یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل- عبدالله آلبوغبیش: پدر استقلال زیمبابوه برای هفتمین بار متوالی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و توانست 61درصد آرا را در انتخابات به‌دست آورد.

robert mugabe

در پی پیروزی رابرت گابریل موگابه 89ساله که 33سال است ریاست‌جمهوری زیمبابوه را به‌عهده دارد، مورگان چانگرای نخست‌وزیر و رهبر اپوزیسیون ضمن تشکیک در سلامت انتخابات، آن را زیر سؤال برد و تأکید کرد که به دادگاه شکایت خواهد کرد. براساس نتایج اعلام شده، چانگرای تنها توانست 34درصد آرا را به‌دست آورد.

اعلام پیروزی موگابه در انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی حزب او زانو پی اف در انتخابات پارلمانی و به‌دست آوردن دوسوم کرسی‌های پارلمان 210نفره در حالی صورت گرفت که اتحادیه آفریقا به‌عنوان ناظر روند برگزاری انتخابات، آن را سالم و آزاد توصیف کرد. ناظران مجموعه توسعه آفریقای جنوبی هم چانگرای را به پذیرش نتایج انتخابات فراخواندند.

ریتا ماکارو رئیس کمیسیون انتخابات در کنفرانسی خبری اعلام کرد که موگابه از حزب اتحادیه ملی آفریقایی زیمبابوه پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری است. اولوسگان اوباسانگو رئیس هیأت ناظران اتحادیه آفریقا و رئیس‌جمهور سابق نیجر هم انتخابات را سالم و آزاد توصیف کرد. وی اعلام کرد که برخی تخلفات جزئی در انتخابات صورت گرفته که در روند انتخابات چندان تأثیری ندارد. برخلاف نظر اتحادیه آفریقا، ناظران محلی اعلام کرده‌اند که یک میلیون نفر از طرفداران چانگرای از رأی دادن محروم شده‌اند.

دور جدید انتخابات ریاست‌جمهوری مستعمره سابق بریتانیا براساس قانون اساسی جدید زیمبابوه برگزار می‌شود که 3‌ ماه پیش به تصویب رسید و براساس آن، دوره ریاست‌جمهوری تنها به 2 دوره 5 ساله محدود شده و اساسا سمت نخست‌وزیری هم لغو می‌شود. براین اساس، موگابه بدون درنظر گرفتن دوره‌های سابق ریاست‌جمهوری، برای 5 سال رئیس‌جمهور خواهد بود و عملا مورگان چانگرای از صحنه قدرت حذف خواهد شد. شاید یکی از علل اصلی مخالفت چانگرای با نتایج انتخابات همین نگرانی از حذف شدن از قدرت است که پس از درگیری‌های خونین در دوره قبلی انتخابات در سال 2008و پس از کشته شدن بیش از 200نفر در درگیری‌های خونین میان 2 حزب موگابه و چانگرای، براساس وساطت و میانجیگری اتحادیه آفریقا توانست در سمت نخست‌وزیر به قدرت برسد.

از زمانی که این دو شخصیت قدرت را تقسیم کرده‌اند،دولتی شکل گرفته که به‌علت اختلاف نظر، بسیار ضعیف عمل کرده و شاید یکی از علل رأی آوری موگابه هم همین امر باشد تا به‌نحوی از انحا قدرت یکپارچه شود و آن ضعف عملکرد از بین برود. میزان تورم در زیمبابوه طی سال‌های گذشته به بیش از 500میلیارد درصد بالغ شده بود به‌طوری که اساسا ارزش واحد پول این کشور کاملا ازبین رفت و مقام‌های این کشور ناچار شدند برای کاستن از میزان تورم، 12 صفر واحد پول را حذف و واحد پول‌های بین‌المللی نظیر دلار و یورو را وارد بازار کنند و از این رو، درصد تورم در کشور یک رقمی شد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم در سلامت و آزاد بودن انتخابات تشکیک کرده‌اند. این دو قدرت بین‌المللی و انگلیس به‌عنوان استعمارگر سابق زیمبابوه، ضمن متهم کردن نظام موگابه به نژادپرستی علیه سفیدپوستان در جریان اصلاحات زراعی و دیکتاتوری و نیز به‌علت ناآرامی‌ها و درگیری‌های خونین سال 2008پس از انتخابات، تحریم‌هایی را علیه زیمبابوه اعمال کردند.
موگابه که توانسته است خود را به‌عنوان رهبر اخراج سفیدپوست‌های اروپایی و مشخصا بریتانیایی‌ها از زیمبابوه و توزیع 70درصد اراضی تحت مالکیت سفید پوستان میان بومیان معرفی کند، برای مردم زیمبابوه از مخالفان تصویری به نمایش گذاشته که گویی آنها می‌خواهند کشور را به خارجی‌ها بفروشند. همین ایجاد ترس شاید دلیل اصلی رأی‌دادن مردم زیمبابوه برای هفتمین بار به موگابه 89ساله باشد.

کد خبر 225866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز