مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان مسکو از دیروز در شرایطی شروع شد که تیم ملی بعد از ناکامی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و با رکوردهای ناامیدکننده پای به این رقابت‌ها گذاشته است.

رقابت‌های دو ومیدانی قهرمانی جهانی از دیروز در مسکو شروع شد

طبق قوانین فدراسیون جهانی، دوومیدانی‌کاران ایران از یک سال گذشته برای کسب سهمیه ورودی A و B جهانی در رقابت‌های مختلف شرکت می‌کردند و در نهایت 6ملی‌پوش توانستند مجوز حضور در مسابقات جهانی مسکو را کسب کنند. بدین‌ترتیب، ملی‌پوشان ایران در این روزها با نمایندگان 206کشور جهان رقابت خواهند کرد تا به گفته قهرمان سابق ایران خود را برای رقابت‌های دیگر محک بزنند. تیمور غیاثی، قهرمان سابق پرش طول ایران که یکی از بهترین‌های دوومیدانی در طول تاریخ این ورزش در ایران به‌حساب می‌آید، معتقد است ملی‌پوشان باید در مسکو تجربه کسب کنند. او می‌گوید: «رقابت‌های جهانی دوومیدانی را نمی‌شود با رقابت‌های آسیایی و اروپایی مقایسه کرد. ما در تیم ملی نفرات خوبی داریم؛ مثل لیلا رجبی اما بچه‌های ما امیدی برای کسب عنوان در این رقابت‌ها ندارند و به‌دنبال این هستند که تجربه کسب کنند برای رقابت‌های آسیایی کره‌جنوبی. اگر بچه‌ها در رقابت‌های جهانی در مسکو به خوبی محک بخورند، در رقابت‌های سال آینده کره‌جنوبی حتما نتایج خوبی خواهند گرفت.»

غیاثی تأکید می‌کند که رقابت‌های جهانی فرصت مناسبی را برای دوومیدانی‌کاران ایران به‌وجود آورده تا به اندوخته‌های خود اضافه کنند. او گرچه از ملی‌پوشان دفاع می‌کند، می‌گوید:«محمود صمیمی در ماده پرتاب دیسک جای خودش را دارد اما نمی‌توان گفت که می‌تواند مدال بگیرد. البته صمیمی با 22سال سن پرتابگر جوان و آینده‌داری به‌حساب می‌آید. این نکته را هم باید بگویم که محمود جزو بهترین‌های دنیاست و بنابراین می‌تواند در مسکو هم نتیجه خوبی بگیرد اما او امیدی برای کسب مدال ندارد و این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد». محمود صمیمی ورودی B رقابت‌های جهانی را کسب کرده و نسبت به احسان حدادی که ورودی A را گرفته، وضعیت خوبی ندارد. حصیبی، کارشناس دوومیدانی درباره اینکه آیا صمیمی در رقابت‌های گروه B می‌تواند امیدوارکننده ظاهر شود، تأکید می‌کند: «69متر و 32سانتی‌متر رکورد آسیایی حدادی است و اگر در مسکو هم حضور داشته باشد، قطعا پایین‌تر از 65متر پرتاب نخواهد کرد. درحالی‌که رکورد محمود صمیمی به 65متر هم نمی‌رسد و ما نمی‌توانیم به موفقیت او امیدوار باشیم». با این حال، محمود صمیمی امید بیشتری برای موفقیت در رقابت‌های جهانی دارد. او که پیش از سفر به روسیه در چهارمحال و بختیاری اردو زده بود، عنوان می‌کند که به مرز آمادگی رسیده است. او می‌گوید: «آمادگی نسبتا خوبی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان دارم. چون پس از حضور در مسابقات دانشجویان جهان کمی تمریناتم را سنگین کردم. حالا نتیجه را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی امیدوارم بتوانم در این مسابقات به موفقیت دست یابم». صمیمی در مسابقات رکوردگیری تهران توانست با پرتاب 09 /64متر ورودی B مسابقات جهانی را کسب کند.

بهترین عملکرد در هند

لیلا رجبی، بانوی پرتابگر وزنه تیم ملی که ورودی B رقابت‌های جهانی مسکو را کسب کرده، بدون تردید یکی از بهترین نتایج تیم ملی را در رقابت‌های آسیایی هند گرفت. رجبی که یکی از معدود نفرات موفق ایران در رقابت‌های آسیایی بود، در پرتاب وزنه زنان توانست در حضور پرتابگران قدرتمند چینی مدال نقره کسب کند. رکورد او در این رقابت‌ها 18متر و 18سانتی‌متر بود و اکنون این پرسش مطرح است که آیا رجبی در روسیه شانس کسب مدال را دارد. حصیبی، کارشناس دوومیدانی هیچ شانسی برای این پرتابگر وزنه قائل نیست. او معتقد است: «چین همیشه 2پرتابگر قوی در پرتاب وزنه زنان دارد. آنها همیشه از یک ورزشکار قدرتمند در رقابت‌های آسیایی بهره می‌برند به‌همین دلیل لیلا رجبی توانست مدال نقره کسب کند. البته رجبی یکی از بهترین‌ دوومیدانی‌کاران ایران به‌حساب می‌آید و اتفاقا رکورد خوبی هم در هند زد. به‌نظر من، رجبی اگر بتواند 18متر و 15سانتی‌متر پرتاب کند، برای ما قابل‌قبول است. چون در پرتاب وزنه اروپایی‌ها خیلی قوی‌تر از آسیایی‌ها هستند و حالا که رقابت‌ها جهانی برگزار می‌شود، بدون شک نمی‌توانیم روی موفقیت او حساب کنیم. به‌خصوص که این رقابت‌ها در روسیه برگزار می‌شود و پرتابگران روس قطعا از شانس‌های کسب مدال محسوب می‌شوند».

بود و نبود حدادی

حضور یا غیبت احسان حدادی در رقابت‌های جهانی مسکو یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فدراسیون دوومیدانی بود. دارنده مدال نقره المپیک لندن و تنها ملی‌پوش ایرانی که ورودی A جهانی را در پرتاب دیسک کسب کرد، به‌دلیل حمایت نشدن از سوی وزارت ورزش و فدراسیون، بعد از المپیک بارها در مصاحبه‌هایش اعلام کرد که در چنین شرایطی برای ایران مسابقه نمی‌دهد. تیمور غیاثی در این رابطه می‌گوید: «احسان حدادی شرکت نکند، ما نمی‌توانیم مدال بگیریم. او نایب‌قهرمان المپیک است؛ در واقع احسان باارزش‌ترین مدال تاریخ ورزش ایران را در المپیک گرفته است. اگر مدال نقره او را در رشته دوومیدانی با دیگر رشته‌هایی که تاکنون در المپیک مدال گرفته‌ایم درنظر بگیرید قطعا به این نتیجه می‌رسید که مدال احسان باارز‌ش‌تر از بقیه بوده». او که سعی می‌کند از سیاست‌های فدراسیون حمایت کند، ادامه می‌دهد: «فدراسیون درباره حدادی کاری نمی‌تواند بکند چون بودجه‌ زیادی ندارد. وزارت ورزش باید خواسته‌های حدادی را برآورده می‌کرد و به‌نظر من هم حدادی حق دارد از دست آنها دلخور باشد».

حصیبی نیز درباره حدادی می‌گوید: «حدادی در رشته خودش فراملی است. او جزو چند نفر برتر دنیاست و مطمئنا نمی‌خواهد که این شرایط را از دست بدهد. اینکه می‌گویند او نسبت به ایران تعصب ندارد صحیح نیست. او توقعاتی از فدراسیون دارد و اگر احیانا در رقابت‌های جهانی شرکت کرد، ما نباید انتظار تکرار موفقیت‌اش در المپیک را داشته باشیم چون تمرین یک سال قبل از شروع المپیک احسان با تمریناتش بعد از این رقابت‌ها با هم تفاوت دارد. دلیل آن هم به فدراسیون دوومیدانی برمی‌گردد که نتوانسته‌اند کاری برای ادامه روند روبه‌رشد این قهرمان انجام بدهند».

احسان حدادی، بهترین دوومیدانی ‌کار تاریخ ایران نیز هفته قبل درباره اینکه در رقابت‌های جهانی شرکت خواهد کرد یا نه، گفته بود: «من گفته بودم که در رقابت‌های جهانی شرکت نمی‌کنم و سهمیه جهانی را هم به‌دلیل حضورم در لیگ الماس کسب کردم. البته اگر الان هم بخواهم تصمیم به حضور در رقابت‌های جهانی بگیرم، بعید است بتوانم رکورد المپیک را تکرار کنم چون در حال حاضر آمادگی زیادی برای مسابقات جهانی ندارم».

3ورودی B

ابراهیم رحیمیان در پیاده‌روی و رضا قاسمی و حسن تفتیان در دوی 100متر دیگر نمایندگان ایران در مسابقات جهانی هستند. هر 3 ورزشکار نیز تنها به گرفتن ورودی B جهانی بسنده کرده‌اند. حصیبی درباره گروه Aو B رقابت‌های جهانی توضیح می‌دهد: «معمولا کمتر اتفاق می‌افتد که یک ورزشکار که در گروه B حضور دارد، بعد از مسابقاتش بتواند ورودی A بگیرد. اما قوانین دوومیدانی به این شکل است که اگر یک پرتابگر وزنه، نفر اول گروه B شد و به رقابت گروه A راه یافت و مثلا در گروهA چهارم شد دیگر عنوان اولی‌‌اش در گروه B را محاسبه نمی‌کنند. بدین‌ترتیب، او مقام چهارم گروه A را کسب کرده است». تیمور غیاثی نیز درباره ورودی جهانی اضافه می‌کند: «برای ورود به رقابت‌های قهرمانی جهان رکورد ورودی تعیین می‌شود و هر ورزشکاری در هر کجای دنیا که باشد می‌تواند از یک سال قبل از شروع مسابقات، رکورد تعیین‌شده را کسب و حضورش را در این مسابقات جهانی تضمین کند». حالا این پرسش مطرح است که آیا این سه ورزشکار می‌توانند از گروهB به گروهA صعود کنند. حصیبی معتقد است که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و درباره برخی اتفاقات رخ داده در رکوردگیری از ملی‌پوشان ایران به‌طورغیرمستقیم اشاره می‌کند: «مثلا کسی که رکورد 8متر و 20سانتی‌متر را برای پرش طول برایش درنظر گرفته‌اند، در رقابت‌های جهانی 8متر و 10سانتی‌متر هم از خودش به جای بگذارد رکورد خوبی است اما اگر 7متر و 70سانتی‌متر یا کمتر بپرد، معنی‌اش این است که رکورد ورودی‌اش درست نبوده است. در واقع در رکوردگیری‌ها شائبه‌ وجود دارد و نمی‌توان به آن اطمینان کرد». اما تیمور غیاثی عنوان می‌کند: «مسئله این است که رجبی، تفتیان، رحیمیان و قاسمی نفراتی نیستند که با غول‌های دنیا رقابت کنند. البته لیلا رجبی شانس بیشتری نسبت به بقیه دارد تا بتواند با نتایج بهتری این رقابت‌ها را ترک کند. به‌نظر من، او در مسکو وزنه را 19متر پرتاب می‌کند». او معتقد است که امسال نفرات بیشتری از ایران در رقابت‌های جهانی حضور دارند و این یک موفقیت برای دوومیدانی به‌حساب می‌آید. غیاثی می‌گوید: «ما قبلا همیشه یکی، دوسهمیه می‌گرفتیم ولی این بار ما با ورزشکاران بیشتری در مسابقات جهانی حضور داریم». اما حصیبی، کارشناس دوومیدانی در این رابطه عنوان می‌کند: «ما عده زیادی را به مسکو می‌فرستیم نه به‌خاطر اینکه ورزشکاران زیادی در این رقابت‌ها داشته باشیم بلکه به این خاطر که همراهان این ورزشکاران زیاد باشند. این نکته مهمی برای نشان‌دادن وضعیت امروز دوومیدانی است. متأسفانه ما می‌آییم و رکوردهای ساختگی ایجاد و به مردم اعلام می‌کنیم».

توضیح: تا زمان نگارش این مطلب، احسان حدادی اعلام کرده بود که در رقابت‌های مسکو شرکت نخواهد کرد.

کد خبر 226491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز