چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در گوشه‌ای از دنیا اگر یک زندانی بتواند برق بیشتری تولید کند از مجازات و روزهای محکومیت او کاسته خواهد شد.

زندانیان

طرح کاربری زندانیان در دنیا رو به تغییر است. اجرای طرح جدید در زندان‌های برزیل، زندگی و سلامت زندانیان را دچار دگرگونی کرده است. چرا که زندانیان در این کشور می‌توانند با کتاب خوانی، یادگیری‌زبان  و یا با رکاب زدن  و تولید برق از دوران محکومیت خود کاسته و به آزدای نزدیک‌تر شوند.

برای کاهش محکومیت در زندان‌های برزیل، تنها رفتار خوب تنها ملاک نیست. بلکه برای کاهش محکومیت خود باید دست به کارهای مختلفی و مفیدی چون یادگیری و ورزش بزنند.

زندانیان برزیل در حال حاضر با اجرای این برنامه‌های نوآورانه و سازگار با محیط زیست مانند؛ برنامه‌های تولیدی، مطالعه کتاب‌ و یادگیری زبان و... نه تنها محکومیت خود را کاهش می‌دهند، بلکه شخصیت جدیدی برای خود پیدا می‌کنند.

یکی از این طرح‌های نوآورانه تولید برق توسط زندانیان با رکاب زدن روی دوچرخه‌های ثابت است که بسیار هم موفقیت آمیز گزارش شده است.

به گزارش آسوشیتد پرس؛ در زندان‌های برزیل، زندانیان با قرار گرفتن روی دوچرخه‌های ثابت که به باتری‌های خودرو متصل هستند، شروع به رکاب زدن می‌کنند. با این رکاب زنی باتری خودرو شارژ شده و بعد مورد استفاده در جا‌های مختلف قرار می‌گیرد.

زندانیان برزیل

هر یک از این باتری‌های شارژ شده برای روشن کردن 10 لامپ خیابانی کفایت می‌کند. زندانیان، زندان شهر سانتا ریتا با این کار برق مورد نیاز شهر را تهیه می‌کنند. آنها با این کار احساس مفید بودن نیز می‌کنند.

شهردار این شهر به اسوشیتدپرس گفت؛ او با این ایده در تمرین با دستگا‌ه‌های باشگاه‌های ورزشی آمریکا که با استفاده از برق تولید شده توسط دوچرخه‌های ورزشی کار می‌کردند، آشنا شده است.

زندانیان داوطلب برای این کار در امنیت کامل برای سه شیفت هشت ساعته روی دوچرخه‌های ثابت قرار گرفته و با رکاب زدن، برق مصرفی شهر را تولید می‌کنند.

این کار از دو جهت به نفع جامعه زندانیان است. اول اینکه یک کار مفید انجام می‌دهند و از طرفی دیگر  با این کار که یک نوع ورزش و فعالیت بدنی محسوب می‌شود و سلامت خود را حفظ می‌کنند. آنها با این فعالیت رخوت، سستی، تنبلی، اضافه وزن و ... از خود دور می‌کنند.

زندانیان برزیل

 در حال حاضر، مدیریت زندان اعلام کرده است که با رکاب‌زنی 20  روزه یک زندانی حدود 9 پوند از وزن او کاسته و  تقریبا روشنایی یک روز شهر تامین و در نهایت حدود دو ماه از محکومیت او کاسته می‌شود. این برنامه همه جنبه‌های مثبت اقتصادی و... را در بر دارد. گفته می‌شود این برنامه زندانیان سانتا ریتا را قدرتمند، سالم و شاد ساخته است. همچنین آنها با این کار، فعالیت روزانه و امنیت شبانه مردم شهر را برقرار ساخته‌اند.

در حال حاضر آنها با روشن ساختن چراغ‌های خیابانی که توسط همین باتری‌ها طراحی شده‌اند؛ کودکان و مردم را از شر سگ‌های ولگرد شهر راحت کرده و نیز تفرجگاه‌های شهر را برای تفریح عموم مردم راه‌اندازی کرده‌اند.

 این برنامه در سراسر زندان‌های برزیل برای کاهش تعداد مجرمان سابقه‌دار طراحی شده است.  زندانیان در برخی از زندان‌های دیگر برزیل نیز می‌توانند با خواندن کتاب و انتخاب کلمات مناسب هنگام صحبت و یادگیری زبان خارجی محکومیت خود را کاهش دهند.

"این یک موقعیت با ارزش و برنده است،"  این جمله را ژیلسون رافائل سیلوا، مدیر زندان سانتا ریتا به اسوشیتد پرس گفته است.

او همچنین گفته؛ با این برنامه ما توانستیم افرادی را  که به طور معمول منفعل و در حاشیه جامعه قرار دارند فعال سازیم . آن‌ها برای کمک به جامعه  و خودشان فعال شده‌اند که بسیار مهم است. چرا که آنها با این برنامه‌ها احساس ارزشمندی، وجود، امید  و  در نهایت اعتماد به نفس سالم خود را  باز‌ یافته‌اند.

منبع: usnews

کد خبر 226988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز