همشهری آنلاین: نخست وزیر نیوزیلند مصمم است با وجود مخالفت‌های افکار عمومی لایحه پیشنهادی خود را برای جاسوسی مستقیم از شهروندان این کشور پیش ببرد.

John Key

خبرگزاری آلمان از ولینگتون گزارش داد، جان کی (John Key) روز جمعه اعلام کرد :«تصویب این لایحه به علت حضور عناصر آموزش یافته القاعده در کشور ما ضروری است».

در صورت تصویب این لایحه، سازمان جاسوسی الکترونیکی نیوزیلند موسوم به اداره امنیت ارتباطات دولتی (GCSB) قادر به جاسوسی مستقیم از ارتباطات شهروندان خواهد بود.

این اقدام دولت مخالفت‌ها را در سراسر نیوزیلند برانگیخته است، به طوری که روز پنجشنبه هزاران نفر با راهپیمایی در خیابان‌ها شعار می‌دادند: «ما دولتی را که از ما جاسوسی کند، نمی‌خواهیم» و « نظارت مخصوص زمان جنگ است».

بعد از آنکه فاش شد این اداره برای کسب اطلاعات از یک تاجر اینترنتی به نام کیم داتکام (Kim Dotcom) از حدود اختیارات خود فراتر رفته و به شکل غیرقانونی از این فرد جاسوسی کرده است، دولت کی به فکر تهیه لایحه‌ای برای افزایش اختیارات این سازمان امنیتی افتاد.

کیم داتکام ژانویه 2012 به اتهام سرقت اینترنتی در نیوزیلند بازداشت شد و اکنون در انتظار استرداد به آمریکا برای محاکمه به اتهام دزدی اینترنتی است.

کد خبر 226375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز