دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: منشا یکی از جدید‌ترین کشفیات گوگل‌مپ که در یکی از دور‌افتاده‌ترین بخش‌های کشور قزاقستان برروی زمین نقش بسته‌،‌توسط باستان‌شناس‌ها کشف شد.

براساس گزارش لایو‌ساینس، در یکی از دشت‌های پرباد آسیای مرکزی، در دور‌افتاده‌ترین گوشه قزاقستان، پنج‌ضلعی بزرگی برروی زمین حک شده که کشف آن توسط گوگل مپ نظریه‌های فراوانی را درباره منشا آن به دنبال داشت. اما اکنون باستان‌شناسان منشا این پنج‌ضلعی مرموز را کشف کرده‌اند.

این ستاره پنج‌پر که توسط یک دایره احاطه شده در جنوب ساحل آپرتوبول در قزاقستان دیده می‌شود و می‌توان آن را در برنامه گوگل مپ نیز به وضوح دید. در این ناحیه هیچ نشانه دیگری از حیات انسانی به چشم نمی‌خورد و نزدیک‌ترین آبادی به این منطقه شهر لیساکوفسک در فاصله 20 کیلومتری است.

منطقه‌ای که شهر لیساکوفسکرا احاطه کرده مملو از ویرانه‌های باستانی است. خانه‌های عصر برنز،‌ قبرستان‌ها و دیگر مناطق که هنوز کشف نشده باقی مانده‌اند، در این منطقه به وفور دیده می‌شوند.

این نشانه عجیب شعاعی برابر 366 متر دارد و در کنار دریاچه‌ای در شمال قزاقستان قرار گرفته‌است. طبیعی است که این نشانه در فضای اینترنت به نماد‌های شیطانی، سنت‌های مذهبی شرورانه و یا ساکنان جهان مردگان ارتباط داده شود، اما قطعا این نشانه ارتباطی با این مفاهیم ندارد.

گوگل مپ

این  نماد نشانه‌ای باستانی است که توسط بسیاری از فرهنگ‌ها و گروه‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این نشانه به اقوام بین‌النهرین، پیروان فیثاغورث،‌مسیحیان و دیگر مذاهب و فرقه‌ها نیز ارتباط داده می‌شود.

این پنج‌ضلعی اولین کشف عجیب گوگل مپ نیست، این برنامه پیش از این نیز در بیابان‌های مکزیک دو الماس‌ بزرگ را در کف بیابان کشف کرده بود که توسط دو دایره در هم احاطه شده بودند. این منطقه درواقع پناهگاه مخفی کلیسای یکی از فرقه‌های مسیحیت بوده‌است.

باوجود اینکه تشخیص دقیق این نشانه از روی تصاویر هوایی کار دشواری است، اما عصمانوفا باستان‌شناسی که سال‌ها برروی این منطقه مطالعه کرده پاسخی برای این معما دارد. وی معتقد است این طرح نقشه پارکی متعلق به دوران شوروی سابق است که به شکل یک ستاره طرح شده‌است. به گفته وی نشان ستاره در دوران اتحادیه جماهیر شوروی نمادی محبوب به شمار می‌رفته و از آن در نمای ساختمان‌ها،‌پرچم‌ها و معابد استفاده می‌شده‌است.

در محل این ستاره نیز قرار بوده پارکی در کنار دریاچه بنا شود که اکنون از آن تنها خطوطی به جا مانده که توسط چمن‌ها و درختان پوشانده شده‌اند.

کد خبر 225963
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز