چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سال گذشته سسیلیا گیمنز با هدف ترمیم یک نقاشی دیواری آنرا به کلی تخریب کرده و تبدیل به تصویری متفاوت کرد، اما این خرابکاری برای این زن ۸۰ ساله چندان هم بداقبالی به بار نیاورده‌است.

فرسکو

براساس گزارش AP، این فرسکوی تغییر شکل یافته پس از اینکه تصاویرش در سرتاسر جهان منتشر شد، بیش از 40 هزار توریست را به خود جذب کرده و درآمدی برابر 50 هزار یورو برای موسسه خیریه محلی شهر بورژا داشته‌است.

این استقبال از یک اثر تاریخی قدیمی تغییرشکل‌یافته باعث شده تا تصمیم بگیرند نسخه‌های کپی از اثر جدید را برای توریست‌ها چاپ کرده و از آن ایجاد درآمد کنند. نکته جالب‌تر این‌ است که گیمنز که در ابتدا به خاطر خرابکاری‌اش مورد انتقاد قرار گرفته بود اکنون برای خود نمایشگاهی از آثارش را برگزار کرده‌ است.

وی هفته آینده قراردادی با شورای شهر به امضا خواهد رساند تا بخشی از سود ناشی از فروش نسخه‌های کپی این اثر را دریافت کند، براساس این قرارداد گمنز 49 درصد از سهم را دریافت خواهد کرد و مابقی آن به شورای محلی خواهد رسید. با این تغییر موضع درباره تخریب یک اثر هنری، این بازنشسته اسپانیایی که سال گذشته به شدت مورد انتقاد قرار داشت، می‌تواند نفس راحتی کشیده و درآمد هم داشته‌باشد.

در این فرسکو تا پیش از اینکه ترمیم شود، یک نقاشی از حضرت مسیح با تاجی از خار دیده می‌شد که توجه چندانی به آن نمی‌شد و برای چندین دهه در گوشه‌ای از یک کلیسا نادیده باقی مانده بود. این اثر در سال 1930 ترسیم شده‌است.

اما پس از آنکه گیمنز داوطلبانه تصمیم گرفت با ترمیم این اثر آن را از تخریب و فرسایش نجات دهد، تصویر به کلی به شکل دیگری درآمد و البته توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در ابتدا گروهی از تخریب این اثر عصبانی بودند اما به تدریج چاپ آن برروی لباس‌ها،‌ لیوان‌ها،‌ جلد موبایل و دیگر وسایل آغاز شد و افرادی که به شهر بورژا سفر می‌کردند برای دیدن این فرسکو مشتاق بودند.

به تدریج شورای این شهر برای دیدن این فرسکو ورودی یک یورویی تعیین کرد و درآمد ناشی از آن را به خیریه‌ای در این شهر داد و همچنین وکیلی را استخدام کرد تا از چاپ بدون اجازه این تصویر برروی کالاهای مختلف جلوگیری کند.

کد خبر 226962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز