مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی یک مخترع و کارشناس ارشد معماری و شهرسازی که از زمان وقوع زلزله رودبار در زمینه ساخت سازه‌های مقاوم در برابر زلزله فعالیت می‌کند و تلاش‌های زیادی را در زمینه ساخت دیوارهای فوق‌سبک انجام داده است، به همشهری گفت: دولت هیچ کمکی برای صنعتی‌سازی‌ اختراعاتش نکرده است.

یعقوب ظروفچیان در این‌باره مدعی است که در دولت‌های نهم و دهم اهمیتی برای طرح‌های سبک‌سازی‌ وی قائل نشده‌اند و حتی تأکید شخص وزیر مسکن بر سنتی‌سازی‌ به جای صنعتی‌سازی‌ بوده است. او می‌گوید: به‌دلیل این استدلال‌ها موفق به دریافت کمک از دولت سابق نشده است. او بر این باور است که به‌منظور اشتغال‌زایی و ارتقای مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله صنعتی‌سازی‌ سازه‌های مقاوم در برابر زلزله نیاز مبرم کشور است.

این متخصص معماری در زمینه سابقه فعالیت‌های خود گفت: از زمان زلزله رودبار و منجیل در زمینه سبک‌سازی‌ سازه‌ها کار و تحقیق می‌کنم تا‌کنون 5 مورد از اختراعاتم ثبت شده و در آخرین اختراعی که از من به ثبت رسیده است، موفق شده‌ام وزن دیوارهای ساختمان‌ها را که براساس آخرین استاندارد بین‌المللی 650کیلوگرم بوده را به 5کیلوگرم برسانم. در واقع برای نخستین بار دیوارهای فوق‌سبک مقاوم در برابر زلزله در کشور تولید شده‌اند و خط تولید این دیوارها را راه‌اندازی کرده‌ام.

او درباره مشکلاتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است، گفت: مشکل ثبت اختراعاتم را نداشتم اما با وجود پیگیری‌های زیاد در زمان تصدی دولت‌های نهم و دهم موفق به دریافت ریالی کمک نشدم. به‌دلیل عدم‌کمک دولت قبلی در سال1390 ناگزیر به تعطیل کردن 2کارخانه خود با 200نفر کارگر شدم. الان دیوارهای فوق سبکی که ابداع کرده‌ام در یک کارخانه کوچک که با حمایت یکی از دوستانم راه‌اندازی شده تولید می‌شود. درحالی‌که در آمریکا سالی 36میلیارد دلار هزینه تحقیقات می‌شود اما در ایران طی 8سال اخیر کمترین کمکی به کارهای تحقیقاتی نشده است. زمانی که با وزیر مسکن و شهرسازی قبلی درباره مزایای دیوارهای فوق سبک و سبک‌سازی‌ برای مقابله با زلزله سخن ‌گفتم و از ایشان درخواست کمک کردم ایشان گفتند که صنعتی‌سازی‌ به چه درد می‌خورد همین سنتی‌سازی‌ هم کافی است چراکه وقتی زلزله بیاید همه می‌میریم.

او درباره اهمیت طرح‌های نوین در ساخت‌وساز بناهای مقاوم در برابر زلزله گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که در معرض خطر آسیب‌های شدید ناشی از زلزله قرارداریم چرا که بخش مهمی از کشور ما روی گسل قرار دارد بنابراین چرا با استفاده از فکر ایرانی به صنعتی‌سازی‌ در عرصه ساخت مسکن روی نیاوریم؟ با صنعتی‌سازی‌ می‌توانیم عمر ساختمان‌های خود را افزایش دهیم و خطر تخریب آنها درصورت وقوع زلزله را به حداقل برسانیم. باید این را از خود بپرسیم که چرا ژاپن پس از وقوع یک زلزله 8ریشتری یک کشته می‌دهد اما ما در ایران با 6.5 ریشتر کشته‌های زیادی می‌دهیم؟

علت این است که از صنعتگران حمایت نمی‌شود.این متخصص معماری با انتقاد از طرح مسکن مهر گفت: در این طرح ساختمان‌سازی‌ به‌طور اصولی انجام نگرفت بلکه سرپناهی ساخته شد که مردم بتوانند داخل آن زندگی کنند چراکه با افزایش قیمت‌ها پیمانکاران کمتری حاضر به رعایت استاندارد لازم برای ساخت بناهای مسکونی هستند و در نتیجه مصالح به‌کار رفته در اکثر ساختمان‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست.

کد خبر 225856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز