کریم اعظمی: بازی دادن هاشم بیک‌زاده در ۳ مسابقه پایانی تیم‌ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی، تصمیم جالبی از سوی کارلوس کی‌روش بود.

فوتبال - بیک زاده

 او در 3 مسابقه پایانی نصف ترکیب اصلی تیمش را با استقلالی‌ها بست که هاشم بیک‌زاده هم جزو این بازیکنان بود. بیک‌زاده که یک فصل پر از انتقاد را گذرانده بود، در تیم‌ملی عملکرد خوبی داشت و در نهایت با این تیم به جام‌جهانی‌ رسید. او در مورد صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی‌ و مسائل مختلف دیگر به سؤالات ما پاسخ داده است. بیک‌‌زاده امیدوار است که در جام‌جهانی هم فرصت بازی داشته باشد و این افتخار را به کارنامه‌اش اضافه کند.

  • فکر می‌کردی بعد از یک فصل پر از انتقاد، به تیم‌ملی برسی و 3 مسابقه حساس را فیکس باشی و با تیم‌ملی به جام‌جهانی‌ بروی؟

خودم هم فکر نمی‌کردم که پایان خوبی داشته باشم؛ پایانی دراماتیک. همه‌چیز به‌نفع خودم تمام شد. همیشه می‌گویم همه اینها لطف خداست. خدا می‌گوید اگر بخواهم یک بنده‌ای را ببرم بالا، می‌برم. من فصل سختی داشتم. تیم‌ملی دعوت می‌شدم، می‌گفتند نباید دعوت می‌شد. می‌نوشتند کی‌روش از بیک‌زاده ‌چه دیده که دعوتش کرده است؟ من هم بهترین بازی‌ها را کردم و استقلال را با وجود تمام نامهربانی‌ها قهرمان کردیم. از رسانه‌ها تشکر می‌کنم. بعضی‌ها انتقادات خوبی می‌کردند اما بعضی به ناحق می‌نوشتند. الان جا دارد به آنهایی که این کار را می‌کردند تبریک بگویم.

  • پیش‌بینی می‌کردی تیم‌ملی به جام‌جهانی‌ صعود کند؟

خوش‌بین‌ترین آدم هم فکر نمی‌کرد مستقیم به جام‌جهانی برویم. مردم هم ناامید بودند. اگر با قطر مساوی می‌کردیم امکان نداشت برویم جام‌جهانی. در این چند سال اخیر حساس‌ترین بازی تیم‌ملی مقابل قطر بود که بسیار هم سرنوشت‌ساز بود. من در آن دیدار، بازی کردم. به هر کسی می‌گفتی ترکیب را بگوید، من را نمی‌گفت. خدا کمک کرد و بردیم و من هم بازی کردم. استارت رفتن به جام‌جهانی‌ از همانجا زده شد.

  • بازیکنان تیم‌ملی قبل از بازی با قطر چه می‌گفتند؟

وقتی رفتیم آنجا، خواستیم که برنده شویم. من آنجا دیدم خواستن و همدلی چقدر به یک تیم کمک می‌کند. ما قلب‌هایمان را یکی کردیم و در تمرین محکم کار می‌کردیم. من بچه‌های خودمان را در تمرین می‌زدم. می‌گفتیم باید محکم باشیم و محکم بودن را از تمرین شروع کردیم. همه قبول کرده بودند در تمرین حتی تکل بزنیم چون می‌دانستیم با محکم بازی کردن به جام جهانی می‌رویم.

  • تیم‌ ملی تا حالا در 3 جام‌جهانی‌ شرکت کرده و این چهارمین‌‌ بار است که ایران به جام‌جهانی‌ صعود می‌کند. به‌نظرت ستاره‌های این تیم بیشتر است یا تیم‌های قبلی؟

فکر می‌کنم ما از نظر اسمی خیلی پایین‌تر هستیم. هر دوره‌ای بازیکنان جدید به تیم‌ملی می‌آیند. این باعث افت تیم‌ملی می‌شود و تا بازیکنان بیایند خودشان را پیدا کنند، زمان می‌برد. همین باعث شده ما ضعیف شویم. خود کره هم تیم خوبی بود اما کره همیشگی نبود. ما هم ایران همیشگی نبودیم. نسبت به چند سال اخیر که حرف اول را در آسیا می‌زدیم، افت کرده‌ایم.

  • به‌نظر تو ما جلوی کره خوب بازی کردیم؟

وقتی تیم می‌برد یعنی خوب بوده. تیم ما با برنامه بود و یکی از شانس‌های بزرگ من این بود که با کی‌روش کار کنم. او واقعا نقش پررنگی در صعود ایران داشت.

  • اگر مربی دیگری جای کی‌روش بود به جام‌جهانی می‌رفتیم؟

فکر می‌کنم خیر. کی‌روش از تجربه چند ساله‌ای که در اروپا داشت استفاده کرد‌. نوع رفتار با بازیکنان و تمرین و چیدمان او خوب بود. هر کسی جای کی‌روش بود نمی‌آمد دفاع استقلال را به‌عنوان فیکس تیم‌ملی بازی دهد یا من را در حساس‌ترین بازی تیم‌ملی به میدان بفرستد. من را یک سال اذیتم کرده بودند، خدا کمک کرد خوب باشم. همین عوامل باعث شد برویم جام‌جهانی. در فوتبال همیشه تیم خوب برنده نمی‌شود. خدا به دل تیم‌ها هم نگاه می‌کند. دعا خیلی تأثیر دارد. مردم دعا کردند. نه اینکه چون کی‌روش من را بازی داده این حرف‌ها را بزنم. با مربی بزرگی کار کردم که این شانس خوبی برای من بود.

  • صحبت‌های سرمربی کره‌جنوبی چقدر در شکست دادن این تیم تأثیر داشت؟

او انگیزه ما را بالا برد. چوی فکر می‌کرد با این صحبت‌ها می‌تواند از نظر روحی‌و روانی در تیم ما تأثیر بگذارد اما نمی‌دانست خون‌مان را به‌جوش می‌آورد و با تمام وجود بازی می‌کنیم. همین باعث شد خیلی انگیزه پیدا کنیم. ما رفته بودیم بیرون و وقتی برگشتیم دیدیم عکس چوی را داخل اتاق‌ها، ماشین، رستوران و رختکن تیم زده‌اند. هرجا می‌رفتیم عکس او را با پیراهن ازبکستان زده بودند به دیوار. ما هم وقتی قیافه چوی را می‌دیدیم حرص‌مان درمی‌آمد. او از جلوی چشم ما کنار نمی‌رفت و کی‌روش در وجود ما یک نفرتی نسبت به سرمربی کره‌جنوبی ایجاد کرد که باعث شد برنده شویم. در سالن هتل عکس چوی بود، در اتوبوس عکس چوی بود، در جلسه عکس چوی بود. فرق مربیان بزرگ با مربیان سطح پایین همین جزئیات است. همانطور که فرق فوتبالیست‌های ایرانی با اروپایی‌ها در همین جزئیات است.

  • عصبانیت کره‌ای‌ها بعد از سوت پایان بازی برای شما عجیب نبود؟

هیچ‌ وقت فکر نمی‌کردم کره‌ای‌ها این‌طوری باشند. در تاریخ فوتبال‌شان این چیزها را ندیده بودم. حتی پیرزن‌ها هم سمت ما بطری پرتاب می‌کردند. دور تا دور زمین پر از میوه، آبمیوه و آب‌معدنی بود؛ جوری که آدم یاد بازار میوه و تره‌بار می‌افتاد. از شخصیت و منش کره‌ای‌ها بعید بود ولی‌عصبانی بودند.

  • دوست داری تیم‌ملی با چه تیم‌هایی همگروه شود؟

با یکی از تیم‌های بزرگ همگروه شویم، تیم‌های دیگر هم متوسط باشند که آنها را ببریم و برویم مرحله بعد.

  • خودت دوست داری با چه تیمی همگروه شویم؟

دوست دارم با آرژانتین بازی کنیم. البته صعود کردن به تیم‌های گروه هم ربط دارد. ما همیشه گروه خوبی داریم. بدشانسی‌هایی هم داریم اما امیدوارم امسال هم یک قرعه خوب نصیب‌مان شود تا دوباره دل همه را شاد کنیم. امیدوارم بازی در جام‌جهانی قسمت من شود چون خیلی دوست دارم در جام جهانی بازی کنم.

  • رضا قوچان‌نژاد 3 گل حساس برای ایران زد. در این مورد چه صحبتی داری؟

رضا در این 3 مسابقه واقعاً خوب بود. هر کدام از این مسابقات یک فینال بود. رضا هم گل‌های حساسی زد. 2 گل 6 امتیازی به قطر و کره زد. کار بزرگی کرد. از کوچک‌ترین فرصت استفاده کرد و این گل‌ها را زد. امیدوارم که بتواند در جام‌جهانی‌ هم برای تیم‌ملی مثمرثمر باشد.

  • کمی در مورد استقلال صحبت کن. خیلی‌ها معتقدند روبه‌روشدن استقلال با بوریرام تایلند شانسی است که به تیم شما رو کرده تا شاید در آسیا به مراحل پایانی برسید.

بوریرام نسبت به تیم‌های دیگر تا حدودی ضعیف‌تر است و می‌توانیم حساب کنیم که آنها را می‌بریم. تیم‌های کره‌ای و ژاپنی از بقیه جلوتر هستند البته بوریرام حتماً تیم خوبی است که تا این مرحله بالا آمده است و مثل اینکه بازیکن اسپانیایی هم دارد. تیم بد تا این مرحله نمی‌توانست بالا بیاید. با این حال این شانس خوبی است که به جمع 4 تیم برویم و بعد هم فینال.

  • استقلال می‌تواند قهرمان آسیا شود؟

چرا نتواند؟ کسی فکر نمی‌کرد به‌عنوان تیم اول صعود کنیم آن هم با وجود تیم‌هایی که در گروهمان بودند. استقلال پتانسیل این را دارد البته مشکلات مالی ما را اذیت می‌کند و امکانات تیم‌های ایرانی با دیگر تیم‌های آسیایی قابل قیاس نیست.

  • قبل از تمدید قرارداد با استقلال چندبار گفتی که قصد جدایی داری، درست است؟

من یک سال بدون پول را با سختی گذراندم. حتی ماشین زیر پایم را فروختم و با آژانس می‌رفتم سر تمرین. هواداران بدانند به‌خاطر این تیم این کارها را کردم. بازیکنی که ذهنش آماده تمرین کردن نیست و هزار و یک مشغله ذهنی دارد نمی‌تواند بازی کند ولی من باز هم ماندم. این در حالی است که با راه‌آهن قرارداد امضا کرده بودم.

از آن موقع تا الان چیزی نگفته بودم. یک پیش‌زمینه‌ای شده بود که آشتی کنند اما من باعث شدم. با جواد که صحبت کردم، به من گفت خیلی‌ها آمدند و گفتند ولی من قبول نکردم. گفتم من بروم بگویم؟ نکونام هم گفت چون تویی قبول می‌کنم.

  • چرا نکونام قبول نمی‌کرد کسی وساطت کند؟

شاید آنهایی که جلو آمده بودند را قبول نداشت. می‌گفت من چیزهایی دیدم که در اسپانیا ندیدم. احساس می‌کرد همه به او دروغ می‌گویند. خدا را شکر من دوست خوبی مثل جواد پیدا کردم. می‌گفت یک بازیکن در رئال‌مادرید مثل تو بود ولی بازی‌اش می‌دادند. می‌گفت وقتی این بازیکن بازی می‌کرد این‌قدر فشار روی مورینیو بود که مجبور می‌شد او را بیرون از خانه بازی بدهد. گفت ساده فوتبال بازی کن. ریسکی فوتبال بازی نکن. جواد واقعاً من را آرام می‌کرد، با من همفکری می‌کرد.

  • قلعه‌نویی معمولا از مربیان خارجی انتقاد می‌کند. نظر تو در مورد او چیست؟

قلعه‌نویی مربی خوبی است. چند سال است با او کار می‌کنم. قهرمانی‌های زیادی هم به‌دست‌آورده‌ام. باید اعتراف کنم من اگر به تیم‌ملی رسیدم و در رفتن به جام‌جهانی‌ نقش داشتم اول به‌خاطر لطف خداوند بود و بعد به‌خاطر حمایت‌های امیرخان که هیچ‌وقت این کار او را فراموش نمی‌کنم.

  • ظاهراً در هر تیمی که هستی با همه رابطه خوبی داری؟

بله. در اردوی تیم‌ملی کی‌روش و تک‌تک بچه‌ها رابطه بسیار خوبی با من داشتند. از تک‌تک بچه‌ها بپرسید. خدا باعث این می‌شود که کسی این‌طوری شود. خدا را شکر لطف او شامل حال من شد.

  • فکر می‌کردی به این افتخارات برسی؟

من وقتی بچه بودم فکرهای بزرگی می‌کردم. به‌خودم می‌گفتم باید بروم تیم‌ملی و اروپا چون بازی‌ام خوب است. همیشه در رؤیاهایم بود اما حالا به حقیقت پیوسته است. رفتن به جام‌جهانی‌ و قهرمانی‌هایم را فراموش نمی‌کنم.

  • در این دو سه سال انتقادهای زیادی از قراردادهای میلیاردی بازیکنان شده است. واقعاً فوتبالیست ایرانی باید پول میلیاردی بگیرد؟

چرا نباید بگیرد؟

  • این پول‌های اضافه و رقابت نابرابر بین تیم‌ها فوتبال را خراب نمی‌کند؟

اگر فوتبال ما حرفه‌ای باشد این مسائل معنی ندارد و اتفاقا کم هم پول می‌گیریم. البته قبول دارم که همه نباید اینطوری پول بگیرند. اگر فاکتور بگیریم، 5 درصد از فوتبالیست‌ها که به‌خودشان می‌رسند و دنبال قلیان و این چیزها نیستند، حق‌شان است این‌قدر بگیرند ولی به‌نظرم پول‌هایی که باشگاه‌ها می‌دهند روی روابط است. یک نفر با مربی رفیق است و یکی با مدیرعامل و همین باعث می‌شود پول‌های زیاد بگیرند.

  • استقلال امسال قهرمان می‌شود؟

از حالا که قضاوت زود است ولی همه می‌دانند که تیم‌های قلعه‌نویی در هر فصل مدعی هستند. او این موضوع را در سپاهان، استقلال و تراکتورسازی ثابت کرد البته استقلال امسال کار سختی دارد چون تیم‌ها قوی‌تر شده‌اند و سپاهان، پرسپولیس، تراکتور، فولاد و راه‌آهن رقیبان سرسختی هستند. امسال اصلا تیم ضعیف نداریم.

کد خبر 226976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز