گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: افشاگری اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر واردات کالاهای لوکس و خودرو به جای دارو و کالاهای اساسی با واکنش مسئولان گمرک و تشکیل کمیته ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای بررسی این ادعاها مواجه شده است.

با گذشت 2روز از افشای پشت پرده مناقشات اخیر ارزی توسط محمود بهمنی، درحالی‌که مسئولان گمرک، وارد‌کنندگان و برخی دستگاه‌های نظارتی آمار و اطلاعات ارائه شده در این افشاگری را چندان واقعی قلمداد نمی‌کنند، انتظار افکار عمومی برای اعلام اسامی متخلفان و رانت‌خواران ارزی و برخورد دستگاه‌های نظارتی بیشتر شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه به درستی متوجه منظور سخنان اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی نشده است به خبرنگار ما گفت: اگر کالایی به‌صورت غیرقانونی به کشور وارد شود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متوجه آن شده و برخورد لازم را انجام می‌دهد. همانطور پس از نوسانات نرخ ارز در چند‌ماه گذشته میزان ارزی که به هر دلیلی در اختیار اشخاص حقوقی یا حقیقی قرار دادند را بررسی کرده و پرونده‌هایی تشکیل دادیم.

فدا حسین ملکی با اشاره به برخی سوءاستفاده‌های صورت گرفته از ارز دولتی در این پرونده‌ها گفت: متأسفانه در این زمینه برخی افراد از ارز دولتی استفاده‌های غیرقانونی داشتند که با تشکیل پرونده به نتایجی نیز رسیده‌ایم. مقرر بوده تا این افراد با دریافت ارز دولتی کالا وارد کرده و با نرخ ارز مرجع عرضه کنند اما برخی از این افراد یا اصلا کالا وارد نکرده یا اینکه کالای وارداتی را با نرخ چند برابر به فروش رساندند. مالکی با اعلام اینکه بهمنی باید اسامی افراد یا شرکت‌های متخلف را اعلام کند، افزود: کمیته ویژه‌ای متشکل از گمرک، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی در ستاد در حال بررسی این دیدگاه هستند و در نهایت صحت و سقم این دیدگاه‌ها را مشخص خواهند کرد. گرچه احساس می‌کنم که آمار و ارقام اعلام شده توسط رئیس‌کل بانک مرکزی چندان با واقعیت منطبق نیست. با وجود این کمیته مذکور در این زمینه بررسی و اعلام نظر خواهد کرد.

واردات خودرو به‌جای دارو خنده‌دار است

محمدرضا نادری، معاون فنی گمرک ایران در واکنش به اظهارات محمود بهمنی مبنی بر سو‌ءاستفاده در واردات دارو با ارز مرجع گفت: واردات خودرو به جای دارو حرف خنده‌داری است. دارو عمدتا با هواپیما و از فرودگاه امام‌خمینی(ره) وارد کشور می‌شود واصولا امکان واردات خودرو با هواپیما وجود ندارد.

بانک مرکزی اسامی متخلفان را اعلام کند

محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات نیز با بیان اینکه تشخیص کم و کیف و تعرفه واردات کالاهای مختلف برعهده گمرک و نه بانک مرکزی است به خبرنگار ما گفت: ممکن است که یک شرکت کالاهای اساسی و خودرو را با هم وارد کند اما واردات هر کالا با ردیف تعرفه خاص و نرخ ارز مشخص صورت می‌گیرد.

کد خبر 225867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز