امنیت: قرآن می‌گوید: «وَ ما لَکُمْ لاتُقاتِلُون»؛ (نساء/75) اگر یک گروه دیگر که به آنها ظلم می‌شود، از شما استمداد کردند، شما نمی‌توانید بی‌تفاوت باشید. چرا دفاع نمی‌کنید از کسی که مظلوم واقع شده است؛ یعنی هم باید خودتان امنیت داشته باشید، هم باید امنیت دیگران را تأمین کنید.

5 - حفظ امنیت مرزهای آبی و خاکی: حدیث داریم کسی که امنیت آب را برعهده دارد، پاداش‌اش بیش از کسی است که امنیت خاک را برعهده دارد. یعنی حفظ مرز آبی ثوابش از مرز خاکی بیشتر است.

6 - حفظ آبروی مردم، امنیت عِرضی: آبروریزی از چاقوکشی بدتر است. چون چاقو اگر پوست بدن مرا پاره کرد، جایش می‌آید. اما با غیبت آبرو را می‌ریزی که دیگر جایش پر نمی‌شود. و لذا قرآن می‌گوید: کسی که غیبت می‌کند، انگار گوشت مرده را می‌خورد. چون گوشت مرده جایش پر نمی‌شود.

7 - برخورد شدید اسلام با افراد یاغی: اگر کسی بر یک حکومت عدلی خروج کرد، باید کشته شود. جمهوری اسلامی کودتا نبود که یک گروه ارتشی کودتا کردند. در هر شهر و روستایی، از هر کوچه‌ای تقریباً یک شهید رفته است. این انقلاب مردمی است. مردم خودشان قیام کردند. خودشان در انتخابات به رئیس‌جمهور رأی دادند، به نماینده‌های مجلس رأی دادند. به خبرگان رأی دادند، خبرگان به رهبری رأی دادند. من نمی‌گویم همه کارها حق است. می‌گویم نظام حق است.

8 - دعای امام سجاد علیه‌السلام برای مرزداران: امام زین العابدین با چشمانش دید که در کربلا پدرش را کشتند. اما برای مرزدارها دعا می‌کرد. با آنکه شیعه علی نبودند. همان نان‌خورهای معاویه و یزید بودند. امام زین العابدین می‌گوید: فعلاً اینها ارتش نظام هستند. لب مرز هستند، همه مردم باید برای آنها دعا کنند.

کد خبر 227261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز