سازمان سنجش و آموزش و پرورش تسهیلاتی برای انتخاب رشته داوطلبان مهیا کرده‌اند، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش درباره امکانات انتخاب رشته به همشهری گفت: برای سهولت در انتخاب رشته، همه دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی روی سایت سازمان سنجش به نشانی‌ www.sanjesh. org.قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه به سایت مراجعه و ضمن مشاهده از دفترچه مورد نیاز خود پرینت تهیه کنند.

دانش جویان

به گفته حسین توکلی، افزون بر آن پیش‌بینی شده است برای ارائه تسهیلات بیشتر، دفترچه‌های انتخاب رشته چاپ و تکثیر شود و از روز 16مرداد از طریق باجه‌های پستی سراسر کشور در اختیار داوطلبان قرار گیرد. وی با تأکید بر اینکه بهترین راهنمای انتخاب رشته، دفترچه راهنمای انتخاب رشته است، اظهار کرد: ما 3نوع تسهیلات که فکر می‌کنیم می‌تواند داوطلبان را برای انتخاب رشته‌های تحصیلی راهنمایی کند را در دسترس آنها قرار داده‌ایم.

توکلی یکی از امکانات سازمان سنجش برای انتخاب رشته را ویژه‌نامه انتخاب رشته اعلام کرد که 7مرداد با نشریه پیک سنجش منتشر شده است که این ویژه‌نامه با تمرکز بر نیازهای داوطلبان، والدین و مشاوران مدارس تهیه شده و حاوی اطلاعات مفیدی راجع به فرایند انتخاب رشته است. وی انتشار ویرایش پنجم کتاب «انتخاب رشته، انتخاب آینده» را یکی دیگر از تسهیلات سازمان سنجش برای انتخاب رشته برشمرد که دربردارنده اطلاعات مناسبی درباره انتخاب رشته و مسائل مرتبط با آن است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به مراکزی که روی سایت سازمان سنجش قرار دارد، مراجعه کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش با تأکید بر اینکه هر داوطلب باید رشته دانشگاهی خود را براساس علایق، توانمندی‌ها و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین خلقیات و ویژگی‌های شخصیتی خود انتخاب کنند، گفت: با توجه به این نکات نرم‌افزار راهنمای انتخاب رشته تحصیلی طراحی و ارائه شده که با استفاده از اطلاعات علمی کنکور 92و کد‌رشته محل‌های داوطلبان مشابه کنکور 91و با رعایت همه شرایط و ضوابط، رشته‌هایی که شانس قبولی در آنها بیشتر است را به داوطلبان معرفی می‌کند.

توصیه مهم برای انتخاب رشته

مشاورعالی سازمان سنجش که تجربه برگزاری چندین دوره کنکور را در کارنامه خود دارد در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای برای انتخاب رشته بهتر دارید، تأکید کرد: به داوطلبان توصیه می‌کنم تا آغاز مهلت انتخاب رشته درباره رشته یا رشته‌های مورد نظر خود تحقیق و مطالعه کنند، برخی ممکن است براساس شنیده‌ها که می‌گویند فلان رشته خوب است، رشته‌ای را انتخاب ‌کنند اما پس از مطالعه و تحقیق متوجه می‌شود که اصلا با خلقیات و ویژگی‌های شخصیتی‌اش منطبق نیست.

توکلی از داوطلبان خواست تا درباره رشته‌های مورد نظر خود مطالعه و اطلاعات کافی درباره اینکه رشته مورد نظر در چه مقطعی و با گذراندن چند واحد درسی فارغ‌التحصیل می‌شود و چگونه می‌تواند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهد، کسب کند.
وی با بیان اینکه داوطلبان باید پیش از انتخاب رشته به امکانات دانشگاه‌ها، ضوابط بومی و شرایط درج شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته توجه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: به‌نظر من داوطلبان باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به‌طور دقیق مطالعه کنند و با رشته‌های گروه آزمایشی خود کاملا آشنا شوند.

مشاور عالی سازمان سنجش تأکید کرد: درصورت مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته و استفاده از امکانات فراهم شده از سوی سازمان سنجش، ‌صالح‌ترین و متخصص‌ترین فرد در ایران برای انتخاب رشته خود داوطلب است و نیازی به هیچ فردی نیست.

پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش

آموزش و پرورش هم برای انتخاب رشته داوطلبان پایگاه‌های انتخاب رشته در سراسر کشور ایجاد کرده است، به گفته رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش شهر تهران هزینه انتخاب رشته برای مناطق 15تا 19تهران 40هزار تومان و برای سایر مناطق 50هزار تومان است.

رحمانی افزود: دست‌کم 3مرحله انتخاب رشته پیش‌بینی شده است که شامل مشاوره گروهی، انتخاب رشته براساس علاقه‌مندی و انتخاب 400رشته از 10هزار رشته موجود برای داوطلب از طریق نرم‌افزار و مشاوره فردی و انتخاب 150رشته برای داوطلب است. وی اظهار کرد: پایگاه‌ها همه روزه از ساعت 8:30تا 18دایر هستند و تنها در روز عید فطر تعطیل اعلام شده است. مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از 17تا 22مرداد تعیین شده است.

مبالغ چند صد هزار تومانی

رئیس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مؤسساتی که خدمات اشتباه ارائه می‌کنند به فارس گفت: هر ساله افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند که مبالغ چند‌ صد هزار تومانی هزینه کردند و نتیجه‌ای دربرنداشته است. ابوالفضل رحمانی با بیان اینکه مواردی وجود داشت که انتخاب رشته انجام شده توسط پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش با آنچه در مؤسسه آزاد انجام شده بود، 180درجه مغایرت داشت، افزود: آموزش و پرورش تنها مرجع دارای پایگاه انتخاب رشته است و هر مؤسسه‌ای که می‌خواهد اقدام به انتخاب رشته کند باید از ما مجوز بگیرد.

کد خبر 225863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز