دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

با برپایی نمایشگاه کاریکاتور "هولوکاست"، فعالیت رسمی موزه‌ی هنرهای معاصر فلسطین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نمایشگاه که ساعتی پیش گشایش یافت، با نمایش حدود 240 اثر کاریکاتور همراه بود که هشت گالری این موزه را دربر ‌گرفته است.

مسابقه‌ی این نمایشگاه را خانه‌ی کاریکاتور ایران و روزنامه‌ی همشهری در ماه‌های پایانی سال گذشته برنامه‌ریزی کردند و پیشتر قرار بود با عنوان "مرز آزادی بیان کجاست؟" برگزار شود، اما به‌نام "هولوکاست" تغییر عنوان داد.

گویا آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه از میان 1195 اثر رسیده از 61 کشور انتخاب شده‌اند که 724 اثر از این تعداد 293 متعلق به هنرمندان ایرانی و 431 اثر نیز به هنرمندان خارجی تعلق داشته است.

قرار است برگزیدگان این نمایشگاه یک ماهه، که گفته‌ می‌شود جزو مسابقاتی به‌شمار می‌رود که از رقم بالایی در اعطای جایزه برخوردار است، 11 شهریورماه معرفی ‌شوند.

سه نفر اول به ترتیب برنده 12 هشت و پنج هزار دلار همراه با لوح تقدیر و تندیس مسابقه اعطا می‌شود. روزنامه‌ی همشهری نیز اعلام کرده است که به 12 نفر جایزه‌ی ویژه‌ای همراه با لوح تقدیر و تندیس مسابقه اهدا می کند.

بنا بر این گزارش، آثار به‌نمایش درآمده از کشورهایی چون آرژانتین، آذربایجان، آلمان، آمریکا، ایران، افغانستان، الجزایر، استرالیا، استونی، اتیوپی، اندونزی، ایتالیا، اردن، اسپانیا، انگلیس، بحرین، بنگلادش، بلژیک، بوسنی، برزیل، بلغارستان، پرتغال، پاکستان، ترکیه، چین، دانمارک، رومانی، روسیه، ژاپن، سودان، سوئد، سوئیس، سوریه، سنگاپور، صربستان، عربستان، عراق، عمان، فرانسه، فلسطین، فیلیپین، قزاقستان، کانادا، کلمبیا، کرواسی، کوبا، کره جنوبی، لبنان، لهستان، مصر، مجارستان، مقدونیه، مکزیک، مراکش، نیجریه، نروژ، ونزوئولا، هند، هوندوراس، یمن و یونان انتخاب و داوری شده‌اند.

موزه‌ی هنرهای معاصر فلسطین، زیرمجموعه‌ی موسسه صبا فرهنگستان هنر با مدیریت محبوبه‌ی پلنگی آغاز به‌کار کرده است.

این موزه نمایش آثار دایمی‌اش را دو روز پیش متوقف کرده تا 240 تابلو کاریکاتور با موضوع "هولوکاست" را به‌نمایش بگذارد؛ اما تندیس‌هایی از هنر فلسطین بر سکوهای مقابل هر پنجره که با طراحی و مهندسی میرحسین موسوی اجرا شده‌اند، هم‌چنان ‌نمایش داده شده‌اند.

در مراسم بازگشایی این موزه‌ی هنر معاصر، نمایندگانی از کشورهای فلسطین، لبنان، جمعی از هنرمندان و مسوولان فرهنگی هنری کشور حضوری داشتند.

بنا بر این گزارش، موزه‌ی یادشده، ‌28 فروردین، در زیربنایی حدود 700 مترمربع با هشت سالن نمایش آثار هنری، هم‌زمان با برگزاری اجلاس بین‌المللی قدس و حضور سفیران کشورهای لبنان، ‌اردن، فلسطین و... در ایران، با نمایش آثاری از هنرمندان فلسطینی در شاخه‌های نقاشی، گرافیک، پوستر، حجم و چیدمان، موقتا گشایش یافت؛ بخشی از این آثار مربوط به برگزیده‌های بخش فلسطین دوسالانه پوستر جهان اسلام بودند.

موزه‌ی هنرهای معاصر فلسطین در خیابان طالقانی، خیابان برادران شهید مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره‌ی 63، واقع است.

کد خبر 2268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز