همشهری آنلاین: محمد حجتی هشتمین وزیر پیشنهادی کابینه روحانی است که امروز برای تکیه زدن بر صندلی ریاست وزارت جهاد کشاورزی، صلاحیتش مورد بررسی قرار گرفت.

سه تن از موافقان و مخالفان این وزیر پیشنهادی پشت تریبون مجلس رفتند و هریک در دفاع از موضع خود سخن گفتند. برخی از مخالفان همچون موسوی با بیان این سخن که" آقای حجتی هیچ حرف جدیدی برای وزارت کشاورزی ندارد در دوران او حجم وارادات به بالاترین سطح خود رسید و جنگل‌داری و شیلات با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده است." به نقد وی پرداختند و از سوی دیگر موافقان هم مثبت شدن تراز تجاری در دوره حجتی را مهم ترین نقطه قوت وزیر پیشنهادی وزارت کشاورزی دانستند.

اهم اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی را به نقل از ایسنا بخوانید:

نمایندگان مخالف

1-شکرخدا موسوی

  • در حالی که 98 درصد شهدای ما از خانواده مستضعف بلند شده‌اند باید راه شهدا را ادامه دهیم اما فریادهای بخش کشاورزی در طی دعواهای سیاسی گذشته شنیده نشده است کسی باید به داد بخش کشاورزی برسد.
  • آقای کلانتری اعلام کرده است که با وجود توجه به کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است اما کشاورزی نمی‌تواند محور توسعه باشد آقای حجتی باید توضیح دهد که چه نسبتی با این حرف‌ها دارد. باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای خودکفایی دارد.
  • چگونه ممکن است که بر توسعه صادرات و تامین امنیت غذایی با میل خودکفایی تایید شود، چه برنامه‌ای برای تولید کالاهای استراتژیک وجود دارد، هیچ اشاره‌ای به خرده مالکی و دلالی که بحران‌های کشاورزی ماست، نبوده است. به زیربناها و قوانینی که در مورد کشاورزی وجود دارد، توجه نشده است. حذف واردات در رسانه‌ها مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما به امنیت غذایی که با مدیریت صحیح واردات و نه حذف آن اشاره دارد توجه نشده، برنامه‌ای برای خصوصی‌سازی نظام پژوهش کشاورزی ارائه نشده؛ همچنین گزینه پیشنهادی برای وزارت هیچ تحلیلی از عملکرد خود در وزارت کشاورزی در طی سالهای 80 تا 84 ارائه نداده است.
  • آقای حجتی در زمان وزارتش مدیران حزب‌اللهی را حذف کرد و افراد سیاسی را به جای آنها گذاشت. جشن خودکفایی گندم را برگزار کرد که به دلیل اشکالات اساسی با شکست مواجه شد. همچنین در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است.
  • آقای حجتی هیچ حرف جدیدی برای وزارت کشاورزی ندارد در دوران او حجم وارادات به بالاترین سطح خود رسید و جنگل‌داری و شیلات با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده است.
  • خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است 85 درصد تولید نفت‌ و 40درصد منابع آبی در خوزستان است و 5 میلیون نفر جمعیت دارد با این وجود حتی یک نفر خوزستانی هم در کابینه یازدهم حضور ندارد.

2-علی نعمت چهاردولی

  • اینکه گفته شد حجتی بچه روستا است در حالی که اینگونه نیست وی در بیوگرافی خود عنوان کرده که متولد نجف‌آباد است. همچنین موافق دیگر صحبت از ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توسط حجتی کرد. در حالی که در برنامه‌های وی به هیچ‌کدام از این موارد اشاره نشده و تنها رئوس برنامه‌ها ارائه شده است.
  • سهم کشاورزی در اقتصاد کشور با ارزش افزوده 13 درصد و سهم 5 درصدی سرمایه‌گذاری یکی از بارزترین شاخصه‌ها است اما متاسفانه تراز تجاری ما در کشاورزی منفی بوده است.
  • در حال حاضر تولیدات 109 میلیون تن می‌باشد که باید به 143 میلیون تن برسد اما در برنامه‌های حجتی به این موضوعات اشاره‌ای نشده است.
  • در شرایطی که دشمنان تحریم را برای کشور در پیش گرفته‌اند و بر اساس برنامه سهم صادرات نفتی باید کاهش داشته باشد جایگزین اصلی آن تولیدات کشاورزی است و وزارتخانه‌ای که مسئولیت آن را به عهده دارد وزارت جهاد کشاورزی است که باید نسبت به افزایش تولیدات و کاهش واردات اقدام کرده تا بتوانند تحریم‌ها را دور زنند. اگر وزارت جهاد کشاورزی نتواند چنین کاری را انجام دهد کدام وزارتخانه باید حماسه اقتصادی را رقم زند.
  • در کشور جشن خودکفایی گندم برگزار می‌شود در حالی که کشور و کشاورزی ما نیاز به برنامه‌ریزی پایدار دارد و اگر جشن خودکفایی واقعا خودکفایی بود امروز هم باید از مزایای آن بهره‌مند می‌شدیم.
  • متاسفانه بهره‌وری در کشاورزی نرخ پایینی داشته و شاهد کاهش راندمان تولید هستیم، ایشان چه برنامه‌ای برای افزایش بهره‌وری و تولیدات در عملکرد محصولات کشاورزی دارند. آیا برنامه‌ای برای افزایش سهم تحقیق و مطالعات کاربردی و نیز افزایش راندمان آب گرفته شده است؟
  • در کشور باید سازوکاری اندیشیده شود که بدانیم سالیانه تولید گندم کشور چقدر است در حالی که با رویکرد و سازوکار نامناسب هزینه‌های کشاورزی رشد بالایی را نشان می‌دهد که تغییر مداوم سیاست‌گذاری عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید است.

3-مهرداد لاهوتی

  • حجتی در وزارت راه موفق بود اما ما در بخش کشاورزی نگران هستیم.
  • آقای احمدی‌نژاد زمین‌های مستعد کشاورزی را 36 میلیون هکتار اعلام می‌کرد شما می‌گویید 18 میلیون هکتار، این آمارها متفاوت است ما برای رسیدن به 37 میلیون هکتار با مدرک تحصیلی عمران چکار باید بکنیم.
  • تولیدات برنج، چای و یا ابریشم در شمال کشور هر سه محصول در زمان مدیریت شما نابود شد. در سازمان چای تخته شد، داستان واردات برنج هم که مقوله دیگری است، باغات کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرد.
  • حتی در مورد ابریشم نیز وضع به گونه‌ای شده که ما باید اکنون صادرکننده ابریشم باشیم نه وارد کننده.

نمایندگان موافق

1-حجتی

  • وزیر پیشنهادی در برنامه‌هایش افزایش ضریب خودکفایی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید و فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید تولید را قرار داده است.
  • در حال حاضر ما در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مرغداری مشکلات زیادی داریم که در نشست‌هایی که با آقای حجتی داشته‌ایم قرار شده نسبت به حل آنها اقدام شود.
  • استان گلستان به سرزمین طلای سفید معروف است و در سال 57، 157 هزار هکتار زیر کشت گندم بودیم ولی الان فقط هفده هزار هکتار پنبه کشت می‌شود که آقای حجتی قول داده به این مساله نیز رسیدگی کند.
  • جلوگیری از توسعه بی‌رویه کشت، تمرکز و ارتقای بهره‌وری، افزایش عملکرد در واحد سطح و مشکلات کم‌آبی مسائلی هستند که آقای حجتی قول داده برنامه بلندمدتی برای آنها ارائه دهد.

2-احمد جباری

  • فردی که برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده فردی است که برای مدیریت آن بسیار متناسب است و نام این وزارتخانه با نام آقای حجتی عجین شده و این مساله بر کسی پوشیده نیست، نام آقای حجتی برای همه کشاورزان و صنعتگران مرتبط با حوزه کشاورزی آشناست.
  • حضرت امام سخنی دارند که می‌گویند ما باید در تولید محصولات خودکفا شویم و علاوه بر اینکه محصولاتمان کشور خودمان را اداره می‌کند بتوانیم صادرات هم داشته باشیم به این سخن امام قطعا در برنامه‌های آقای حجتی توجه خاص و ویژه‌ای شده است.
  • در توصیف مدیریت و سلامت وزیر پیشنهادی باید بگویم این مساله در مورد ایشان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، آقای حجتی در خانواده‌ای رشد یافته که چهارده شهید و 9 جانباز را تقدیم انقلاب کرده است، خود ایشان هم در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های بسیاری شرکت داشته و اعتقاد ایشان به مبانی نظام بر هیچ کس پوشیده نیست، از این منظر ایشان گزینه صالحی برای تصدی وزارت خواهد بود.
  • بیهقی در تاریخ خود جمله‌ای دارد که با اوضاع تاریخی امروز ما بسیار هماهنگ است، او می‌گوید کار چو گران شد مرد کارآزموده فرست، آقای روحانی با شناخت کاملی که از سختی اداره امور کشور دارد، برای عبور از گردنه مشکلات و تحریم‌ها مردان کارآزموده‌ای به میدان آورده و تجربه گرانقدر وزرای پیشنهادی را به عنوان یک سرمایه مدیریتی به کار گرفته است.
  • همکار مخالف ما گفتند آقای حجتی رشته تحصیلی متناسبی با این مسئولیت پیشنهادی ندارد. ایشان در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده‌اند و همه می‌دانند که عمران یک شاخه بین رشته‌ای است. بیش از پنجاه درصد فعالیت‌های کشاورزی مرتبط با امورات عمرانی است، کشاورزی و اقتصاد با عمران عجین شده‌اند. سوابق آقای حجتی توان بالای مدیریتی و اشراف کافی به این وزارتخانه را نشان می‌دهند.
  • همچنین در دوره آقای حجتی بود که صادرات از واردات پیشی گرفت، در دوره‌ای که ایشان مدیریت داشتند به ازای هر متر مکعب آب حجم تولید از 700 گرم به 900 گرم افزایش یافت، لازم است با توجه به شرایط نامطلوب آب و نیاز به بهره‌وری بالا در این حوزه تجربه موفق ایشان یک بار دیگر به کار گرفته شود.برای این مشکلات راه‌حل‌هایی در برنامه پیشنهادی محمود حجتی گنجانده شده است.

3-رسول خضری

  • ایشان در طی چهار سال ثابت کردند که تراز تجاری بخش کشاورزی ما منفی بوده و این تراز منفی شامل قبل و بعد از انقلاب می‌شده است اما تنها زمانی که تراز تجاری کشور مثبت بود، در زمان تصدی‌گری مهندس حجتی بوده است.
  • تراز تجاری ما بعد از تصدی‌گری ایشان و در برنامه سوم 1/4 منفی بوده است و در زمان برنامه چهارم نیز سه میلیارد دلار مشکل وجود داشته و این نشان می‌دهد که کشور واردات زیادی داشته است.
  • دغدغه اصلی حوزه کشاورزی جدای از بخش کشاورزی، فرابخشی آن است و طبق برنامه راهبردی وزیر پیشنهادی می‌توان مساله شش میلیون نفر بیمه نشده را تحت پوشش قرار داد.
  • من فکر می‌کنم اهداف برنامه آقای دکتر حجتی راه‌حل بسیار قوی و مرتفع است که پاسخگوی بسیاری از نیازها و مطالباتی است که در حوزه‌های انتخابیه از ما می‌شود.
  • وزارت جهاد کشاورزی باید تصدی‌گری‌های حاکمیتی را بشناسد که این یکی از خصایص بارز و درخشان آقای مهندس حجتی است.
  • توسعه ظرفیت و ارتقای کارآیی نظام توسعه فناوری و سازوکار با ساختار منابع و مناطق مختلف کشور اهمیت زیادی دارد که با توجه به آب و هوای مختلف در مناطق کشور نیاز به وجود استعدادهای زیادی است که در فصول مختلف سال محصولات مختلفی برای مصرف داخل و صادرات داشته باشیم که برای نیل به چنین هدفی نیز وزیر پیشنهادی راهبردهای زیادی دارند که به دلیل کاربردی بودن آنها مورد توجه قرار می‌گیرند.
  • طبق برنامه پنجم اسناد بالا دستی و قانون اساسی و سند چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری ترسیم نمودند برنامه راهبردی برای خودکفایی باید دقیق و مدیریت شده باشد و اگر کم‌کاری صورت گرفته بار سنگین دکتر حجتی به مراتب سنگین‌تر است.
  • درآمدهای نفت باید به سمت تولید کشاورزی برده می‌شد چرا که در حال حاضر با بیش از 20 درصد درآمد اقتصاد، اشتغال و بهره‌وری کشور از جهاد کشاورزی است و متاسفانه به دلیل اینکه طی برنامه چهارم و پنجم این موضوع مغفول مانده در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام نشده است بنابراین تلاش ما این است که طبق برنامه دکتر حجتی این موضوع تحقق پیدا کند.
  • در سال جاری این بیمه‌ها از هشت هزار و 500 به 1500 بیمه کاهش پیدا کرده که این یک فاجعه است چرا که بخش بیمه محصولات کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت باید از آن حمایت کند. هدفمندی یارانه‌ها نیز در این بحث باید به درستی به کار گرفته شود.
  • ما در قسمتی از پیام دکتر روحانی دیدیم که ایشان می‌خواهند از ظرفیت اقوام و مذاهب به خوبی استفاده کنند. ما نیز می‌خواهیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در سال 1404 بالاترین کشور از لحاظ توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشیم. من به کلیات کابینه رای مثبت و به تک تک وزرا نیز رای مثبت دادم اما این گلایه را از رییس‌جمهور دارم که موازنه و توازن بین آرمان‌گرایی و عملگرایی رعایت نشده و اگر در کابینه یک نفر کرد اهل تسنن حضور داشت موج اتحاد و استقبال از کشور ما ایجاد می‌شد.
کد خبر 226993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز